سلامت جنسی

علائم تبخال دستگاه تناسلی چیست؟ درمان آن

در این مقاله شما خواهید خواند

یکی از بیماری‌هایی که برای کسانی که رابطه جنسی دارند ممکن است ایجاد شود تبخال دستگاه تناسلی است. سکس پر خطر و همچنین داشتن چند شریک جنسی از مهم ترین عواملی هستند که در افراد برای مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد.از آنجایی که این بیماری درمان ندارد و ویروس این بیماری به نام هرپس سیمپلکس تا آخر عمر فرد در بدنش باقی می ماند بنابر این دانستن راه‌های انتقال و درمان این بیماری لازم است.

در دکتر تو امکان این را دارید که بهترین پزشکان متخصص اورولوژی و پزشکان متخصص زنان و زایمان و یا پزشک عفونی در شهر محل سکونت خود آشنا شوید. با آنها تماس بگیرید و به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و یا برای اینکه ویزیت شوید حضوری مراجعه کنید.

تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی یکی از بیماری های مقاربتی می‌باشد و در واقع یک نوع عفونت شایع جنسی است که بوسیله ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌گردد. راه اصلی برای شیوع این ویروس تماس جنسی است. بعد از اینکه عفونت اولیه اتفاق افتاد ویروس در بدن به صورت خفته باقی می ماند و سالانه چند بار فعال می‌شود. تبخال دستگاه تناسلی باعث ایجاد خارش، زخم و درد در ناحیه تناسلی می‌شود. ولی امکان دارد هیچگونه علائمی نداشته باشد. اگر فرد به این ویروس آلوده شود بدون آنکه علائمی از خود نشان دهد می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

برای این بیماری هیچگونه درمانی وجود ندارد، ولی داروهایی هستند که باعث کاهش علائم و خطر مبتلا شدن آن در دیگران شوند. وسیله ای مثل کاندوم باعث جلوگیری از شیوع عفونت تبخال دستگاه تناسلی گردد.

تبخال دستگاه تناسلی که به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌گردد نوعی عفونت جنسی شایع می‌باشد. راه اصلی برای شیوع این ویروس تماس جنسی می‌باشد.

تبخال تناسلی که به انگلیسی herpes simplex یا به اختصار HSV گفته می‌شود.

تبخال تناسلی زنان

بیماری تبخال تناسلی زنان که باعث آلوده شدن ناحیه تناسلی می‌گردد، بیشتر در زنان مشاهده میشود. در ناحیه تناسلی قسمت های لب‌های بزرگ و لب های کوچک و همچنین در ناحیه نزدیک به مقعد، تبخال‌هایی دردناک که مانند تاول هستند بوجود می‌آید. اگر این نشانه را مشاهده کردید به یک ماما و یا پزشک زنان مراجعه کنید. اگر به این بیماری مبتلا هستید لازم است برای بارداری با احتیاط اقدامات خاصی را انجام دهید.

تبخال تناسلی در مردان

مردان نیز به تبخال تناسلی مبتلا می شوند و اگر این عارضه در آنها مشاهده گردد لازم است به پزشک اورولوژیست مراجعه کنند. این ویروس باعث ایجاد تبخال بر روی آلت تناسلی می‌گردد. به طور معمول مردان این تبخال تناسلی را به زنان انتقال می دهند زیرا مردان علائم را دیرتر نشان می‌دهند.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

How do we know that we have genital herpes

بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا هستند از آلودگی خودشان اطلاعی ندارند، چون هیچگونه نشانه و علامتی ندارند و یا علائم بسیار خفیف ممکن است داشته باشند. مدت 2 تا 12 روز بعد از اینکه فرد در معرض ویروس قرار گرفت علائم ممکن است ظاهر شوند. اگر علائم بروز کنند شامل علائم زیر می‌باشند:

تاول های ریز و سفید رنگ و برجستگی های کوچک و قرمز رنگ؛ امکان دارد بعد از چندین روز یا چندین هفته بعد از عفونت بروز پیدا کند.

  • خارش یا درد؛ امکان دارد تا زمانی که عفونت بهبود پیدا کند احساس درد و حساسیت را در ناحیه تناسلی داشته باشید.
  • زخم‌ها؛ امکان دارد زمانی که تاول ها پاره شوند و خونریزی داشته باشند زخم ایجاد می‌شود و این زخم ها منجر به احساس درد در هنگام ادرار کردن شوند.
  • پوسته‌پوسته شدن؛ بعد از آنکه زخم ها بهبود یافتند پوست در آن ناحیه به شکل پوسته‌پوسته مشاهده می‌شود.
  • در طی بروز اولین نشانه ها امکان دارد علائمی شبیه به علائم آنفلوانزا مثل سردرد، تب، درد عضلانی و متورم شدن گره‌های لنفاوی در کشاله ران، ظاهر شود.

۱. شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان و علائم آن

در محل ورود عفونت به بدن تاول پوستی که ناشی از این بیماری است ظاهر می گردد و تماس با ناحیه زخم های ایجاد شده توسط فرد و سپس خراش دادن یا مالش نواحی دیگر در بدن با همین دست آلوده مانند چشم عفونت را پخش خواهد کرد.

اگر فرد نواحی مشترک در بدن مردان و زنان که برای ایجاد زخم در مستعد هستند شامل:

  • دهان
  • باسن و ران‌ها
  • مقعد
  • میزراه (مجرای ادراری یا پیشابراه که کار تخلیه ادرار از مثانه به خارج از بدن را انجام می دهد.)

نواحی از بدن زنان که به ایجاد زخم مستعد هستند شامل:

  • دستگاه تناسلی خارجی
  • دهانه رحم
  • ناحیه واژن

به منظور بررسی علائم تبخال تناسلی می‌توانید از مشاوره تلفنی پزشک زنان اقدام کنید.

۲. شکل ظاهری تبخال تناسلی در مردان و علائم آن

نواحی از بدن مردان که به ایجاد زخم مستعد هستند شامل:

  • اسکروتوم یا بیضه‌ها
  • آلت تناسلی مردانه

و علائم نیز به همان صورتی که در زنان مشاهده شده است می‌باشد.

۳. علائم عود هرپس

تبخال دستگاه تناسلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است علائم بوجود آمده سال ها به مدت طولانی عود کند و خاموش و یا روشن شوند. در نتیجه بعضی از افراد سالانه دوره‌های زیادی از بروز تبخال را مشاهده می کنند. با این وجود در بسیاری از افراد بروز بیماری با گذشت زمان کاهش می یابد. در دوره زمانی عود، کمی قبل از آنکه زخم ها ظاهر شوند امکان دارد علائم زیر را مشاهده کنید:

  • سوزش، سوزن‌سوزن شدن و خارش در جای ورود اولیه عفونت به بدن شما
  • درد در قسمت پاها، تحتانی کمر و باسن

با این وجود، دردها در زمان عود از زمان بروز اولیه کمتر می باشد و همچنین بهبودی زخم ها سریعتر است.

برای تشخیص و درمان هرپس تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که به منظور تشخیص آن و سپس درمان لازم است به دکتر مراجعه کنید. از علائم هرپس آگاهی دارید! هنگامی که در خود و یا شریک جنسی خود با علائم آن روبرو شدید، لازم است برای مردان پزشک اورولوژیست و برای زنان به پزشک زنان مراجعه کنید. همچنین در این زمینه دکتر عفونی هم می‌تواند به شما کمک کند.

علل ایجاد تبخال تناسلی چیست؟

دو نوع از ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند عفونت تبخال دستگاه تناسلی را ایجاد کند. این بیماری به وسیله ویروس ایجاد می گردد. عامل بوجود آمدن تبخال تناسلی ویروس است همانگونه که از نام آن پیداست یک نوع تاول و آفت می باشد که در قسمت ناحیه تناسلی بدن ایجاد می گردد. تبخالی که در اطراف دهان نیز بوجود می آید به علت همین ویروس است.

عوامل خطر ابتلا به هرپس سیمپلکس چیست؟

موارد زیادی به نقل از winchesterhospital وجود دارد که در مبتلا شدن به این بیماری تاثیر گذار باشد. موارد زیر عوامل خطری هستند که باعث افزایش مبتلا شدن به این بیماری می شود.

زن بودن یکی از اصلی ترین مواردی است که در مبتلا شدن به تبخال تناسلی موثر است. جنسیت افراد مهم ترین عامل خطر مبتلا شدن به هرپس سیمپلکس می باشد. با وجود اینکه بیماری راحت‌تر و بیشتر از مردان به زنان قابل انتقال است ولی جنس زن در بیمار شدن تاثیر بیشتری دارد.

در بین افراد، نوجوانان بیشتر از همه درگیر می شوند. افرادی که سن زیر 20 سال دارند احتمال اینکه به بیماری مبتلا شوند بیشتر است. مخصوصا اگر رفتارهای پرخطر در سکس و سکس محافظت‌نشده داشته باشند.

شرکای جنسی متعدد یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که در مبتلا شدن به این بیماری تاثیرگذار است. بیان شده است که اگر بیشتر از ۳ پارتنر جنسی در زندگی خود داشته باشید در دسته افراد پرخطر قرار دارید. پس تعداد شرکای جنسی در مبتلا شدن به این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

اگر با کسی که به این بیماری مبتلا بوده است رابطه جنسی داشته باشید.

اگر شریک جنسی خود را به سرعت تغییر دهید تاثیرگذار در مبتلا شدن به این بیماری می‌باشد.

کسانی که به اشتباه از کاندوم استفاده می کنند و یا اصلا استفاده نمی کنند احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند.

اگر بیماری های مقاربتی دیگری نیز مبتلا شده باشید احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوید.

ابتلا به عفونت HIV یا ایدز از مهم ترین عوامل خطری است که در مبتلا شدن به تبخال تناسلی تاثیر گذار است.

کسانی که بدنشان شرایطی دارد که توان جنگیدن با هرپس برای آنها سخت می باشد یا به بیمارهای نقص ایمنی مبتلا شده اند احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به این بیماری دارند.

اگر فرد در سن پایین، رابطه جنسی داشته باشد نیز یک عامل خطری برای مبتلا شدن به این بیماری است.

آیا در دوران بارداری رابطه ­ی جنسی برای جنین مضر است ؟ بیشتر بخوانید: آیا در دوران بارداری رابطه ­ی جنسی برای جنین مضر است ؟

تشخیص تبخال تناسلی چگونه انجام می شود؟

به طور معمول پزشک بر اساس نتایج آزمایشات آزمایشگاهی و معاینه بالینی، تبخال دستگاه تناسلی را تشخیص می دهد. بعضی از موارد وجود دارد که در تشخیص این بیماری کمک کننده هستند عبارتند از:

۱. کشت ویروسی

برای این آزمایش زخم ها خراشیده می شود و نمونه بافت گرفته می شود و در آزمایشگاه انجام می گیرد.

۲. آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)

از DNA نمونه خون، مایع نخاعی و یا بافت زخم  کپی گرفته می شود و سپس با آزمایش DNA می‌توان مشخص کرد که HSV  وجود دارد و نوع آن را نیز می توان مشخص کرد.

۳. آزمایش خون

بر روی آزمایش خون برای وجود آنتی‌بادی‌های HSV جهت تشخیص عفونت تبخال تجزیه و تحلیل صورت گیرد.

درمان تبخال تناسلی چیست؟

برای تبخال دستگاه تناسلی هیچگونه درمانی وجود ندارد، ولی با داروهای ضدویروسی بدون نسخه می توان تا حدی به درمان کمک کرد:

  • باعث بهبود سریع زخم ها در مراحل بروز اولیه بیماری می شوند.
  • باعث کاهش شدت و مدت زمان علائم در زمان بروز مکرر این بیماری می شوند.
  • باعث کاهش تعداد دفعات عود می شوند.
  • باعث به حداقل رساندن شانس انتقال ویروس تبخال به افراد دیگری می شوند.
  • از داروهای ضدویروسی که برای درمان تبخال دستگاه تناسلی استفاده می گردد شامل:
    • آسیکلوویر
    • والاسیکلوویر

ممکن است پزشک تا زمانی که علائم بروز می کند یا به شکل مداوم بدون آنکه علائمی ظهور کند مصرف دارو را تجویز کند. این داروها به طور معمول عوارض جانبی کم دارند و به خوبی تحمل می شوند.

درمان سریع تبخال تناسلی چیست؟

اکنون آگاه هستید که تبخال تناسلی و یا هرپس هیچ درمانی ندارد ولی برای اینکه علائم تبخال تناسلی را در مدت زمان کوتاه تسکین دهید می‌توانید از داروهای ضدویروسی از جمله آسیکلوویر مصرف کنید تا در مدت زمان کوتاه باعث از بین بردن اثرات آن می شود.

رفع تبخال تناسلی در سه دقیقه امکان پذیر است؟

خیر امکان ندارد تبخال تناسلی در ۳ دقیقه درمان کنید. این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که وقتی به آن مبتلا شوید دیگر نمی توانید از شر آن خلاص شوید. در حقیقت تا آخر عمر در زندگی به آن مبتلا هستید و فقط علائم آن را میتوانید کنترل کنید. و چون تبخال تناسلی بیماری دردناکی است، می توان برای کاهش درد از مسکن های قوی استفاده کنید. پاراستامول یا همان استامینوفن یک نوع مسکن است که به شما برای درمان سریع درد تبخال کمک می‌کند.

تبخال دستگاه تناسلی هیچگونه درمانی ندارد. ولی داروهای ضدویروسی بدون نسخه تا حدی به درمان کمک می کند.

قرص برای تبخال تناسلی

برای درمان و بهبود درد تبخال تناسلی از قرص های مسکن می توانید کمک بگیرید. از این قرص ها می ‌توان مسکن‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی را نام برد. آسیکلوویر نیز یکی از داروهایی است که برای درمان تبخال تناسلی به کار برده می‌شود. از این قرص ضد ویروس به منظور کنترل و درمان تبخال تناسلی استفاده می شود.

جدیدترین درمان تبخال تناسلی

از داروهای ضدویروس به منظور درمان تبخال تناسلی استفاده می گردد. والاسیکلوویر، آسیکلوویر و فامسیکلوویر داروهای ضدویروسی هستند که باعث کنترل بروز تبخال ها می شوند.

آنتی بیوتیک برای درمان تبخال تناسلی، داروی تبخال تناسلی

برای درمان تبخال تناسلی نمی توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. چون آنتی بیوتیک ها برای بیماری‌های میکروبی استفاده می شود. از داروهای ضدویروس به منظور کنترل و درمان این بیماری استفاده می شود.

تیم درمان تبخال تناسلی از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

در خانم ها با دیدن علائم تبخال اولین کاری که برای درمان تبخال تناسلی باید انجام گیرد مراجعه به دکتر است. خانم ها به محض دیدن علائم تبخال تناسلی باید به دکتر زنان مراجعه کنند. از پزشک زنان نوبت دریافت کنید و یا مشاوره تلفنی با پزشک زنان اقدامات مناسبی برای درمان تبخال تناسلی انجام دهید.

در آقایان با دیدن علائم تبخال برای درمان تبخال تناسلی باید به پزشک اورولوژیست مراجعه شود. همچنین با مشاوره تلفنی با پزشک اورولوژی اقدامات مناسبی برای درمان تبخال تناسلی انجام دهید.

گاهی اوقات اگر اولین علائم را مشاهده کردید به پزشک عمومی یا پزشک عفونی مراجعه کنید. خانم ها نیز گاهی با مشاهده علائم اولیه باید می توانند به پزشک مامایی مراجعه کنند تا اگر لازم شد به پزشک زنان مراجعه شود.

انواع تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی به دو نوع تقسیم می شود که در ادامه مطب به هر دو نوع پرداخته می شود.

۱. هرپس سیمپلکس تیپ ۱ (HSV-1)

این نوع ویروس در اطراف دهان تبخال دهانی ایجاد می کند. غالبا از راه تماس پوست به پوست منتقل می گردد؛ با این حال امکان دارد در رابطه رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود. عودهای مکرر برای این ویروس نسبت به عفونت HSV-۲ خیلی کمتر است.

۲. هرپس سیمپلکس تیپ ۲ (HSV-2)

این نوع ویروس در اطراف دستگاه تناسلی تبخال ایجاد می کند. این ویروس از راه تماس جنسی و همچنین پوست به پوست گسترش پیدا می کند. آلودگی به این نوع ویروس بسیار مسری و شایع است حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

چون ویروس در خارج از بدن به سرعت از بین می رود، مبتلا شدن از طریق تماس با حوله، توالت و یا اشیاء دیگری که فرد آلوده استفاده کرده است تقریبا غیر ممکن می باشد.

عوارض تبخال تناسلی چیست؟

عوارضی که تبخال دستگاه تناسلی دارد عبارتند از:

  • سایر عفونت‌های منتقله‌ی آمیزشی؛ مبتلا بودن به زخم های دستگاه تناسلی باعث افزایش خطر انتقال عفونت های جنسی دیگر مانند ایدز را افزایش می دهد.
  • عفونت نوزادی؛ در طی زایمان مادرانی که آلوده هستند نوزادان هنگام متولد شدن در معرض آلودگی با ویروس قرار می گیرند که امکان دارد نابینایی، آسیب مغزی و یا حتی مرگ برای نوزاد بوجود آید.
  • التهاب رکتوم یا راست روده (پروکتیت)؛ گاهی تبخال دستگاه تناسلی باعث التهاب غشایی که راست روده را می پوشاند می گردد (بخصوص در مردان همجنس گرا).
  • مشکلات مثانه؛ در برخی موارد زخم های تبخال دستگاه تناسلی باعث بوجود آمدن التهاب در اطراف مجرای ادراری (میزراه) می گردد و این التهاب به نوبه خود مجرای ادراری را به مدت چند روز مسدود می کند که در این صورت باید برای تخلیه مثانه از سوند استفاده کرد.  
  • مننژیت؛ که به صورت نادر اتفاق می افتد عفونت هرپس سیمپلکس باعث التهاب مایع اطراف نخاع و مغز و غشا ها و مایع مغزی نخاعی می شود.

راه پیشگیری از تبخال تناسلی چیست؟

اقداماتی که برای پیشگیری از تبخال دستگاه تناسلی مردان و سیستم تناسلی زنان انجام می شود همان کارهایی است که برای پیشگیری از دیگر عفونت های مقاربتی انجام می گیرد.

به این نکته توجه کنید که اگر در سکس نکات بهداشتی را رعایت کنید در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های جنسی مقاربتی تاثیرگذار است. در ادامه مطلب بعضی از نکاتی که به پیشگیری از مبتلا شدن به تبخال تناسلی کمک می کند را بیان می کنیم:

  • از افرادی که مشکوک به عفونت هستند یا عفونت دارند دوری کنید و با آنها سکس نکنید.
  • در هنگام سکس همیشه سعی کنید از کاندوم استفاده کنید. استفاده از کاندوم به روش درست را بیاموزید.
  • در طول زمان، یک شریک جنسی داشته‌باشید و در یک زمان از داشتن چند شریک جنسی خودداری کنید.
  • اگر تبخال تناسلی و یا ضایعاتی مشکوک روی آلت تناسلی شریک جنسی خود مشاهده کردید با آنها مقاربت انجام ندهید.

اقدامات احتیاطی دوران بارداری برای تبخال تناسلی

اگر در دوران بارداری به تبخال تناسلی دچار شدید، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید و اگر به داشتن تبخال تناسلی شک دارید از پزشک خود درخواست کنید تا بر اساس آزمایشات تشخیص داده شود.

در هنگام زایمان به منظور پیشگیری از شیوع تبخال، پزشک داروهای ضدویروسی را در اواخر بارداری تجویز می کند و اگر تبخال در زمان زایمان طبیعی بروز کند احتمال دارد پزشک به منظور کاهش خطر انتقال ویروس به نوزاد پیشنهاد کند که عمل سزارین صورت گیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تبخال تناسلی یک نوع بیماری است که آلوده شدن به ویروس باعث ایجاد آن می شود.  اگر بخواهید مشکلی از طرف تبخال تناسلی برای شما ایجاد نشود تشخیص به موقع آن ضروری است و برای اقدامات لازم برای کنترل و درمان آن انجام دهید. انتقال این بیماری از فرد آلوده به افراد دیگر از طریق رابطه‌ی جنسی صورت می‌گیرد.

اگر شک دارید که به تبخال تناسلی یا دیگر عفونت های جنسی مبتلا هستید یاید به پزشک مراجعه کنید. اگر بر روی آلت تناسلی شریک جنسی خود نیز علائمی دال بر تبخال تناسلی دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان چگونه است؟

در زنان تبخال تناسلی به صورت جوش‌های ریزی که تاول مانند و پر از آب هستند وجود دارد. و به طور معمول چند تا از تبخال ها در کنار هم شکل می گیرند.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

تبخال تناسلی تا آخر عمر همراه شما است چون هیچ درمانی ندارد. همچنین این بیماری علائم دردناکی دارد و ببسیار آزار است. در نتیجه این بیماری خطرناک نیست ولی مبتلا شدن به آن باعث می شود شما مستعد مبتلا شدن به سایر بیماری های مقاربتی می شوید و از طرفی هر بار که عود می کند دردی را که می چشید چندان خوشایند نیست.

علائم تبخال تناسلی چیست؟

اگر علائمی مثل جوش‌های دردناک و تبخال که با تب همراه است را مشاهده کردید لازم است برای آنکه بیشتر بررسی شود به متخصص زنان، اورولوژی و یا پوست مراجعه کنید. راه های دیگری که با آنها می توان بیماری را تشخیص داد تست تبخال تناسلی و آزمایش خون است.

تبخال تناسلی در افراد مجرد هم بروز پیدا می کند؟

بله. مجرد بودن به معنی سکس نداشتن یا باکره بودن نیست. از طرفی از طریق معاشقه نیز، تبخال تناسلی قابل انتقال است. چون این ویروس از طریق ترشحات واژن و مایعات منی نیز قابل انتقال است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا