روانشناسی و روان‌درمانی

درمان خانگی بیش فعالی کودکان

بیش فعالی یا اختلال تمرکز ADHD نوعی از اختلالات رشد در دوران کودکی است که این بیماری تا زمان بزرگسالی امکان بروز د ارد ، و این اختلال در واقع اختلالی حرکتی است که دارای حرکات کنشی خاصی از سمت فرد شاهد خواهیم بودو بیش فعالی علت‌های مختلفی مانند استرس مادران باردار، وزن کم نوزاد، ورود عفونت به بدن نوزاد هنگام تولد، اختلالات زیستی و شیمیایی در مغز کودکان دارد.

درمان خانگی بیش فعالی در کودکی

. درمان خانگی شامل تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. درمان خانگی برای اثر بخشی بهتر نیازمند حمایت و مراقبت والدین و صبر و حوصله است.

رژیم غذایی و پیش فعالی

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان تاثیرگذار است. علت بروز بیش فعالی رژیم غذایی نیست اما می‌تواند علائم را تشدید کند و موجب آزار کودک و اطرافیان او شود. به همین دلیل بهتر است موارد زیر در رژیم غذایی کودکان بیش فعال رعایت شود.

آلرژن‌ها در رژیم غذایی و پیش فعالی

آلرژن ها غذاهای فرآورده شده ای هستند که باید از رژیم غذایی پیش فعالها حذف گردد و این غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، آدامس، فست فود، شکر باید حذف شود. همچنین کره، شکلات نیز باید به کمترین میزان برسد و با غذاهای بدون سالیسیلات جایگزین شود. غذاهای حاوی سالیسیلات مانند توت، پودر چیلی، انگور، پرتقال، هلو، آلو و گوجه فرنگی موجب تحریک بیشتر کودکان و بروز رفتارهای مرتبط با بیش فعالی می‌شود.

زمان بندی مناسب تغذیه‌ای

یکی دیگر از موارد با اهمیت در رژیم غذایی رعایت زمان بندی و برنامه‌ی مناسب برای غذا خوردن است. فاصله‌ی بین وعده‌های غذایی نباید زیاد باشد و در میان وعده‌ها حتماً از میوه و سبزیجات استفاده شود. این اصل از پرخوری کودکان در وعده‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی حاوی ویتامین و املاح

مصرف مکمل و رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی باید حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B6، منیزیم، روی و ال‌کارنتین و کلسیم باشد.، البته همه باید تحت نظر و منترل پزشک متخصص باشد و البته مصرف مواد غذایی مانند  غلات کامل، چربی‌های سالم و منابع غنی از کلسیم مانند شیر و کشک استفاده کنند.

 ورزش و پیش فعالی

 ورزش و پیش فعالی

یوگا ورزشی است که موجب بالا بردن تمرکز و بازگرداندن آرامش به فرد می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد از یوگا به عنوان درمان قطعی بیش فعالی نام می‌برند. یوگا درمان مکملی است که در کنار مصرف دارو سطح اضطراب را پایین می‌آورد و موجب بهبود روابط اجتماعی می‌شود.یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای بیش فعالی کودکان این است که آن‌ها را بیرون ببرید و حدود نیم ساعت در روز بتوانند در پارک قدم بزنند یا بدوند. در واقع با بازی کردن و یا قدم زدن مقداری از انرژی قالب کاهش پیدا می کند و فرد در حرکات کنش کمتری خواهد داشت.  و از دیگر ورزش های مؤثر :

-زیمناستیک

-کوهنوردی

-تمرینات فکری

درمان خانگی بیش فعالی با رفتار درمانی

درمان خانگی بیش فعالی با رفتار درمانی

رفتار درمانی اولین گام برای درمان بیماری پیش فعالی است. پس تکنیک‌ها و راهکارهایی به والدین آموزش داده می‌شود که با تکرار آن‌ها رفتارهای کودکان بهبود می‌یابد. مانند آن که به والدین آموزش داده می‌شود برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان با  بازی‌های مارو پله، نقطه چینن  و غیره تفاوت ها را نشان دهند و هم چنین رفتارهایی که سبب بر تشویق کودک گردد انجام شود.

داروهای گیاهی موثر بر درمان اختلال بیش فعالی

داروهای گیاهی در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌های مختلف  و به خصوص بیماری های روحی -روانی بسیار مؤثر هستند و این گیاهان دارویی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مناسب هستند.

کندر و بیش فعالی:

کندر صمغ گیاهی است که برای درمان آلزایمر، بهبود حافظه، کاهش استرس و اضطراب تاثیرگذار است. استفاده از کندر در کودکان می‌تواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد. متخصصان طب سنتی باور دارند استفاده از کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش جنین می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف کندر در سه ماهه‌ی سوم بارداری موجب بیش فعالی می‌شود و بهتر است در این بازه‌ی زمانی مادران باردار از مصرف کندر امتناع کنند.استفاده از کندر به دو صورت خوراکی و بخور دادن امکان پذیر است. برای استفاده‌ی خوراکی می‌توانید آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق چای‌خوری از آن را در داخل یک فنجان آب حل کنید و به کودکان مبتلا به بیش فعالی بدهید. همچنین استفاده از کندر با جویدن و به صورت آدامس هم از خواص آن نمی‌کاهد و اثرات درمانی دارد. بهترین زمان برای مصرف کندر و افزایش هوش جنین در دوران بارداری بعد از ۴ ماهگی به مدت یک ماه است. البته باید در مصرف کندر مراعات لازم را داشته باشید ،چون خطرات احتمالی در مصرف بیش از حد آن وجود دارد.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

درمان بیش فعالی با زعفران

زعفران گیاهی دارویی با خواص بسیار بر بهبود سیستم اعصاب و روان است که موجب آرامش‌بخشی و کاهش افسردگی می‌شود. بهترین داروی بیش فعالی که از افسردگی در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند زعفران است. استفاده از دمکرده‌ی زعفران به میزان چند قاشق در روز اثرات زیادی در درمان خانگی بیش فعالی کودکان دارد. همچنین زعفران را به عنوان یک ادویه در غذاهای روزانه نیز می‌توان استفاده کرد.

درمان بیش فعالی با جوی دوسر

جوی دو سر به دلیل خواصی که در بالا بردن تمرکز و کاهش استرس دارد یکی از درمان‌های خانگی موثر بیش فعالی کودکان است. ترکیبات جوی دو سر آماده با شیر در وعده‌ی صبحانه از طرف کودکان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

درمان بیش فعالی با تخم کتان

تخم کتان یکی از مواد غذایی است که سرشار از امگا ۳ است و استفاده‌ی روزانه از آن به صورت خام یا روغن می‌تواند علائم بیش فعالی  کودکان را کاهش دهد.

دمنوش  های گیاهی و پیش فعالی

دمنوش  های گیاهی و پیش فعالی

دمنوش بابونه و پیش فعالی

بابونه گیاهی است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد و می‌تواند اضطراب را کنترل کند و بهترین داروی بیش فعالی دارویی است که بتواند میزان اضطراب را کنترل کند و آرامش را به فرد برگرداند.مقداری بابوبه را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم بخاری کتری یا روی توری بگذارید که دم بکشد. استفاده‌ی روزانه باید به میزان یک فنجان باشد و در هفته دو یا سه بار این کار را تکرار کنید.

دمنوش سنبل الطیب و پیش فعالی

سنبل اطیب به دلیل خواص آرامش بخش می‌تواند رفتارهای خشونت آمیز و بی‌قراری‌های کودکان بیش فعال را کنترل کند. به همین جهت توصیه می‌شود از دمنوش ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان استفاده شود.دوقاشق غذاخوری ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب را داخل قوری آب جوش بریزید و بعد از دم کشیدن به کودکان دارای علائم بیش فعالی بدهید. در تهیه‌ی دمنوش باید دقت داشته باشید که دمنوش نجوشد و فقط با حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش بادرنجویه و پیش فعالی

خاصیت آرامش‌بخشی بادرنجویه موجب کنترل علائم بیش فعالی در کودکان می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود با استفاده‌ی روزانه از دمنوش بادرنجویه میزان بی‌قراری و رفتارهای تکانشی کودکان کنترل شود.

گل ساعتی و پیش فعالی

گل ساعتی حاوی فلانوئید و ترکیبات فنولی است که استرس اکسیداتیو را کم می‌کند. استفاده‌ی دو بار در هفته  از دمنوش گل ساعتی درمان خانگی بیش فعالی کودکان است.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی

– بهتر است دمنوش‌ها قبل از خواب مصرف شود تا کودک خواب آرام‌تری داشته باشد.

– ترکیب نشدن دم نوش ها با یکدیگر ، به دلیل خواص گوناگون هر یک از گیاهان دارویی بهتر از هر یک جدا مصرف گرددو یا داروهای گیاهی که مثل هم هستن با هم دیگر دم  شوند.

-درصورتی‌که از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً در مورد تداخل دارویی دمنوش با دارو با پزشک متخصص مشورت کنید.

افزایش سن و پیش فعالی

پیش فعالی با بالا رفتن سن کاهش می باید،البته باید توجه داشت که این نکته زمانی اتفاق می افتد که فرد در دوران کودکی تحت درمان بوده و از اهمیت درمان بیماری آگاهی لازم را داشته باشد.

مزیت درمان‌های خانگی بیش فعالی کودکان چیست؟

مزیت درمان‌های خانگی بیش فعالی کودکان چیست؟

درمان خانگی آن مزیت را دارد که می توان از آسیب های بعدی آن در امان ماند و از عوارض جانبی داروهای شیمیایی مانند، کاهش اشتها، مشکلات خواب و موارد نظیر آن رهایی یافت.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا