روانشناسی و روان‌درمانی

بلوغ دختران ;علائم و نکاتی که باید در این دوران حساس بدانید

نوجوانی و بلوغ دختران

بلوغ دختران دوره‌ای است که سرآغاز تغییرات متعدد در دختران است. در این دوره اندام‌ها و روح یک دختر توسط تحولات مختلفی که با آن روبرو می‌شود نشانه گرفته می‌شود. به همین دلیل رفتارها و حرکاتی که در این دوره از دختران توسط والدی مشاهده می‌شود که قبل از این با آن مواجه نشده اند. در نتیجه والدین باید تلاش کنند تا نحوره رفتار با دختر‌ها در سن بلوغ را کامل یاد بگیرند. در این مقال سعی می‌شود شما با نکات خیلی ویژه‌ای آشنا شوید تا با استفاده از این نکات رابطه خوبی با دختران خود در دوره بلوغ برقرار کنید. تا انتها با ما همراه باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

بازه‌ی سنی بلوغ دختران

بلوغ دختران نسبت به بلوغ پسران زودتر شروع می‌شود و بین سن 8 تا 13 سالگی می‌باشد. اگر زودتر یا دیرتر از این بازه سنی بلوغ رخ دهد اصطلاحا می‌گوییم فرد دچار بلوغ دیررس و یا زودرس شده است. در این دوره رفتارهای متفاوتی از دختران بروز می‌کند و بلوغ دختران با علائم خاصی همراه می‌باشد که اولین و آشکارترین نشانه بلوغ در دختران رشد سینه‌ها می‌باشد در ذیل به بررسی تغییرات ظاهری به طور کامل پرداخته خواهد شد.

تغییرات ظاهری دختران در سن بلوغ

تغییرات ظاهری دختران در سن بلوغ

هنگامی که دوره بلوغ در دختران آغاز شود تغییراتی در بدن آنها رخ می‌دهد که موارد متعددی را شامل می‌شود. از این تغییرات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد. 

1. رشد سینه‌ها در دوران بلوغ

یکی از تغییرات رشد سینه‌ها است که دختران با آن مواجه می‌شوند. اینگونه بیان می‌شود بعد از پا گذاشتن به سن بلوغ، رشد سینه‌ها اولین تغییر می‌باشد. البته به این نکته توجه باید داشت که این تغییر زمانی خواهد بود که فرد وارد یک بلوغ عادی شود. پستان‌ها توسط دو هورمون استروژن و پروژسترون تحت تاثیر قرار می‌گیرند و با عملکرد هورمون‌ها تکمیل فرآیند رشد صورت می‌گیرد.

2. قاعدگی و یا عادت ماهیانه

بلوغ دختران همراه با قاعدگی نیز رخ می‌دهد. به طور کلی در سن 12 سالگی اولین عادت ماهیانه توسط دختران تجربه می‌شود. این سن ممکن است با توجه به نوع تغذیه و شرایط هورمون‌ها در بعضی از دختران متفاوت باشد.

3. رشد موی زائد در دوران بلوغ

موهای زائد یکی دیگر از تغییراتی است که در بلوغ دختران مشاهده می‌شود که در ناحیه‌های مختلفی از بدن مثل ناحیه حنجره، زیر بغل اتفاق می‌افتد. تستوسترون هورمونی است که باعث رشد موهای زائد می‌شود این هورمون توسط تخمدان‌ها ترشح می‌شود. نکته لازم به ذکر آن است که این هورمون در فعال شدن محرک‌های جنسی نیز نقش دارد. 

البته نکته ای که لازم به ذکر می‌باشد این بوده که هورمون تستوسترون می‌تواند باعث فعال شدن محرک‌های جنسی نیز شود.

درمان خانگی برای استرس چیست؟ بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای استرس چیست؟

رفتار و تغییرات روحی و روانی دختران در سن بلوغ

رفتار و تغییرات روحی و روانی دختران در سن بلوغ

می‌توان اینگونه بیان کرد که رفتارهای مختلفی که دختران در سن بلوغ از خود نشان می‌دهند بخاطر هیجانی است که تجربه می‌کنند. اگر این رفتارها خطرناک و ادامه دار باشند به نحوه برخورد خانواده‌ها با آنها بستگی دارد. در نتیجه رفتار با دختران در سن بلوغ خیلی اهمیت دارد. برخی از دختران کارهایی انجام می‌دهند تا توجه دیگران را سمت خود جلب کنند. مثلا استفاده از لوازم آرایشی به طور غیر طبیعی و یا اینکه در برابر واکنش‌های کوچک، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای انجام می‌دهند. بسیاری از دختران به گوشه گیری روی می‌آورند و در گسترش دایره ارتباطی خود ناتوان هستند. به همین جهت خانواده‌ها برای کمک به دختران خود باید حتما یک جلسه مشاوره داشته باشند.

نحوه برخورد با دختران نوجوان در دوران بلوغ

در زمان بلوغ دختران، روانشناسی دختر جوانان اهمیت زیادی دارد. به علت تغییراتی که دختران در سن بلوغ می‌بینند ممکن است باعث بروز رفتارهای نامناسبی در آنها شود. به طوری که باعث اشتباهاتی زیادی در دختران می‌شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که طرز رفتار با نوجوانان دختر در سن بلوغ چگونه باید باشد و چه برخوردی باید در هنگام مشاهده رفتارهای غیر عادی داشته باشیم. به همین دلیل والدین باید با روانشناسی دختر جوان و  نحوه برخورد با دختر در سن بلوغ آشنایی کامل داشته باشند. به همین منظور باید از یک مشاور کمک بگیرند. به این نکات توجه داشته باشید:

1. کلماتی مثل ” چته ” به کار نبرید

کاربرد این کلمه باعث انتقال حس خشم، نه تنها در بلوغ دختران بلکه در سنین دیگر نیز می‌شود. به همین دلیل لحنی که استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است و باید طوری باشد که دختر این حس را داشته باشد که هدفی جز کمک کردن به او ندارید.

2. بالا بردن صدا ممنوع

در روانشناسی دختر ۱۸ ساله موردی که اهمیت دارد این است که از حرف زدن با صدای بالا و لحن تند باید خودداری کنید. این کار به فرزند شما حس ترس را القا می‌کند. در نتیجه اگر با یک لحن صمیمی صحبت کنید متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس بیشتری در فرزند شما پیدا می‌شود و می‌تواند در مورد مشکلات خود راحت‌تر صحبت کند.

3. برخورد مناسب در هنگام اشتباهات

تصمیم‌ها و اشتباهات مختلف در دوران بلوغ دختران بسیار زیاد است. تغییراتی که در هورمون‌های دختران اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تمایل آنها به جنس مخالف افزایش یابد. اگر شما متوجه رابطه بین دختر و پسر شدید باید طرز رفتار با فرزند خود را بدانید. نحوه برخورد با دختری که با یک پسر دوست شده است کاملا متفاوت با سیگار کشیدن در دوران نوجوانی و دوران بلوغ دختران است. اولین چیزی که باید توجه کنید این است که نباید پایان دادن به رابطه را به زور و اجبار از آن‌ها بخواهید. چون که ممکن است از این به بعد کارهای خود را به شکل پنهانی انجام دهد. اگر در زمان بلوغ دختران متوجه شدید این رابطه وجود دارد باید تلاش کنید راهنمایی‌های زیادی به آنها ارائه دهید. همچنین صحبت‌هایی در مورد مسائل جنسی با آن‌ها داشته باشید تا به اشتباه یا ابهام دچار نشوند. از یک مشاور می‌توانید برای اینکار کمک بگیرید.

 تغذیه در دوران بلوغ دختران

تغذیه دختران در دوران بلوغ یکی از مهم ترین مسائل می‌باشد. از آنجا که دوره بلوغ در دختران همراه با رشد اتفاق می‌افتد استفاده از مواد مغذی زیادی در این دوره نیاز می‌باشد. در نتیجه به عنوان والدین نباید فراموش کنید که موادی مثل پروتئین‌ها، لبنیات، سبزی‌های پخته شده و اسیدهای آمینه در لیست غذایی آنها وجود داشته باشد تا از بروز بیماری‌های مختلف مانند پوکی استخوان، کم خونی و افسردگی جلوگیری شود.

 از آموزش‌های دوران بلوغ غافل نشوید

 از آموزش‌های دوران بلوغ غافل نشوید.

از این جهت که دوره بلوغ دختران یک دوره بسیار حساس می‌باشد، خانواده ها باید تمام حواس خود را به سمت فرزند دخترشان بدهند؛ به ویژه درباره این مسائل آموزش خاصی به آنها داده نمی‌شود. دوران بلوغ اضطراب و استرس فراوانی دارد و به همین منظور دختران تنش‌های بسیار زیادی را متحمل می‌شوند. در نتیجه خانواده‌ها برای کم کردن نگرانی‌ها و استرس‌های آن‌ها باید در موارد مختلف به آنها آموزش هایی را بدهند. مثلا والدین باید در رابطه با مسائل جنسی و دوران قائدگی آموزش‌هایی لازم را بدهند تا دختران هیچ شبهه‌ای نداشته باشند. کمک گرفتن از مشاور می‌تواند در این زمینه راهکار باشد. به دلیل اهمیت زیاد بلوغ دختران نباید به آن بی توجه بود. اگر به عنوان والدین اطلاعات کاملی در این زمینه ندارید، می‌توانید با بهره بردن از یک مشاور و روانشناس خوب، این دوران را برای فرزندتان آسانتر کنید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا