استخوان و مفاصل - ارتوپدی

شایع‌ترین بیماری‌ها برای مراجعه به متخصص ارتوپد

امروزه زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیاری گردیده است. یکی از این تغییرات که به ضرر ما انسان ها تمام شده، کم تحرکی و رواج زندگی ماشینی است. کم تحرکی، عامل اصلی بسیاری از مشکلات و ناراحتی های جسمی بوده و انسان را تا مرز درماندگی رسانده است. یکی از مشکلاتی که در اثر پیشرفت زندگی ماشینی به وجود آمده و گریبان بسیاری از افراد را گرفته، مشکل ارتوپدی است که به سیستم اسکلتی عضلانی مربوط گردیده و تنها به دست متخصص ارتوپد، قابل حل خواهد بود.

مشکلات ارتوپدی، متعددند و هر یک از آنها نشانه‌های خاصی را به همراه دارند. از نشانه‌های رایج این بیماری می‌توان به سوزن سوزن شدن، گزگز، درد، اسپاسم عضلانی، قرمزی پوست به دلیل التهاب، ورم مفاصل، محدودیت‌های حرکتی و تغییر در ساختار و شکل استخوان اشاره نمود. گاهی آسیب‌های جسمانی مزمن باعث بروز این بیماری در بدن شده و فرد را دچار مشکلات اساسی می‌گردانند.

منظور از سیستم اسکلتی عضلانی، مفاصل، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب، تاندون و بافت‌های همبند است. در صورت بروز هرگونه آثار مربوط به مشکلات ارتوپدی باید سریعا به پزشک مراجعه نمود، وگرنه بیماری پیشرفت کرده و آثار بدتری را به دنبال خواهد داشت. چه بسا که این آثار، فرد را از روال معمول زندگی خارج نموده و خلل زیادی را به کار و زندگی او وارد می‌سازند. به طوری که فرد از انجام فعالیت های روزانه، ساقط شده و قادر به ارائه عملکرد مفید از خود نخواهد بود. متاسفانه حقیقتی که وجود داشته و باید به آن اعتراف کرد، این است که تنها برخی از مشکلات ارتوپدی قابل درمان می‌باشند. در مقابل، بعضی از این مشکلات، درمان قطعی نداشته و تنها می‌توان به کنترل آنها پرداخت و از تشدید و پیشرفت مشکل جلوگیری کرد. در این حالت، کیفیت زندگی فرد، افزایش یافته و درد نیز تا حد زیادی تسکین پیدا خواهد کرد.

شایع ترین بیماری های ارتوپدی را بشناسید

شایع ترین بیماری‌های ارتوپدی کدامند؟

بیماری‌های ارتوپدی از گستردگی بسیاری برخوردار می باشند. متخصص ارتوپد تنها کسی است که با تکیه بر تخصص و تجربه خود می‌تواند به این مشکلات پایان داده و یا آنها را کنترل نماید. این مشکلات نه تنها در بین ما ایرانی‌ها مرسوم می‌باشند، بلکه درصد کثیری از جمعیت دنیا را نیز درگیر نموده‌اند. در ادامه راجع به شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی صحبت خواهیم کرد:

مشکلات روماتیسمی

اختلالات روماتیسمی که نیاز فرد به پزشک متخصص ارتوپد را شدت می‌بخشند، اغلب باعث بروز دردهای متناوب در فرد بیمار می‌شوند. دردهایی که گاهی عود کرده و مفاصل را درگیر می‌سازند. این دردها نه تنها در مفاصل تاثیر می‌گذارند، بلکه بافت همبند را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهند. دردهای روماتیسمی اغلب در نواحی خاصی از بدن ظهور می‌کنند. این نواحی عبارتند از: گردن، دست‌ها و کمر. ریشه این دردها، عفونی بوده و باعث واکنش بدن می‌شود. به جز اختلالات روماتیسمی، گروهی دیگر از مشکلات وجود دارند که افراد دیگر را درگیر نموده و آنها را اسیر مشکلات می‌سازند.

آرتریت روماتوئید یکی از این مشکلات است که در اجزای دارای بافت همبند نمود می یابد. ریه‌ها، چشم‌ها، پوست، قلب و رگ ها از جمله این اجزا به شمار می‌آیند. این مشکل را می‌توان یک بیماری خود ایمنی خطاب کرد که بافت‌های سالم بدن را مورد حمله قرار می‌دهد. در اثر بروز این بیماری، مفاصل دچار تورم و التهاب شدید گردیده و استخوان‌ها نیز تغییر شکل می‌یابند. چه بسا که نوع شدید این بیماری باعث خلق نتایج بدتر شده و جسم را دچار ناتوانی‌های بسیار می‌گرداند.

متخصص ارتوپد کیست؟

آرتروز

یکی دیگر از مشکلات ارتوپدی که دکتر متخصص ارتوپد از عهده درمان و رفع آن به خوبی بر می‌آید، آرتروز است. زمانی که غضروف ها به تحلیل می روند، این بیماری، خود را نشان خواهد داد. علائم و نشانه‌هایی که می‌گویند فرد به این بیماری دچار شده، سفتی و تورم و گاهی درد آرتریت خواهد بود. در حقیقت زمانی که یک مفصل از عملکرد اصلی خود خارج شده و دچار اختلالات عملکردی می‌گردد، آرتروز ظهور می‌یابد.

در اثر بروز این مشکل ارتوپدی، غضروف‌ها دچار ساییدگی شده و دامنه‌های حرکتی محدود می‌گردند. این مشکل را می‌توان با اقدامات ساده که از سوی پزشک تجویز می‌شود، درمان کرد. اگر شدت بیماری زیاد بوده و اقدامات بالینی و مصرف دارو، پاسخگو نباشد؛ روش درمان، متفاوت خواهد بود. تصادف، سقوط فرد از ارتفاع، الگوهای اشتباه زندگی، پوکی و شکستگی استخوان و روماتیسم می توانند باعث بروز آرتروز و مشکلات پس از آن شوند. با این حال جایی برای نگرانی نیست، چون متخصص ارتوپد خوب و با مهارت طبق تشخیص و تجویزهایی که انجام می‌دهد، می‌تواند این بیماری ارتوپدی را نیز مهار نماید.

سندرم مارفان

سندرم مارفان را می‌توان یک اختلال ژنتیکی به شمار آورد. بافت همبند بدن مورد تهاجم این بیماری قرار می‌گیرد. فرد مبتلا به این بیماری ارتوپدی، دارای عضلات شل و استخوان‌های بلند و غیر معمول می‌باشد. همچنین علاوه بر عضلات و استخوان، در سایر اعضای بدن بیمار مثل دستگاه قلب و عروق و چشم‌ها نیز مشکلاتی ایجاد می‌گردد. در رفتگی عدسی چشم یکی از مشکلات چشمی است که در این بیماران ظاهر می‌شود. دست و پاهای نازک و دراز هم نشانه دیگری است که در مبتلایان وجود دارد. افزون بر این بیماری قلبی را نیز می توان اضافه کرد. جالب است بدانید که از هر ده هزار نفر، تنها یک نفر به این بیماری ژنتیکی مبتلا می‌گردد.

کمر درد

کمر درد یکی از شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی است که شدت و ضعف دارد. کمر درد ضعیف را می‌توان با انجام حرکات نرمشی برطرف نمود. نوع شدید این بیماری، فرد را وادار به مراجعه به دکتر ارتوپد خواهد کرد. کمر دردهای عصبی و آزار دهنده بر زندگی عادی فرد تاثیر نهاده و او را وارد مشکلات ریز و درشت خواهند کرد. دلایل مختلفی وجود دارند که سبب ظهور این مشکل می‌گردند، به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد: شکستگی، آرتروز، اسپاسم عضلانی، قرارگیری کمر در یک وضعیت نامطلوب، تحت فشار قرار گرفتن مهره های پشت کمر، عفونت، تنگی کانال نخاعی و …

برای دریافت لیست بهترین پزشکان متخصص ارتوپد در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست بهترین ارتوپدهای ایران دکتر ارتوپد خوب در تهران

زانو درد

یکی از اندام‌های بدن که در معرض آسیب های بسیار قرار دارد، زانو درد است. بیشترین فشار به این ناحیه از پا وارد می‌گردد. وقتی مفاصل زانو به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های کاری طولانی مدت در طی چند سال دچار ساییدگی می‌شوند، زانو درد رخ می‌دهد. البته به جز فعالیت‌های طولانی مدت، دلایل دیگری را نیز می‌توان در بروز زانو درد دخیل دانست. برای مثال بالا رفتن سن یکی از مهمترین دلایل وقوع این مشکل است. در اثر بروز این مشکل، آثار مختلفی به وقوع می‌پیوندند. پارگی و کشیدگی رباط‌ها، پارگی غضروف زانو، تاندونیت و بورسیت از جمله این آثار به شمار می‌آیند.

خار پاشنه

یکی از مشکلات ارتوپدی که باعث رجوع بسیاری از بیماران به متخصص جراح استخوان و مفاصل شده، خار پاشنه است. زمانی که رشد استخوان پا اتفاق می‌افتد، بعد از آن خار پاشنه رخ می‌دهد.  همچنین زمانی که بافت‌های همبند در قسمت کف پا در معرض کشیدگی قرار می‌گیرند، مشکلی مثل خار پاشنه ظهور می‌یابد. دلایل متعددی سبب بروز این بیماری ارتوپدی می‌شوند که از مهمترین آنها می‌توان به پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد اشاره کرد. افزون بر این افرادی که وزن بالایی دارند، در معرض حمله خار پاشنه قرار می‌گیرند.

خار پاشنه که شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی این روزهاست، با مصرف داروهایی که اثر ضد التهابی دارند، از بین خواهد رفت. همچنین با کنار گذاشتن کفش‌های نامناسب و پوشیدن کفش‌های استاندارد نیز این مشکل حل خواهد شد. در برخی مواقع پزشک از روش‌های تزریقاتی برای مهار این بیماری استفاده می‌کند. در این وضعیت، تزریق کورتیکواستروئید صورت می‌گیرد. در صورت حل مشکل، درمان به همینجا ختم خواهد شد، اما اگر با این روش‌ها درمان صورت نگیرد، جراحی، تنها راه برای حل آن خواهد بود.

دیسک گردن

مشکلاتی مثل دیسک گردن که افراد زیادی را در چنگال خود اسیر نموده، تنها از طریق روش‌های درمانی ارائه شده از سوی بهترین پزشک ارتوپد، قابل حل خواهد بود. افزایش سن، مهمترین دلیل وقوع این بیماری است. به طور کلی دیسک گردن از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار می‌باشد. در اثر بالا رفتن سن، این دیسک، نرمی و انعطافش را از دست داده و سفت می‌گردد. در نتیجه هسته‌های داخلی دیسک با عصب نخاعی تماس یافته و دیسک گردن رخ خواهد داد. بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد از جمله علائم رایجی هستند که از حضور این مشکل در بدن خبر می‌دهند.

تنگی کانال نخاع بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟ علائم و نحوه درمان

کیفوز

کیفوز که یک بیماری ارتوپدی شایع به حساب می‌آید، از نام دیگری همچون گوژپشتی برخوردار می‌باشد. متخصص ارتوپد با سالها تخصص و مهارت کاری خود می‌تواند بر این مشکل نیز فائق آمده و فرد بیمار را در وضعیت بهبود یافته قرار دهد. این مشکل، خود را به شکل انحنای ستون فقرات نشان می‌دهد. معمولا این انحنا بیش از پنجاه درجه می‌باشد. نام ساده تر این مشکل، قوز است که حتما تا به حال، آن را در بسیاری از افراد مشاهده نموده‌اید. دلایل متعددی در ظهور این بیماری دخیل می‌باشند. مشکلات مادرزادی یکی از این دلایل است. همچنین امراضی همچون شوئرمن نیز در ظهور آن دخالت دارند. در صورت انحنای ستون فقرات با زاویه بیش از هفتاد و پنج درجه، جراحی روی فرد بیمار صورت خواهد گرفت.

سندرم تونل کارپال

تونل کارپال به عصب میانی دست اشاره دارد. محل قرار گیری این عصب نیز در مچ دست است. 3 انگشت میانی دست و همچنین انگشت شصت، با کمک این تونل، واکنش‌های حسی و حرکتی از خود نشان می‌دهند. زمانی که این عصب در معرض فشار قرار می‌گیرد، سندرم تونل کارپال اتفاق می‌افتد. انجام برخی از کارها مثل تایپ کردن می‌تواند سبب بروز این سندرم شود. افزون بر این تغییر در وضعیت هورمون‌های بدن، نارسایی‌های کلیوی، آرتریت و مشکلاتی از این دست نیز در ظهور آن موثر می‌باشند.

متاسفانه خانم‌ها بیش از آقایان در معرض حمله این بیماری قرار می‌گیرند. در واقع درصد ابتلای آنها 3 برابر بیشتر است. در اثر بروز این مشکل نه تنها انگشتان دست، درد را تجربه می‌کنند، بلکه در معرض بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ورم نیز قرار می‌گیرند. تنها در صورت کاهش فعالیت‌های دستی می‌توان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

پا درد

اگر بپرسید که پیچیده‌ترین عضو بدن کدام است؟ می گوییم پا. در پای انسان، بیست و شش استخوان وجود دارد. برای اینکه پا، بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، باید تمام مفاصل، تاندون، ماهیچه‌ها و رباط‌ها از سلامت کامل برخوردار باشند. در صورت نقص هر یک از این اعضاء، پا درد اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های شایع ارتوپدی که شمار مراجعه کنندگان به متخصص ارتوپد را افزایش داده‌اند، بسیارند که از میان آنها پا درد را می‌توان نام برد. نه تنها آسیب هایی مثل شکستگی سبب بروز پا درد در فرد می‌شوند، بلکه سایر مسائل نظیر میخچه، پیچ خوردگی مچ پا و مورتون نوروما نیز این درد را تشکیل خواهند داد.

دست درد

یکی دیگر از بیماری‌های ارتوپدی که این روزها بسیار شایع شده، دست درد است. دست یکی از اعضاء مهم بدن است که بیشترین کاربرد را در انجام فعالیت‌های روزانه دارد. حرکات دست توسط رباط‌ها، ماهیچه و استخوان صورت می‌گیرد. مشکلات مختلفی می‌توانند باعث دست درد شوند. کار کشیدن بیش از اندازه از دست، آرتروز، سندرم تونل کارپال، کیست گانگلیونی و تاندون سبب دست درد در بیمار خواهند شد. تشخیص هر یک از این علل و درمان مشکل دست درد به عهده پزشک متخصص ارتوپد است.

گردن درد

گردن درد نیز مانند سایر مشکلات ارتوپدی مثل گردن درد، درجات مختلفی از شدت و ضعف را در بر می‌گیرد. دامنه حرکتی گردن، تعیین کننده شدت یا ضعف درد خواهد بود. مسلما افرادی که بیشتر از گردن کار کشیده و یا به آن فشار وارد می‌سازد، بیشتر هم در معرض حملات دردآور قرار خواهند گرفت. روماتیسم مفصلی یکی از دلایلی است که سبب بروز گردن درد می‌شود. مشکلات مادرزادی نیز از دیگر عللی است که این درد را تشدید می‌کند. معمولا متخصص ارتوپد با توجه به نوع و شدت بیماری، شیوه های درمانی مختلفی را انتخاب می‌کند. تجویز داروهای ضد التهابی یا مسکن، تزریق، ماساژ، فیزیوتراپی، ورزش و جراحی از جمله این شیوه‌ها هستند.

گرفتگی رگ‌ها

این مشکل ارتوپدی نیز در خیلی از افراد رخ می‌دهد. اگر مشکل ادامه پیدا کرد و گرفتگی رگ‌ها یا رگ به رگ شدن همچنان پابرجا باقی ماند، باید با مراجعه به متخصص ارتوپد خوب، آن را برطرف کرد. معمولا در اثر پارگی یا کشیدگی رباط ها، این مشکل به سراغ فرد می آید. استراحت یکی از روش های درمانی موثری است که برای گرفتگی های خفیف مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی نیز روش دیگری است که برای گرفتگی شدید رگ‌ها مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که رباط ها بیش از حد پاره شده باشند، جراحی، تنها روش ممکن برای حل این مشکل خواهد بود.

صدمه دیدن بافت نرم

بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی شامل آسیب دیدگی بافت نرم می‌گردند. برخی از مشکلاتی که تا به اینجا به آنها اشاره شد نیز در این حیطه جای می‌گیرند. برای مثال رگ به رگ شدن می‌تواند به آسیب دیدگی بافت نرم مربوط باشد. بورس که استخوان، ماهیچه و مفاصل را درگیر می‌کند، باز در همین حیطه قرار می‌گیرد. کبودی، کشیدگی و تاندونیت نیز به آسیب دیدگی بافت نرم ارتباط می‌یابند.

پارگی مینیسیک

پارگی مینیسیک نیز از دیگر مشکلات ارتوپدی است که برای رفع آن تنها باید به سراغ دکتر ارتوپد رفت. مینیسیک نوعی دیسک هلالی است و محل قرار گیری آن، میان استخوان‌های زانو می‌باشد. زانوها توسط مینیسیک خم شده و عملکرد مطلوب را از خود نشان خواهند داد. علائمی که نشان می‌دهند پارگی مینیسیک اتفاق افتاده است را خواهیم گفت: محدود شدن دامنه حرکتی زانو، قفل کردن زانوها و احساس درد در زمان صاف کردن آنها.

شکستگی استخوان

زمانی که فشار وارده بر استخوان، زیاد باشد، به طوری که نتواند این فشار را تاب بیاورد، شکستگی رخ خواهد داد. این فشار می تواند دلایل زیادی داشته باشد که مهمترین آن، ضربات ناگهانی است. افراد مبتلا به پوکی استخوان، بیش از سایرین، شکستگی استخوان را تجربه خواهند کرد. شکستگی به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد، مثل شکستگی باز و بسته. در شکستگی بسته، پوست دچار هیچ تغییر و آسیبی نمی‌گردد. در شکستگی باز، نه تنها استخوان دچار آسیب شدید شده، بلکه پوست نیز دچار زخم و جراحت خواهد شد، به طوری که استخوان را می‌توان مشاهده کرد. این مشکل را می‌توان توسط روش‌های درمانی موثر همچون جراحی و یا بستن آتل برطرف نمود. همه این امور توسط متخصص ارتوپد صورت می‌گیرند.

فیبرومیالژیا

این مشکل، بافت‌های نرم بدن را درگیر می‌کند. اجزای مختلف بدن که دارای این بافت می‌باشند، بیشتر در معرض حمله خواهند بود؛ مثل: بازو، باسن، گردن، کمر و پا. معمولا این بیماری در اوقات خاصی از روز اوج می‌گیرد، مانند صبح یا عصر. یکی از دلایلی که سبب ظهور این بیماری ارتوپدی شده، نقص مربوط به سیستم ایمنی بدن است. افراد بیمار، بهتر است در معرض سرما یا رطوبت قرار نگیرند، وگرنه مشکلشان عود می‌کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا