روانشناسی و روان‌درمانی

خیانت همسر را چگونه فراموش کنیم؟

با وجود مشکلات و اختلافات زیادی که در زندگی زناشویی وجود دارد، ولی یکی از ویرانگرترین چالش‌های زندگی زناشویی مسئله خیانت همسر می‌باشد. روانشناسان براین باورند که خیانت در لحظه اتفاق می‌افتد و عوامل زیادی از قبل وجود دارد که زمینه ساز آن هستند.

براساس آمارها گزارش شده است 70 درصد از خیانت‌ها توسط مردان و 30 درصد خیانت‌ها توسط زنان اتفاق می‌افتد. به طور معمول تحمل این مسئله برای خانم‌ها بسیار سخت می‌باشد و منجر به جدایی آنها گردد. خصوصا اگر بین زوجین اعتماد به شکل قابل توجهی وجود داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که اگر در زندگی شما به علت مسئله خیانت همسر رکود ایجاد شود یک بی انصافی است. در نتیجه در این هنگام کاری که باید انجام دهید این است که همسر خود را ببخشید و ادامه دهید. با یک بار خیانت نباید رابطه را تمام کرد.  

برای آنکه آرامش پیدا کنید و در قلب خود کینه نداشته باشید، نکته مهم فراموش کردن همسر خیانتکار و ادامه دادن به راه خود است. با اینکه کاری بسیار مشکل می‌باشد و به گذشت زمان و کمک گرفتن از یک روان‌درمانگر و نیز اطرافیان نیاز دارد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

چرا برخی از افراد خیانت می‌کنند؟

خیانت علت قطعی ندارد و به هر دلیلی می‌تواند رخ دهد. بعضی مواقع فرد به دلیل نبود تنوع و هیجان در رابطه‌اش یا خستگی از رابطه به سمت این کار می‌رود. این فرد به جای اینکه با شریک زندگی خود این احساس را در میان بگذارد یک روش اشتباه مثل خیانت را انجام می‌دهد. در داستان‌های دیگری خیانت می‌تواند در اثر تحریک نمودن و فریبکاری انسان‌های ناسالم در جامعه اتفاق بیافتد. نکته قابل توجه این است که باید آگاه باشید که اصول روانشناسی، خیانت را یک انتخاب می‌داند و انسان مسئول اصلی شروع و ادامه این مسئله هستید!

چگونه به خیانت پی ببریم؟

چگونه به خیانت پی ببریم؟

پیشنهاد ما به شما این است که اگر زندگی شما روی روال خوب و مناسبی می‌گذرد، خیلی به دنبال یافتن و پی بردن به این مسئله نباشید. چون حتی اگر موفق شوید آن را فراموش کنید در روحیه شما تاثیر بدی می‌گذارد.

ولی اگر متوجه شدید که خیانت همسر باعث شده است که توجه او به شما و فرزندان و زندگی زناشویی کم شود بهتر آن است تا برای کشف خیانت را‌هکاری بیابید تا تکلیف شما در رابطه مشخص شود. راهکارهایی مثل:

  • تلفن همراه همسر چک شود
  • رفت‌وآمدهای افراد مختلف به محل کار همسر به طور غیر مستقیم بررسی شود
  • همراهان سفرهای کاری ناگهانی همسر غیر مستقیم بررسی شود.
  • تراکنش‌های حساب بانکی همسر بررسی شود.
  • رفت‌وآمدهای همسر با ماشین به صورت دورادور تعقیب شود.
  • ایمیل‌های قبلی همسر چک شود.

اگر متوجه شدید همسر شما خیانت کرده است دو راه کلی پیش روی شماست. یا اقدامات لازم را برای جدایی انجام دهید که اگر فرزندی وجود داشته باشد نمی‌توان سریع پیش رفت و یا با فراموش کردن این مسئله، زندگی را ادامه دهید. البته اگر جدایی را انتخاب کنید نیز برای فراموشی به گذشت زمان نیاز است که مسئله‌ای آزاردهنده است.

فراموش کردن خیانت همسر تا چه حد دشوار است؟

وقتی در یک رابطه آنقدر عاشق هستید که حس می‌کنید در یک پناهگاه امن هستید و در این دنیا ناراحتی وجود ندارد که شما را اذیت کند تا اینکه یک روز با اعتراف همسرتان یا از روی کنجکاوی متوجه می‌شوید همسر شما خیانت کرده است.

دقیقا در آن زمان دنیای که درآن هستید متلاشی می‌شود و از خود سوال می‌کنید با فردی که باعث شکسته شدن قلبم و از بین رفتن اعتمادم شده است باید چکار کنم؟ آیا باید او را ببخشم و این غم را فراموش کنم؟ درحالی که خود آگاه هستید که بخشیدن شخصی که به شما وفادار نبوده بسیار سخت است!

اگر باز هم عاشق همسر خود باشید، قطعا به این فکر خواهید کرد که او را ببخشید و فرصتی برای اصلاح کردن به او بدهید. به خاطر داشته باشید برای بخشیدن فرد باید به اندازه کافی قوی باشید و باید اول این واقعیت تلخ را قبول کنید. بعد از آن برای برطرف شدن عصبانی‌تان به خودتان زمان بدهید. قبل از همه چیز باید بدانید دلیل او برای این کار و دیدگاه او نسبت به این مسئله را بفهمید تا بهتر بتوانید با کل مسئله کنار بیاید.  

بعد از این شکست، فراموشی و ترمیم یک رابطه کار بسیار سختی است، اما بخاطر داشته باشید که بخشیدن همسر به خاطر آرامش روان خودتان است نه بخاطر همسرتان.

فراموش کردن این مسئله به این معنا نیست که شما موافق با کار همسرتان هستید و اگر این مسئله دوباره تکرار شود همچنان آن را می‌پذیرید. بلکه به این معنی است که شما راهی پیدا کرده‌اید برای اطمینان از اینکه تا آخر عمرتان به شخصی تلخ و نفرت‌انگیز تبدیل نمی‌شوید.

چرا فراموشی خیانت همسر اهمیت دارد؟

فراموش کردن باعث می‌شود شما احساس حقارت نداشته باشید. اگر فراموش نکنید ممکن است سال‌ها از این مسئله بگذرد و شما همچنان متوجه نشوید چرا تا این حد از دست این شخص عصبانی هستید. وقتی این احساسات را رها کنید (حتی اگر تصمیم به طلاق دارید) از نظر ذهنی و احساسی خود را رها می‌کنید.

فراموشی باعث می‌شود تا به طرف مقابل طوری نگاه کنیم که از روی مهربانی و همدلی باشد و ادامه دادن زندگی با طرف مقابل به دلایلی از جمله عشق گذشته و وجود فرزندان امری دشوار نباشد.

بخشیدن و به دنبال آن فراموشی فرایندی است که رشد شخصی کمک می‌کند. رابطه زناشویی همانند یک خیابان دوطرفه می‌باشد. اگر خیانتی اتفاق افتاده است ممکن است شما در رابطه کوتاهی کرده باشید. اگر آگاه شده‌اید که کارهای شخصی شما در بروز این مسئله تاثیر داشته است، می‌توانید برای اینکه مسئله شدیدتر نشود از این به بعد مناسبتر عمل کنید.

برای اینکه واقعا بتوانید مسئله را فراموش کنید لازم است از این به بعد در زمان حال زندگی کنید و بخش زیادی از گذشته که در ذهن شماست را پاک کنید. به خاطر داشته باشید که ترمیم یک رابطه گاهی نیاز به صحبت کردن دارد و این کار با تصورات ممکن نیست. در صورت لزوم در این زمینه به طور مفصل با همسر خود صحبت کنید.

آیا فراموش کردن خیانت همسر به معنی پایان رابطه است؟

آیا فراموش کردن خیانت همسر به معنی پایان رابطه است؟

اشخاصی که خیانت می‌کنند همیشه انسان‌های بد، دروغگو یا فریبکار نیستند. انسان‌ها ممکن است یکسری اشتباهات فاجعه‌باری در طول زندگی خود انجام دهند. به طور طبیعی با گذشت زمان، روابط زناشویی تغییر می‌کند و در این بین هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

برای آسیب رساندن به یک رابطه موارد زیادی وجود دارد که یکی از این موارد خیانت می‌باشد. در نتیجه اگر می‌خواهید خیانتی که همسر شما کرده را به هر دلیلی فراموش کنید، خود را نباید سرزنش کنید و نباید تلافی این کار را با اتمام رابطه انجام دهید.

به خاطر داشته باشید شما برای حفظ رابطه خود تا الان تلاش زیادی کرده‌اید و رها کردن سریع رابطه به دلیل خیانت طرف مقابل خیلی کار درستی نیست. اگر توان بخشیدن و فراموش کردن دارید حتما این کار را بکنید. البته به شرط آنکه این مسئله رنج آور مجددا تکرار نگردد.

بر طبق آمار گزارش شده، حدود 60 تا 75 درصد از روابطی که خیانت در آنها اتفاق افتاده می‌توانند دوباره برقرار شوند، به شرط آنکه شخصی که خیانت کرده تمایل داشته باشد همکاری کند. چون این مسئله نیاز دارد ارتباط مجدد در سطوح جسمی، احساسی برقرار شود و همچنین نیاز دارد طرفین صادق باشند.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

راهکارهایی برای فراموشی خیانت همسر

با توجه به مطالب بیان شده ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه غم خیانت را فراموش کنیم؟ یاچگونه خاطره بد خیانت را فراموش کنم؟ وقتی بعد از فهمیدن اینکه شوهرم خیانت کرده ازش متنفر شدم.

این مسئله که بعد از خیانت، رابطه زناشویی مثل قبل کیفیت خود را ندارد قابل انکار نیست. با این وجود زوجین می‌توانند قدم‌هایی بردارند که باعث ایجاد رابطه‌ای قویتر، ترمیم این اعتماد و بازگشت به حالت عادی باشد. پیشنهاد می‌شود موارد زیر را قدم به قدم رعایت کنید.

قدردان باشید

اینکه در ازدواج شما چه اتفاقی رخ داده است مهم نیست چون قدر دانی زمینه را برای یک تحول مثبت ایجاد می‌کند. اگر احساس ناامیدی به سراغ شما می‌آید یک لحظه وقت صرف کنید و به خوبی‌های گذشته همسرتان فکر و تمرکز کنید. قطعا بعد از چند دقیقه متوجه خواهید شد تغییرات درونی رخ خواهد داد.

به طور کامل با احساسات خود روبه‌رو شوید

هنگامی که از لحاظ روحی به شما آسیب وارد شده است امکان دارد تمایل داشته باشید دعوا، قضاوت یا سرزنش انجام دهید. در این بین اگر اجازه دهید همسر شما توضیحاتی را بیان کند، قطعا ممکن است تا حدودی از قضاوت‌های خود متعجب خواهید شد.

اگر قبلا بیماری روانی یا اختلال عاطفی شدید داشته‌اید و از آنها رنج می‌برید بهتر آن است که به صحبت‌های همسر خود در حضور یک روان‌درمانگر گوش دهید.

هدف خود را روشن کنید

هنگامی که آسیب می‌بینید امکان دارد تمایل داشته باشید به مشکلتان پیوسته فکر کنید. در حالی که مدام فکر کردن به مشکل و یادآوری آن باعث افزایش شدت درد می‌شود. پس بهتر آن است که اول دنبال راه حلی باشید. بخشیدن و فراموش کردن خطای او یا جدایی از همسر!

سطح عمیق‌تری از صمیمیت عاطفی را ایجاد کنید

برای اینکه از مسئله خیانت فرار کنید باید بدانید که از نظر احساسی چگونه با همسر خود ارتباط صمیمی تری برقرار کنید. و به منظور فراموش کردن، باید از لحاظ جسمی و عاطفی با همسر خود همراهی بیشتری داشته باشید تا احتمال اینکه دوباره خیانت رخ دهد کاهش یابد. 

به تعبیری دیگر، باید آسیب پذیر باشید و ریسک کنید. یک فرصت دوباره به همسرتان بدهید تا به شما نزدیک شود.

کارها را با هم انجام دهید

زوجینی که علایق مشترک دارند و وقت خود را با یکدیگر می‌گذرانند به طور موثرتری و سریعتری عوارض خیانت را بهبود می‌دهند. کارهایی که از هر دو از آنها لذت می‌برید و می‌توانید با هم انجام دهید را پیدا کنید. به یاد داشته باشید همه فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها قیمت زیادی ندارند. کارها زیادی هست که هزینه‌ای ندارند و می‌توانید با هم انجام دهید. 

چشم‌اندازی از گذشته و آینده رابطه خود شکل دهید

اگر زوجین اولین دیدار خود قبل از ازدواج را به یاد بیاورند و به آن فکر کنند یکی از راه هایی است که به کمک آن می‌توانند بعد از خیانت به زندگی خود ادامه دهند. اینکه چگونه عاشق همدیگر شدند؟ چرا ازدواج کردند؟ آن زمان رابطه آنها چطور بوده است؟

احساسات خود را تعدیل کنید

از اینکه از همسر خود عصبانی هستید دلیلی ندارد که در مورد خودتان نیز احساس بد و دردناک داشته باشید. خواندن مطالبی در مورد این مسئله در کتاب یا وبلاگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

در مورد جزئیاتی که نیازی به دانستن آن‌ها نیست، سوال نکنید

پیشنهاد می‌شود برای اینکه بتوانید مسئله خیانت را راحت‌تر فراموش کنید، سوالاتی مثل رابطه چه مدت طول کشیده است؟ چه مقدار پول خرج شده است؟ آیا احتمال بارداری طرف مقابل وجود دارد؟ را نپرسید.

تصمیمات خود را به تعویق بیندازید

احتمال دارد زمان زیادی بگذرد تا متوجه شوید چه چیزی باعث شده است این بحران اتفاق بیافتد. از سوی دیگر بر طبق اصول روانشناسی دو سال نیاز است که این مسئله فراموش شود. بنابراین برای اینکه به طر شفاف فکر کنید تصمیمات نهایی خود را عقب بندازید.

 شوک احساسی وارد شده به روح و روان خود را بپذیرید

شخصی که به او خیانت شده است باید بپذیرد که ترس، درد و اندوه را سپری کند. در حقیقت این مرحله بخشی از مراحل فراموش کردن خیانت همسر می‌باشد. اگر لازم است ساعت‌ها گریه کنید چون به شما کمک می‌کند تا از دست از رویاهای گذشته خود بردارید و به آینده فکر کنید.

خود را در برابر تکرار این مسئله ایمن کنید

تلاش کنید نقاط ضعفی که در رابطه شما وجود دارد را شناسایی کنید و آنها را رفع کنید تا از بروز مجدد این بحران پیشگیری کنید. اگر برای حرف زدن درباره موضوعات حساس مهارت قوی‌تری داشته باشید احتمال دور شدن شما از یکدیگر کم می‌شود و عصبانیت‌ها منجر به دعوا یا نارضایتی نمی‌شود.

با یکدیگر دعا کنید و همدیگر را ببخشید و فرصت جبران به همدیگر دهید. از افکار و عقاید کسانی استفاده کنید که روابط خانوادگی خوبی دارند.

از افراد متخصص کمک بخواهید

هر دو نفر شما برای نیازهای اساسی برآورده نشده نیاز به درک دارید و همچنین برای بهبود رابطه احتیاج به کمک دارید. برای یک رابطه رضایتبخش‌تر، از یک متخصص روانشناس یا مشاور کمک بگیرید. اعتماد مسئله سختی است اما غیر ممکن نیست. فردی که خیانت انجام داده باید به طور آشکار به خطاهای خود اعتراف کند و برای نجات دادن رابطه، برای انجام هر کاری متعهد باشد.

مشاوری که بتواند علاوه بر راهنمایی عملی، راهنمایی معنوی به شما عرضه کند را پیدا کنید. به منظور بهبود حالات روانی خود به این دو مورد احتیاج دارید.

توصیه‌های طب سنتی برای کمک به فراموشی خیانت همسر

توصیه‌های طب سنتی برای کمک به فراموشی خیانت همسر

طب سنتی بر این باور است که داروهای گیاهی زیر اگر مصرف شوند باعث حفظ آرامش می‌شوند و در این شرایط برای گرفتن تصمیم درست موثر هستند.

  • بیدمشک
  • بابونه
  • بهارنارنج
  • گل گاوزبان
  • اسطوخودوس

به میزان یک قاشق چایخوری روزانه از این داروی گیاهی به شکل دمنوش یا چای استفاده کنید. افزون بر این مصرف مواد غذایی که طع گرمی دارند باعث بهبود رابطه جنسی شما می‌شود.

چه زمانی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

دلایل متعددی باعث خیانت می‌شود و همیشه به این معنی نیست که آن شخص برای شما همیتی قائل نیست. در نهایت شما هستید که می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا همسر شما ارزش این را دارد که توسط شما بخشیده شود یا خیر. اگر توان کنار آمدن با این شوک روحی را نداشتید قطعا همراه بودن یک روان‌درمانگر با شما و حتی استفاده از قرص‌های ضد افسردگی می‌تواند به شما کمک کند و موثر باشد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا