روانشناسی و روان‌درمانی

تاثیر عصبانیت بر مغز و سیستم عصبی چیست؟

در ابتدای این مطلب به این مبحث اشاره خواهیم داشت که خشم چیست؟ و چه جیزهایی بر ایجاد خشم  یا عصبانیت موجب می گردد؟ و نیز خشم چه عواقب و مضرات بر مغز انسان دارد؟ از سویی دگر چرایی بر برخی سؤالات در این رابطه داده خواهد شد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا پاسخی برای سؤالات این چنینی پاسخ داده شود و بتوانید بر کنترل خشم و توانایی تمرکز بر احساساتی چون خشم و عصبانیت را داشه باشید.

همان طور که می دانید، خشم یا به عبارتی دیگر عصبانیت نوعی رفتار طبیعی در میان همه موجودات اعم از حیوانات و انسا نها است که این رفتار ناشی از بسیار از محرک های آزار دهنده در اطراف انسان و یا حیوانات رخ می دهد. اما نکته ای که قابل توجه است ، این است که خشم رفتاری است که باید در صدد کنترل و نیز دانستن کنش های آن بود، رفتاری ست که در برخی مواقع خطرات جبران ناپذیری را ایجاد می کند . و در این راستا روانشناسان عصبانیت  را دارای مزایا و معایب مختلفی می دانند.

پس خشم یا عصبانیت نوعی کنش در برابر أنواع ترس ها و اضطراب ها است که به نوعی به فرد اعتماد به نفس می دهد و او را در برابر خطرات حفظ می کند، اما از آن سو عدم توانایی بر کنترل خشم معایبی نیز دارد که سبب بر بروز  بیماری های جسمی و روحی می گردد. در ادامه به برخی سؤالات اساسی و مهم پاسخ داده خواهد شد

عوامل ایجاد عصبانیت

در ابتدای پاسخ به سؤال باید چرایی بروز عصبانیت را یافت. در واقع عصبانیت کنشی در برابر مسائل و رفتارهای نادرستی است که در برابر ما رخ می دهد و ما با توجه بر احساسات و تجربیات خویش به آن پاسخ می دهیم. که البته این نحوه پاسخ دادن از طریق عصبانیت و خشم از فردی به فرد دیگر متغییر است. و در این جاست که برخی افراد به کوچک ترین کنش ها حتی بی دلیل عصبانی شده و برخی دیگر به خاطر کنترل بر رفتار و آگاهی نسبت بر رفتارهای خویش توانایی کنترل دارند و بسیار کم از خود خشونت نشان می دهند . و در واقع از نظر روان شناسان خشونت رفتاری است که در روابط و حین بزرگ شدن آموخته می شود و رفتاری اکتسابی مطرح شده است.

فواید اثرات عصبانیت بر مغز

فواید اثرات عصبانیت بر مغز

خشمی که ابراز نگردد و خشمی که در نطفه خفه گردد ، بسیار از خشمی که با کنترل ابراز گردد خطرناک است. چنان که خشم در نطفه چون کوه آتشفشانی است که هر لحظه امکان انفجار دارد و امکان تلفات بیشتر را ممکن می سازد. در واقع خشم ابراز نشده نوعی اختلال در روابط را ناشی می گردد، و بر الگوهای تفکر و رفتار تأثیر می گذارد و مشکلات جسمی مختلفی ایجاد می کند.

معایب عصبانیت بر بدن انسان

-افزایش چشمگیر تعداد تنفس

-انقباض ناخودآگاه عضلات به‌خصوص در صورت و گردن

-عرق کردن، احساس گرما یا سرما

-لرزش دست‌ها

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

-رنگ‌پریدگی یا قرمز شدن صورت و نمایان شدن رگ‌ها به‌دلیل افزایش فشار خون

-افزایش ترشح آدرنالین در بدن

در واقع خشم طولانی مدت و خشم همیشگی سب بر اختلالات بسیار در جسم و سلامت بدن می گردد و تمام بدن را مختل می کند. خشم کنترل نشده و خشم دائم عوارض بسیاری دیگری نیز دارد ، چنان که قبلا به آنان اشاره کردیم ، از دیگر عوارض خشم دائم ، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردرد، اختلالات پوستی و مشکلات گوارشی است. و نیز مشکلات حادتری مانند انجام جنایت، آزار عاطفی و فیزیکی و سایر رفتارهای خشونت‌آمیز نیز دارد. 

اثرات عصبانیت بر مغز

اثرات عصبانیت بر مغز

 از آن جا که خشم نوعی کنش طبیعی انسان در برابر خطرات و تهدیدات به وجود آمده است و نوعی مبارزه علیه تهدیدات بیرونی است و از آن جا که این رفتار از فردی به فرد دیگر متغییر است. و  در واقع مغز یک دستگاه اسکن است که هر چیز تهدیدکننده را تشخیص داده و سپس به بدن ما سیگنال می‌دهد. خشم رفتاری فعالانه است، که معمولا دارای حالتی کلامی یا فیزیکی است که سبب بر کتک زدن خود فرد می شود. و البته خشم از انفعالاتی است که پیش از هر چیزی بر مغز اثر می گذارد.

و در واقع عصبانیت بر مغز، ترشح هورمون‌های استرس، آدرنالین و نورآدرنالین که باعث افزایش آگاهی می‌شوند، و سپس گلوکز از طریق جریان خون و ماهیچه‌های ما فوران می‌کند و به ما توانایی واکنش سریع‌تر می‌دهد. پس با فعالیت قشای جلوی مفز سبب بر ایجاد خشونت می گردد و رفتارهای هیجانی و عصبانیت ایجاد می گردد. و  که با بیش‌فعال ب شدن خش آمیگدال و کاهش فعالیت قشر عقبی مغز در ارتباط است.  و چون آمیگدال مسئول افکار و قضاوت‌های مغز است و قادر است هرگونه واکنش و عقلانیت را ارزیابی کند.

و اگر مغز توانایی چنین کنشی را نداشته باشد، در اثر عصبانیت‌ با سطوح بالای هورمون‌های استرس به‌خصوص کورتیزول مواجه می گردد و حاصل آن التهاب بدن، سردرد، بی خوابی، افزایش اضطراب، افسردگی، خطر بروز سرطان، دیابت، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی (فشار خون بالا)، سکته، بیماری‌های عصبی، مشکلات پوستی مانند اگزما و حتی ریزش مو  می باشد. و متخصصان متوجه شده‌اند، سروتونین ماده ای شیمیایی  در مغز است برای تنظیم خشم و پرخاش گری می باشد

معایب عصبانیت در دوران بارداری

از آن جا که خشم سرکوب‌ شده برای مغز و بدن ناسالم هستند. و اثرات عصبانیت بر مغز برای کودکان و بزرگسالان ثابت شده است. پس اثرات عصبانیت بر مادر باردار به خصوص مادران در 3ماهه اول بارداری، احتمال ابتلا نوزاد به اختلالاتی مانند بیش‌فعالی، اوتیسم، پرخاشگری و اضطراب مزمن را افزایش می‌دهد. و البته می‌توان اثر عصبانیت بر مغز را بامشورت  روانشناس  بر طرف نمود.

زمان مراجعه به پزشک

از ان جا که اثرات عصبانیت بر مغز بسیار خطرناک و جبران ناپذیر است ، اگر این اثرات و تلفات بیش از حد باشد باید حتما به  دکتر مغز و اعصاب یا روانپزشک مراجعه کرد. البته  مصرف داروهای آرام‌بخش  با تجویز پزشک می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا