زنان، زایمان و نازایی

هفته اول بارداری، علائم و نکات مهم این هفته

در این مقاله شما خواهید خواند

هفته‌ی نخست حاملگی از نخستین روز قاعدگی شما محاسبه می‌گردد. این تاریخ به عنوان نقطه‌ی شروع برای تعیین زمان وضع حمل توسط پزشکان در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت، در این هفته شما هنوز باردار نشده‌اید؛ با این حال، این مقاله به بررسی دقیق هفته‌ی اول پس از باروری و نشانه‌ها و ویژگی‌های مرتبط با آن می‌پردازد. در ادامه، به تفصیل در مورد نشانه‌های این هفته، روش‌های تشخیص بارداری، وضعیت جنین، تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد، نیاز به مراقبت‌های پزشکی و آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی، و همچنین اقداماتی که باید انجام دهید و کارهایی که باید از آن‌ها پرهیز کنید، صحبت خواهیم کرد.

اگر در پی بارداری هستید و پس از برقراری رابطه‌ی جنسی، احتمال می‌دهید که در هفته‌ی اول بارداری قرار دارید، باید برای تأیید و بررسی نشانه‌های بارداری به متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه نمایید. برای یافتن و تماس با پزشکان مجرب، می‌توانید از طریق وب‌سایت دکتریاب اقدام کنید که امکان رزرو وقت حضوری و همچنین مشاوره‌ی آنلاین و تلفنی را فراهم می‌آورد.

هفته اول بارداری چگونه است؟

هفته‌ی اول بارداری به چه صورت است؟ هنگامی که برای مشخص کردن هفته‌ی بارداری خود به پزشک مراجعه می‌کنید، از شما در مورد تاریخ آخرین دوره‌ی قاعدگی‌تان سوال خواهد شد. هفته‌ی اول بارداری بر اساس تاریخ روز اول آخرین دوره‌ی قاعدگی شما تعیین می‌گردد. در واقع، در این تاریخ، شما باردار نبوده‌اید و احتمالاً دو هفته پس از آن (یا بیشتر) باردار شده‌اید. چون تاریخ دقیق تخمک‌گذاری و باروری مشخص نیست، این تاریخ به‌عنوان آغازین هفته‌ی بارداری در نظر گرفته می‌شود تا بر اساس آن، زمان‌بندی آزمایش‌ها و زمان وضع حمل معین گردد. پزشک بر اساس این تاریخ، تقویم بارداری را برای شما تنظیم خواهد کرد.

در زمانی که تخمدان تخمکی را آزاد می‌کند و در صورتی که رابطه‌ی جنسی صورت گیرد، لقاح با اسپرم انجام می‌شود. تخمک‌گذاری معمولاً حدود ۱۴ روز پس از آغاز دوره‌ی قاعدگی رخ می‌دهد. پس از لقاح، تخمک و اسپرم باید فرآیند لانه‌گزینی را طی کنند. لانه‌گزینی معمولاً ۶ تا ۷ روز پس از لقاح آغاز شده و در این شرایط تخمک به دیواره رحم می‌چسبد. بعضی مواقع در هنگام لانه‌گزینی عروق خونی دیواره رحم آسیب دیده و مقدار اندکی خونریزی و گرفتگی به وجود می‌آید.

علائم هفته اول بارداری چیست؟ (علائم بارداری در هفته اول)

علائم هفته اول بارداری چیست؟ (علائم بارداری در هفته اول)

نشانه‌های ابتدایی حاملگی می‌توانند بسیار متنوع و گاهی اوقات مشابه با علائمی که در دوران قاعدگی رخ می‌دهند، باشند. در هفته‌ی نخست باروری، برخی از زنان ممکن است تغییراتی را در بدن خود مشاهده کنند که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آغاز یک دوره‌ی جدید در زندگی‌شان باشد.

این تغییرات می‌توانند شامل تأخیر در دوره‌ی قاعدگی باشند که اغلب اولین نشانه‌ی بارداری به شمار می‌رود. در این دوره، ممکن است علائمی زیر را را مشاهده کنید:

●   احساس ناراحتی یا درد ملایم در ناحیه‌ی شکم و لگن در هفته اول بارداری

●   خونریزی بسیار خفیفی که به دلیل جایگزینی تخمک در دیواره‌ی رحم (مربوط به لانه‌گزینی)

●   حالت تهوع در هفته اول بارداری همراه یا بدون استفراغ

علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است تغییراتی را در سینه‌های خود مانند حساسیت بیشتر یا تورم مشاهده کنند. افزایش تکرار ادرار نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی بارداری باشد، هرچند تغییر رنگ ادرار در این مرحله نادر است.

The most common early signs and symptoms of pregnancy might include:
Missed period. If you’re in your childbearing years and a week or more has passed without the start of an expected menstrual cycle, you might be pregnant.
Missed period.
Tender, swollen breasts.
Nausea with or without vomiting.
Increased urination.
Fatigue. شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
پریود از دست رفته اگر در سنین باروری هستید و یک هفته یا بیشتر بدون شروع چرخه قاعدگی مورد انتظار گذشته است، ممکن است باردار باشید.
قطع شدن پریود
سینه‌های حساس و متورم.
حالت تهوع با یا بدون استفراغ.
افزایش ادرار.
خستگی.
منبع : mayoclinic.org

سایر علائم ممکن است شامل سردرد، افزایش دمای بدن، نفخ، خستگی، تغییرات خلقی، هوس‌های غذایی یا تنفر از برخی غذاها، تقویت حس بویایی، طعم فلزی در دهان و بروز جوش بر روی پوست باشند، که البته آخری یکی از علائم کمتر رایج است.

در هفته اول بارداری از کجا بفهمیم بارداریم؟ (توجه به علائم هفته اول بارداری)

برای تشخیص دقیق بارداری در هفته‌ی اول، بهتر است که زنان به دنبال انجام آزمایش بارداری باشند، زیرا بسیاری از علائم می‌توانند به دلایل دیگری غیر از بارداری نیز رخ دهند. توجه به این نشانه‌ها می‌تواند کمک کننده باشد، اما تنها راه قطعی برای تأیید حاملگی، استفاده از تست‌های بارداری است.

علائم بارداری بعد از ای یو ای و آی وی اف

در مورد بارداری‌هایی که از طریق IUI یا IVF صورت گرفته‌اند، علائم اولیه مشابه با بارداری‌های طبیعی هستند و به فیزیولوژی بدن زن بستگی دارند. برخی از زنان ممکن است خستگی یا حساسیت سینه‌ها را تجربه کنند، در حالی که برای برخی دیگر، تأخیر در دوره‌ی قاعدگی ممکن است تنها نشانه‌ی اولیه باشد. این تجربیات فردی نشان‌دهنده‌ی تنوع وسیعی از واکنش‌های بدنی به بارداری هستند.

در نظر داشته باشید که فرآیندهای باروری مانند ای یو ای (IUI) و ای وی اف (IVF) می‌توانند نشانه‌های خاصی را به همراه داشته باشند که نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. به عنوان مثال، مشاهده لکه‌بینی در ابتدای دوران بارداری، به‌ویژه پس از درمان‌های ناباروری، می‌بایست با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد و تحت نظارت پزشکی فوری باشد.

زمانی که باید به دنبال مشاوره پزشکی باشیم (علائم قطعی بارداری در هفته اول):

اگر در تلاش برای بارداری هستید و پس از برقراری رابطه جنسی، علائمی مشابه با لانه‌گزینی تخمک را تجربه می‌کنید، مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان یا ماما برای بررسی این علائم توصیه می‌شود. قبل از مراجعه به پزشک، انجام یک آزمایش بارداری نیز می‌تواند مفید باشد و در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت باشد، باید برای مشاوره و اقدامات بعدی با پزشک خود در تماس باشید. متأسفانه، نشانه‌های قطعی بارداری در هفته اول وجود ندارد و علائم موجود تنها احتمالی و فرضی هستند.

وضعیت جنین در هفته اول بارداری:

وضعیت جنین در هفته اول بارداری:

در هفته اول بارداری، جنین هنوز شکل نگرفته است. در این دوره، تخمک شروع به رسیدن می‌کند و شما در مرحله‌ای از چرخه تخمدانی قرار دارید که به آن فاز فولیکولی گفته می‌شود. با آغاز دوره قاعدگی، هورمون FSH یا هورمون محرک فولیکولی ترشح می‌شود تا فولیکول‌های نابالغ را برای تخمک‌گذاری آماده سازد. در زمان تخمک‌گذاری، شانس بارداری سالم افزایش می‌یابد.

برای دستیابی به بارداری سالم، کیفیت بالای تخمک و اسپرم ضروری است. هر دوی این سلول‌ها باید دارای ۲۳ کروموزوم باشند تا با ترکیب شدن، ۴۶ کروموزوم را تشکیل دهند و در نتیجه جنین به وجود آید.

شکل جنین در هفته اول بارداری:

در هفته اول بارداری، جنین هنوز تشکیل نشده است و به همین دلیل، توصیف ظاهری جنین امکان‌پذیر نیست. در ابتدای دوران بارداری، چرخه قاعدگی آغاز می‌شود و تخمدان‌ها و رحم برای تخمک‌گذاری آماده می‌شوند. علائمی که در هفته اول بارداری تجربه می‌شوند، مرتبط با چرخه قاعدگی هستند و هنوز جنینی شکل نگرفته است.

تغییرات بدنی در هفته اول بارداری و نشانه‌های اولیه:

هفته اول بارداری در واقع آخرین دوره قاعدگی شما قبل از زایمان است. در دو روز نخست، تخمک و پوشش رحم دفع می‌شوند و ممکن است خونریزی شدیدی را تجربه کنید. شما در حال آماده‌سازی برای چرخه قاعدگی جدید هستید. پس از پایان دوره قاعدگی، تخمک جدید به بلوغ می‌رسد و پوشش داخلی رحم ضخیم‌تر می‌شود. در صورت لقاح، تخمک بر روی پوشش رحم لانه‌گزینی خواهد کرد.

در هفته اول و هفته‌های بعدی، هیچ برجستگی در شکم مشاهده نمی‌شود و بارداری از نظر ظاهری قابل تشخیص نیست. تغییرات هورمونی ممکن است منجر به احتباس مایعات و نفخ شکم شوند. علائم ماه اول بارداری یا علائم اولیه حاملگی معمولاً در هفته‌های اول تا چهارم بارداری تا حدودی مشابه هستند و در این دوره، علائم حاملگی در ماه اول را تجربه می‌کنند.

لکه بینی در هفته اول بارداری طبیعی است؟ (ترشحات آبکی در هفته اول بارداری از علائم حاملگی در هفته اول است؟)

در اوایل دوران بارداری، ممکن است با پدیده‌ای به نام لکه‌بینی مواجه شوید که معمولاً به دلیل جایگزینی جنین در دیواره رحم رخ می‌دهد و مشابه با لکه‌بینی‌های ابتدایی دوران قاعدگی است. این یک حالت معمولی است و معمولاً جای هیچ نگرانی نیست، زیرا این نشانه‌ای از فرآیند بارداری در هفته‌های اولیه است.

همچنین، افزایش ترشحات آبکی در این دوره می‌تواند رخ دهد که این نیز یکی از علائم معمول بارداری در هفته‌های اولیه به شمار می‌رود و معمولاً نشان‌دهنده‌ی هیچ مشکل خاصی نیست.

روش‌های تشخیصی و آزمایش خون بارداری در هفته اول

در مورد روش‌های تشخیصی و آزمایش خون بارداری در هفته اول، پس از برقراری رابطه جنسی، می‌توانید آزمایش بارداری را انجام دهید. این آزمایش، که به آن آزمایش بارداری بتا نیز گفته می‌شود، سطح هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را در ادرار یا خون اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش معمولاً باید حدود ۱۰ روز پس از رابطه جنسی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری انجام شود تا نتایج دقیق‌تری به دست آید.

اگر مایل به انجام سریع‌تر آزمایش هستید، آزمایش خون می‌تواند سطح هورمون hCG را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص دهد. با این حال، برای آزمایش ادرار، توصیه می‌شود که حداقل سه هفته صبر کنید تا سطح هورمون بارداری به اندازه کافی افزایش یابد. انجام آزمایش بارداری قبل از گذشت یک هفته از رابطه جنسی ممکن است به نتایج نادرست منجر شود.

عدد بتا در هفته اول بارداری چند است؟ (تغییرات بتا از علائم بارداری ماه اول)

در خصوص میزان بتا در هفته اول بارداری، مقدار بتا بالاتر از ۵ به عنوان نشانه‌ای از بارداری تلقی می‌شود. این عدد معمولاً هر ۳ روز یک بار دو برابر می‌شود. اگر میزان بتا بیش از حد معمول یا کمتر از حد انتظار باشد، ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلاتی در بارداری باشد و به عنوان یکی از نگرانی‌های بارداری در ماه اول در نظر گرفته می‌شود. در این صورت، آزمایش معمولاً تکرار خواهد شد.

سونوگرافی در هفته اول حاملگی (عکس هفته اول بارداری)

در مورد سونوگرافی در هفته اول بارداری، معمولاً نیازی به انجام این آزمایش در این مرحله نیست. با این حال، اگر مدت زمان طولانی‌تری را صرف تلاش برای باردار شدن کرده‌اید، پزشک ممکن است برای بررسی وضعیت فیبروم‌ها، سونوگرافی را توصیه کند. این آزمایش به تعیین تعداد فولیکول‌های موجود در تخمدان‌ها و ضخامت پوشش رحم کمک می‌کند.

خود مراقبتی در هفته نخست بارداری

خود مراقبتی در هفته نخست بارداری

در زمینه خودمراقبتی در هفته اول بارداری، اگرچه ممکن است هنوز از باردار بودن خود آگاه نباشید، اما انجام اقدامات زیر توصیه می‌شود:

علائم اولیه بارداری را تشخیص دهید بیشتر بخوانید: علائم اولیه بارداری را تشخیص دهید

●       اگر در تلاش برای بارداری هستید، استفاده روزانه از مکمل اسید فولیک به میزان ۴۰۰ میکروگرم تا هفته ۱۲ بارداری مفید است.

●       مصرف روزانه ویتامین D به میزان ۱۰ میکروگرم.

●       اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت‌ها.

●       ترک سیگار و عدم مصرف الکل برای حفظ سلامت جنین و داشتن بارداری سالم.

●       مراجعه به متخصص زنان برای معاینات کلی قبل از بارداری.

●       اطمینان از داشتن خواب کافی که به باروری و داشتن بارداری سالم کمک می‌کند.

●       انجام ورزش قبل و در طول دوران بارداری.

اقداماتتوضیح
مصرف مکمل فولیک اسیدپیش از بارداری تا هفته ۱۲ بارداری ۴۰۰ میکروگرم در روز فولیک اسید بخورید.
مصرف مکمل ویتامین دیروزی ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین دی مصرف کنید.
ترک سیگارقبل از اقدام به بارداری سیگار را ترک کنید.
رژیم غذاییبا یک متخصص تغذیه برای داشتن رژیم مناسب صحبت نمایید.

در روزهای اول بارداری یا قبل از آن، چه کارهایی انجام دهیم؟

در هفته اول بارداری چه بخوریم؟

در آغازین روزهای بارداری و حتی پیش از آن، اقدامات مهمی وجود دارد که برای تضمین سلامتی شما و جنین آینده‌تان باید انجام دهید. در هفته نخست بارداری، تغذیه مناسب نقش کلیدی در توسعه و رشد جنین دارد. توصیه می‌شود که مواد غذایی مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

●       سبزیجات برگ‌دار که منبع غنی از آهن و فولات هستند.

●       ماهی‌هایی که فاقد جیوه بوده و امگا ۳ فراوانی دارند.

●       دانه‌ها و مغزهای مختلف که منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند.

●       کربوهیدرات‌های پیچیده که انرژی پایداری فراهم می‌کنند.

●       انواع میوه‌ها که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز را تأمین می‌کنند.

●       آب فراوان برای حفظ هیدراتاسیون بدن.

از سوی دیگر، باید از مصرف موادی که می‌توانند به شما یا جنین آسیب برسانند، پرهیز کنید. این مواد شامل الکل، تنباکو، کافئین، کربوهیدرات‌های ساده و چربی‌های ترانس هستند که می‌توانند خطراتی برای بارداری ایجاد کنند و عوارض آن را تشدید نمایند.

رابطه جنسی در هفته اول بارداری (نزدیکی در هفته اول بارداری ضرر دارد؟)

در خصوص رابطه جنسی در هفته اول بارداری، هیچ مدرکی مبنی بر ضرر آن وجود ندارد. مگر اینکه پزشک به دلایل خاصی، انجام آن را برای شما ممنوع اعلام کند. در هفته نخست بارداری، شما در دوره قاعدگی به سر می‌برید و تا زمان تخمک‌گذاری، که تقریباً ۱۴ روز طول می‌کشد، فاصله دارید. در این بازه زمانی، امکان برقراری رابطه جنسی وجود دارد و اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در رحم زنده بماند، بنابراین احتمال لقاح وجود دارد. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، باید از استفاده از روان‌کننده‌ها خودداری کنید، زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند حرکت اسپرم را مختل کنند. به طور کلی، داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند و به جنین آسیبی وارد نخواهد کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در پایان، هفته اول بارداری دورانی است که لقاح اتفاق افتاده و تخمک بارور شده برای جایگزینی در رحم آماده می‌شود. با این حال، چون زمان دقیق تخمک‌گذاری و لقاح قابل تعیین نیست، پزشکان اولین روز آخرین دوره قاعدگی را به عنوان شروع بارداری در نظر می‌گیرند. در نتیجه، در هفته اول بارداری، شما در دوره قاعدگی قرار دارید و هنوز جنینی تشکیل نشده است. در این دوره، ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، خونریزی خفیف، گرفتگی شکم، سردرد، تکرر ادرار، خستگی یا نفخ شکم را تجربه کنید. بسیاری از زنان در هفته‌های اول بارداری هیچ علامتی ندارند و تنها زمانی از حاملگی خود آگاه می‌شوند که دوره قاعدگی‌شان به تأخیر می‌افتد.

پرسش‌های متداول:

آیا خونریزی واژینال می‌تواند از علائم اولیه بارداری باشد؟

  خونریزی واژینال می‌تواند در زمان لانه‌گزینی رخ دهد و معمولاً خفیف است، گاهی اوقات تنها به صورت لکه‌بینی ظاهر می‌شود. با این حال، هرگونه خونریزی در دوران بارداری باید جدی گرفته شود و با مراجعه به پزشک بررسی شود. پزشکان هفته اول بارداری را از اولین روز آخرین دوره قاعدگی تعیین می‌کنند.

آیا ممکن است در هفته اول بارداری پریود شویم؟

در هفته اول بارداری، پریود شدن به معنای واقعی کلمه اتفاق نمی‌افتد. زمانی که یک زن باردار می‌شود، چرخه قاعدگی او متوقف می‌شود. با این حال، ممکن است برخی از زنان در اوایل بارداری خونریزی خفیفی را تجربه کنند که می‌تواند با پریود اشتباه گرفته شود. این نوع خونریزی که به عنوان “خونریزی لانه‌گزینی” شناخته می‌شود، ممکن است هنگامی رخ دهد که تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می‌شود. این خونریزی معمولاً سبک‌تر و کوتاه‌تر از پریود طبیعی است.

در هر صورت، اگر خونریزی شدید یا نامعمول دارید و فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

آیا جنسیت در هفته اول بارداری تعیین می‌شود؟

  جنسیت در هنگام لقاح تعیین می‌شود. کروموزوم جنسی تخمک همیشه X است و کروموزوم جنسی اسپرم می‌تواند X یا Y باشد. اگر اسپرم حاوی کروموزوم X با تخمک لقاح یابد، جنسیت فرزند دختر خواهد بود و اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد، جنین پسر خواهد بود.

خونریزی لانه گزینی چه ویژگی دارد؟

خونریزی ناشی از لانه‌گزینی معمولاً در هفته‌های نخستین بارداری رخ می‌دهد و خفیف است. برخی مواقع، این خونریزی به قدری خفیف است که تنها باعث لکه‌بینی می‌شود. تقریباً یک چهارم زنان باردار تجربه‌ی این نوع خونریزی را دارند. این خونریزی اغلب با احساس گرفتگی در ناحیه‌ی شکم همراه است. در صورتی که خونریزی شدید باشد، مراجعه به پزشک ضروری است، زیرا ممکن است نشانه‌ای از سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه زمانی است؟

زمان ایده‌آل برای انجام آزمایش بارداری، حداقل یک هفته پس از برقراری رابطه‌ی جنسی است. این آزمایش، سطح هورمون بارداری را مورد سنجش قرار می‌دهد. برای اینکه نتیجه‌ی آزمایش معتبر باشد، باید میزان این هورمون در خون یا ادرار به حد نصاب برسد. در صورتی که قصد دارید آزمایش ادرار انجام دهید، بهتر است تقریباً سه هفته صبر کنید تا میزان هورمون به سطح قابل تشخیص برسد.

هفته اول حاملگی از چه روزی شروع می شود؟

اولین هفته‌ی بارداری معمولاً با اولین روز آخرین دوره‌ی قاعدگی شروع می‌شود. این در حالی است که تخمک‌گذاری واقعی ممکن است چند هفته بعد اتفاق بیفتد. با این حال، چون تعیین دقیق تاریخ تخمک‌گذاری و لانه‌گزینی ممکن نیست، پزشکان اولین روز آخرین پریود را به عنوان شروع هفته‌های بارداری در نظر می‌گیرند.

آیا در هفته اول حاملگی جنین تشکیل شده است؟

در هفته‌ی اول بارداری، جنین هنوز شکل نگرفته است. در این دوره، زنان معمولاً در دوران قاعدگی به سر می‌برند. پس از برقراری رابطه‌ی جنسی بدون محافظت، لقاح بین تخمک و اسپرم رخ می‌دهد و تخمک بارور شده در دیواره‌ی رحم جای می‌گیرد. فرآیند تشکیل جنین ممکن است دو هفته یا بیشتر به طول انجامد.

دل درد در هفته‌های اول بارداری طبیعی است؟

درد شکمی در هفته‌های اولیه‌ی بارداری می‌تواند نشانه‌ای از دوران قاعدگی باشد و طبیعی است. در این مرحله، به دلیل فرآیند لانه‌گزینی و جایگزینی تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم، ممکن است زنان احساس گرفتگی کنند. برخی از زنان ممکن است در کنار درد شکمی، خونریزی خفیفی نیز داشته باشند. در صورتی که درد شکمی شدید باشد یا خونریزی زیادی وجود داشته باشد، مراجعه به پزشک برای تشخیص علت ضروری است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا