سلامت جنسی

سکس تراپی چیست؟ چه بیماری هایی را درمان میکند؟

داشتن یک رابطه صمیمی و لذت بخش، نقشی اساسی در زندگی انسان ایفا می کند و کیفیت جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. رابطه جنسی نه تنها یک بخش طبیعی و سرگرم کننده از زندگی است، بلکه فواید جسمی و روحی بسیاری نیز به همراه دارد. از جمله این فواید میتوان به کاهش فشار خون، سلامت قلب، کاهش استرس و … اشاره کرد.

با این حال، گاهی اوقات مشکلات جنسی می توانند به دغدغه و اضطراب بزرگی برای افراد تبدیل شوند. اختلال در عملکرد جنسی می تواند منجر به مشکلاتی در روابط، کاهش اعتماد به نفس و پیامدهای منفی دیگر شود.

در بیشتر مواقع، زمانی که با مشکل جنسی روبرو می شویم، تمایل به صحبت کردن در مورد آن را نداریم. اما این را به خاطر داشته باشید که مشکلات جنسی مختص شما نیست و افراد زیادی با این چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. آمار نشان می دهد که 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود با اختلال عملکرد جنسی مواجه می شوند.

علاوه بر مسائل جسمی یا روانی، گاهی اوقات عدم آگاهی کافی از آناتومی بدن نیز می تواند منجر به مشکلاتی در روابط جنسی شود. شناخت درست اندام تناسلی زنان و مردان که هردو سیستم های پیچیده ای هستند، می تواند به درک بهتر رابطه جنسی و ارتقای کیفیت آن کمک کند.

در علم روانشناسی، شاخه ای به نام “سکس تراپی” وجود دارد که به طور خاص برای یافتن ریشه مشکلات جنسی و حل آنها طراحی شده است. این مشکلات می توانند ریشه در مسائل جسمی مانند گردش خون ضعیف یا اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس و  اعتماد به نفس پایین داشته باشند.

سکس تراپی به افراد و زوج ها کمک می نماید تا راهی برای ایجاد یک ارتباط صمیمی و صادقانه بیابند و از طریق آن، نگرانی ها و چالش های فردی یا مشترک خود را حل کرده و در پایان به یک زندگی جنسی سالم و لذت بخش دست یابند.

سکس تراپی چیست و چه کمکی می کند؟

سکس تراپی چیست و چه کمکی می کند؟

سکس تراپی، نوعی روان درمانی تخصصی است که با بررسی عوامل پزشکی، روان شناختی، فردی و بین فردی که بر رضایت جنسی فرد تاثیر می گذارند، به افراد کمک می کند تا به زندگی جنسی مطلوب خود دست یابند.

در جلسات سکس تراپی، شما می توانید در مورد عملکرد جنسی، احساسات و تمایلات جنسی خود با متخصص سکس تراپی صحبت کنید. این نوع درمان مختص زوج ها نیست و افراد می توانند به صورت انفرادی نیز از آن بهره مند شوند. سکس تراپی برای افراد در هر سن، جنس و با هر گرایش جنسی می تواند مفید باشد.

هدف از سکس تراپی، کمک به افراد برای عبور از چالش های گذشته و دستیابی به یک رابطه جنسی لذت بخش و ارضا کننده است. این نوع درمان معمولا کوتاه مدت بوده و تعداد جلسات آن محدود است. با این حال، برنامه درمانی و طول دوره آن به نگرانی ها، مشکلات و اهداف هر فرد بستگی دارد. برخی از مشکلات در عرض چند جلسه قابل حل هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به زمان و جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

سکس تراپیست کیست؟

سکس تراپیست ها، که شامل روان شناسان، روان پزشکان، مددکاران اجتماعی، مشاوران خانواده و ازدواج و درمانگران دارای مجوز میشوند، به افراد در جهت بهبود روابط عاطفی و جنسی شان یاری می رسانند. این متخصصان علاوه بر آموزش های پایه، دوره های تخصصی مربوط به سلامت روابط عاطفی و جنسی را نیز گذرانده اند.

برخلاف تصورات نادرست، سکس تراپی صرفاً به صحبت و گفتگو میان درمانگر و مراجعه کننده محدود می شود. در جلسات سکس تراپی، هیچ گونه تماس یا معاینه فیزیکی و یا رابطه جنسی وجود ندارد.

چه زمانی باید به سکس تراپیست مراجعه کرد؟

سکس تراپیست ها برای حل طیف وسیعی از مشکلات مربوط به روابط عاطفی و جنسی آموزش دیده اند. از لحاظ تجربی و بنا به نظر روانشناسان جنسی، عمده سوء تفاهمات و اختلافات جنسی میان زوجین از دو نوع است: میل جنسی کم و عدم توافق زوجین در میزان و تعداد رابطه جنسی. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. استرس و اضطراب در مورد رابطه جنسی:

اضطراب و نگرانی های مربوط به رابطه جنسی، گاه به حدی شدید می شوند که بر کیفیت روابط زناشویی و زندگی فردی اثر منفی می گذارند.

۲. عدم تمایل یا تمایلات نامتناسب به رابطه جنسی:

بی علاقگی یکی از زوجین به رابطه جنسی و یا تفاوت در میزان تمایلات جنسی زوجین، می تواند چالش های عاطفی و روانی متعددی را به وجود آورد.

۳. اختلال نعوظ:

ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ به هنگام رابطه جنسی، مشکلی شایع است که می تواند ناشی از عوامل جسمی و یا روانی باشد. مواردی مانند استرس، کار یا فشارهای روانی، مشکلات عاطفی. سکس تراپی هم می تواند یکی از راهکارهای پزشکی برای مشکلات مربوط به نعوظ باشد.

۴. زود انزالی:

انزال زودهنگام در مردان، یکی از اختلالات رایج جنسی است که می تواند به نارضایتی هر دو شریک در رابطه منجر شود. چنانچه زود انزالی ناشی از مشکلات روانی و روحی فرد باشد، سکس تراپی می توند به حل این عارضه کمک شایانی بکند.

۵. اعتیاد به رابطه جنسی یا پورنوگرافی:

sex therapy4

تمایل افراطی و وسواس گونه به رابطه جنسی یا پورنوگرافی، می تواند زندگی فرد را مختل کرده و روابط او را تحت الشعاع قرار دهد.

۶. سوء استفاده جنسی:

تجربیات تلخ سوء استفاده جنسی، می تواند آسیب های روحی عمیقی به فرد وارد کرده و روابط جنسی او را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. سکس تراپیست ها با کمک به افراد در درک بهتر احساسات و نیازهای خود و شریک شان، به آنها یاری می رسانند تا الگوهای رفتاری ناسالم را تغییر داده و به صمیمیت و رضایت بیشتری در روابطشان دست یابند.

۷. تمایلات و هویت جنسی:

افراد زیادی در تعیین و پذیرش تمایلات و هویت جنسی خود دچار چالش هستند. این افراد به طور قطع در زندگی جنسی خود با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد. مشاوره جنسی و سکس تراپی می تواند در کشف و پذیرش هویت جنسی به افراد کمک شایانی کند.

۸. درد هنگام نزدیکی:

این مشکل در خانم ها شایع است. این دسته از خانم ها، درد شدیدی را در زمان دخول و حین رابطه جنسی تجربه می کنند. اگرچه درد هنگام رابطه جنسی می تواند ناشی از مشکلات پزشکی باشد، اما رد پای مشکلات و مسائل روانی نیز در این مشکل دیده می شود. دردناک بودن نزدیکی گاهی می تواند ناشی از استرس یا اضطراب در رابطه با رابطه جنسی باشد.

۹. مشکلات مربوط به تصویر بدن یا اعتماد به نفس:

این مشکل به ویژه در فرهنگ هایی که ارزش زیادی برای جذابیت ظاهری و فیزیکی قائل می شوند، شایع است. این ذهنیت عموم، گاهی در افراد این استرس را ایجاد می کند که آیا اندام آنها از نظر جامعه جذاب است یا نه. این استرس تاثیر منفی بر اعتماد به نفس آنها می گذارد و در آخر حس ارزشمندی فرد را به چالش می کشد و طبیعتاً بر زندگی جنسی فرد اثر می گذارد.

چطور از رابطه جنسی در کودکان جلوگیری کنیم ؟ بیشتر بخوانید: چطور از رابطه جنسی در کودکان جلوگیری کنیم؟

۱۰. تغییرات جنسی مربوط به شرایط زندگی:

امکان دارد شما احساس نمایید که به علل گوناگون مثل بارداری، افزایش سن، شرایط پزشکی، و یا حتی به دلیل تغییراتی مثل شغل جدید یا تغییر محل زندگی، نیاز متفاوتی به سکس دارید. به عبارتی تغییرات در زندگی شما بر روی زندگی جنسی شما اثر می گذارد. مشاوره جنسی و سکس تراپی به شما کمک خواهد کرد تا خودتان و زندگی جنسی تان را با این مشکلات تطبیق دهید.

۱۱. زندگی جنسی کسالت بار و کشف تجربیات جدید جنسی:

شما یا همسرتان امکان دارد مشتاق امتحان موارد جدید در رابطه جنسی باشید. یا دیدگاهتان نسبت به تعهد یا تک همسری تغییر کند. این مسائل در روابط جنسی شما تاثیر خواهند داشت. متخصص و سکس تراپیست می تواند به شما کمک کند تا دید کامل تر و بهتری در مورد این تغییرات داشته باشید.

۱۲. عدم رضایت جنسی:

امکان دارد در مقطعی از زندگی جنسی خود احساس نارضایتی و در تله یک رابطه اجباری افتادن داشته باشید، بدون اینکه دلیل آن را بدانید. یا شاید علاقه مند به کشف جنبه های جدید روابط جنسی خود باشید، اما ندانید از کجا شروع کنید. در این شرایط، یک فرد متخصص می تواند به بررسی جنبه های گوناگون زندگی جنسی شما و حل مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

۱۳. خانم هایی که در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند:

شوربختانه، تعداد قابل توجهی از خانم ها هرگز در زندگی جنسی خود ارگاسم و اوج لذت غ را تجربه نمی کنند. یا در این مورد، احساس نامساوی بودن با آقایان می کنند. متأسفانه، گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی از آقایان به لذت جنسی و ارگاسم خانم ها اهمیت زیادی نمی دهند. در واقع، رسیدن به ارگاسم برای خانم ها کمی پیچیده تر از آقایان است. اگر با این مشکل مواجه هستید، سکس تراپی می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

۱۴. بهبودیافتگان سرطان سینه یا پروستات:

برخی شرایط پزشکی خاص، می توانند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت رابطه جنسی فرد داشته باشند. به عنوان مثال، بعد از درمان برخی سرطان ها مثل سرطان سینه، امکان دارد فرم بدن فرد تغییر نماید و این امر به اعتماد به نفس و زندگی جنسی او آسیب بزند. سرطان پروستات نیز می تواند بر عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، پی از درمان سرطان، به سکس تراپیست رجوع کنید.

۱۵. مشکلات مربوط به تکنیک های جنسی:

راهکارهای فراوانی برای افزایش هیجان و لذت بیشتر در هنگام سکس وجود دارد. تکرار تکنیک ها و پوزیشن های جنسی می تواند آن را کسالت بار کند و مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی ایجاد کند. صحبت با سکس تراپیست می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

۱۶. فتیش های جنسی:

فتیش ها یا رویاهای جنسی به وضعیتی روان شناختی گفته می شود که در آن یک شیء خاص باعث تحریک جنسی یا حتی ارضای جنسی شخص می شود. یکی از شناخته شده ترین فتیش های جنسی، فتیش پا یا فوت فتیش است. فتیش های جنسی ریشه روان شناختی دارند و امکان دارد برای شریک جنسی شما قابل پذیرش نباشند. درصورتیکه با فتیش های جنسی مواجه هستید، به سکس تراپیست رجوع کنید تا بتوانید به طور کنترل شده تری با آن روبرو شوید.

۱۷. واژینیسموس:

واژینیسموس یا اسپاسم واژن، به حالتی گفته می شود که در آن عضلات واژن در هنگام تماس با اشیاء یا آلت تناسلی مردانه به صورت غیر ارادی منقبض می شوند. این انقباض منجر به تنگ شدن واژن و در پی آن احساس ناراحتی، سوزش، درد و مشکلاتی در زمان دخول مانند دخول دردناک می شود. علاوه بر این، این انقباض های غیرارادی امکان دارد موجب عدم امکان دخول شوند. در اینجا، دخول می تواند شامل هرگونه ورودی به واژن، از جمله، دخول در حین سکس، معاینات پزشکی (مانند معاینات رحم و دستگاه تناسلی زنان) و استفاده از تامپون های قاعدگی باشد. مراجعه به سکس تراپ می تواند به برطرف کردن این معضل کمک شایانی نماید.

چطور برای جلسه سکس تراپی آماده شویم؟

چطور برای جلسه سکس تراپی آماده شویم؟

قبل از اولین جلسه سکس تراپی، انجام اقداماتی برای آماده شدن می تواند به شما کمک کند تا از این تجربه به نحو احسن استفاده کنید و به نتایج مطلوب برسید. در ادامه، گام های لازم برای آماده شدن برای این جلسه را شرح می دهیم.:

  • مرور جزئیات مشکل: نوع مشکل، زمان شروع، موقتی یا دائمی بودن، متخصصین قبلی، روش های درمانی امتحان شده و نتایج آنها را یادداشت کنید.
  • اطلاعات شخصی: شرایط پزشکی، استرس ها و تغییرات اخیر زندگی را لیست کنید.
  • داروها: لیستی از تمام داروهای مصرفی (شامل داروهای تجویزی، ویتامین ها، مکمل ها و گیاهان دارویی) و دوز آنها تهیه کنید.
  • سوالات و نگرانی ها: هرگونه سوال یا نگرانی در مورد زندگی جنسی خود را برای مطرح کردن در جلسه یادداشت کنید.

انتخاب بهترین سکس تراپیست

انتخاب سکس تراپیست مناسب مانند انتخاب هر متخصص دیگری حائز اهمیت است، زیرا سلامت جنسی شما بر کیفیت کلی زندگی تان تاثیر می گذارد. می توانید از روانشناس، روانپزشک یا پزشک معالج خود بخواهید تا سکس تراپیستی را به شما معرفی کنند، یا به طور مستقل با جستجو در اینترنت یا پرس و جو از دوستان و آشنایان، سکس تراپیست های معتبر و با تجربه را پیدا کنید.

هنگام انتخاب سکس تراپیست، به موارد زیر توجه کنید:

  • تحصیلات و تجربه: سابقه تحصیلی، مجوزها، و تجربه ی درمانگر در زمینه ی مشکل شما را بررسی کنید.
  • مکان و دسترسی: به سهولت دسترسی به دفتر سکس تراپیست و تناسب ساعات کاری او با برنامه خود توجه کنید.
  • برنامه درمانی: در مورد طول جلسات، تعداد جلسات مورد نیاز و برنامه ریزی کلی درمان سوال کنید.
  • هزینه و بیمه: از هزینه ی هر جلسه، تحت پوشش بودن خدمات توسط بیمه، و گزینه های پرداخت مطلع شوید.

در طول یک جلسه مشاوره جنسی و سکس تراپی چه کارهای انجام می شود؟

مشاوره جنسی و سکس تراپی، مانند جلسات روانشناسی، بر پایه گفتگو بنا شده است. در طول جلسه، متخصص مسائل جنسی سوالاتی از شما میپرسد و با توجه کامل به حرفهایتان گوش می دهد. شما مشکلات خود را شرح می دهید و او آنها را بررسی می کند تا ببیند ریشه مشکل روانی است یا فیزیکی یا ترکیبی از هر دو.

حریم خصوصی در جلسات مشاوره جنسی و سکس تراپی کاملاً محرمانه است. می توانید به تنهایی در این جلسات شرکت کنید. اما اگر مشکل شما بر شریک زندگیتان هم تاثیر می گذارد، بهتر است که همسرتان نیز در جلسات حضور داشته باشد.

سخن کردن در مورد تجربیات شما و بررسی آنها به متخصص کمک می کند تا مشکل شما را بهتر درک کند و راه حلی برای آن پیدا کند. او امکان دارد تمریناتی را به شما توصیه کند تا در طی مدت درمانتان آنها را انجام دهید.

هر جلسه مشاوره جنسی و سکس تراپی به طور معمول بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه به طول می انجامد. امکان دارد متخصص به شما جلسات هفتگی یا با فواصل بیشتر مثلاً ماهی یکبار را پیشنهاد کند.

آیا در مشاوره جنسی و سکس تراپی معاینه فیزیکی انجام می شود؟

برخلاف تصورات غلط، در سکس تراپی هیچ گونه معاینه پزشکی یا تماس فیزیکی بین درمانگر و بیمار وجود ندارد. این شایعات تنها تار عنکبوتی بر شیشه شفاف اعتماد به این علم ارزشمند هستند.

در بسیاری از موارد، سکس تراپیست شما را برای بررسی های بیشتر و انجام معاینات تخصصی به پزشک مربوطه ارجاع می دهد. چرا که ریشه برخی از مشکلات جنسی در مسائل جسمی نهفته است.

ریشه برخی از مشکلات جنسی در مسائل فیزیکی است. حتی مشکلاتی که از ترکیبی از مشکلات فیزیکی، روانی و اجتماعی هستند هم ممکن است راه حل پزشکی داشته باشند. به گفته متخصصان مسائل جنسی، عوارض جانبی داروها، مشکلات گردش خون و اختلالات هورمونی از جمله نگرانی های رایج مراجعین می باشند. استفاده از رویکردی چندجانبه اغلب درمان موثرتری را به همراه دارد.

آیا سکس تراپیست دارو تجویز می کند؟

آیا سکس تراپیست دارو تجویز می کند؟

تجویز دارو توسط سکس تراپیست، امری رایج نیست. مشکلات ریشه دار در روان، با گفتگو و تکنیک های درمانی التیام می یابند. در مواردی که ریشه مشکل در مسائل جسمی یا ترکیبی از مشکلات جسمی و روانی باشد، داروهای مربوطه می توانند به حل مشکل کمک کنند.

سکس تراپی چقدر طول می کشد؟

مشکلات در رابطه جنسی در طی دوره سکس تراپی به سه سطح تقسیم بندی می گردندغ. دوره درمان برای هر سطح متمایز است.

  • سطح ۱ – به عنوان نمونه، حل مشکل یک زن جوان که نمی داند چگونه خود را ارضاء کند نیاز به یک یا دو مشاوره دارد. یا مشکلات ناشی از انزال زودرس در بیشتر موارد به سرعت رفع می شود. بسیاری از مشکلاتی که درمانگرهای جنسی با آن مواجه هستند، پرسش هایی هستند که افراد نمی توانند از دیگران بپرسند. و به همین علت است که جلسات طولانی لازم نیست.
  • مرحله ۲ – مسائل جنسی: مسائل جنسی که در هسته رابطه وجود دارد. اکثر زوج هایی که مشکلات جنسی دارند به جنگ قدرت بین آنها مربوط می شود. گاهی اوقات متل سکس میدان نبرد زوج ها برای به رخ کشیدن قدرت است. و مشکلات جنسی در واقع مشکلات عمیق تری را پنهان می کند. این درمان همراه با مشاوره ازدواج یا زوج درمانی معمولا حداقل 15 هفته به طول می انجامد.
  • سطح ۳ – اختلالات و صدمات جنسی یا روانی: گاهی اوقات مشکلات جنسی ریشه در غفلت یا سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یا مشکلات مربوط به ارتباط با افراد دیگر دارد. درمان این مشکلات ممکن است سال ها طول بکشد. قربانیان تجاوز جنسی و قربانیان سوء استفاده جنسی برای داشتن رابطه جنسی شاد به سالها درمان نیاز دارند. اما تنها بعضی انجام می دهند.

چگونه می توان مجوز کلینیک جنسی درمانی را دریافت کرد؟

برای دریافت مجوز راه اندازی کلینیک جنسی درمانی، باید مدرک دکترای روانشناسی بالینی یا روانپزشکی یا فوق لیسانس روانشناسی بالینی داشته باشید. همچنین باید حداقل دو سال سابقه کاری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ مجوزهای لازم برای کلینیک سکس تراپی، توصیه می شود به سایت سازمان نظام روانشناسی سری بزنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا