زنان، زایمان و نازایی

علائم عفونت رحم چیست؟ بهترین روش های درمان آن

در این مقاله شما خواهید خواند

التهاب و عفونت رحمی به طور معمول به وسیله موجودات میکروسکوپی مثل مخمر یا باکتری ایجاد می شود، اما محرک های شیمیایی و مواد شوینده نیز می توانند در این امر دخیل باشند. رحم به عنوان محل رشد و نمو جنین در دوران بارداری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حفاظت از آن امری حیاتی محسوب می شود. شایع ترین بیماری های رحمی شامل آندومتریوز و آدنومیوز هستند که می توانند منجر به عفونت شوند. در صورت مشاهده علائم عفونت رحمی، مراجعه به متخصص زنان و زایمان ضروری است.

عفونت رحم چیست؟

عفونت رحمی به معنای آلودگی واژن و رحم به میکروب ها و التهاب بافت رحمی است. این عفونت اغلب همراه با چرک و التهاب است. علائم عفونت رحمی بسته به شدت آن متفاوت است، اما معمولا هر دو عضو واژن و رحم درگیر می شوند. در برخی موارد، عفونت رحم ممکن است به طور مستقیم و جدا از واژن، مثلاً در حین عمل کورتاژ یا سقط غیر ایمن رخ دهد.

فرق عفونت ادراری و عفونت رحم چیست؟

تفاوت عفونت ادراری و عفونت رحمی در این است که عفونت دستگاه ادراری به عفونت هر قسمت از دستگاه ادراری مانند کلیه، مجرای ادرار یا مثانه گفته می شود. اگرچه زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند، اما سیستم ادراری با سیستم تناسلی که رحم در آن قرار دارد، متفاوت است.

علائم عفونت رحم چیست؟

یکی از مهم ترین پرسش ها برای بیماران این است که علامت عفونت رحمی چیست و عفونت رحمی چه دردهایی ایجاد می کند؟ علائم عفونت رحمی متنوع هستند و به عامل ایجاد کننده عفونت بستگی دارند. ترشحات غیر طبیعی، درد، سوزش، خارش، لکه بینی و بسیاری از علائم دیگر می توانند نشانه عفونت رحمی باشند.

Uterine infection, also known as endometritis, is an inflammation or infection of the lining of the uterus عفونت رحم که با اسم آندومتریت هم شناخته می شود، التهاب یا عفونت پوشش داخلی رحم می باشد.
به نقل از سایت ufhealth

علائم عفونت رحم در پریودی 

علائم عفونت رحم در پریودی 

عفونت رحمی می تواند باعث درد لگن، خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی، ترشحات بدبوی واژن، تب و علائمی شبیه آنفلوآنزا شود. همچنین ممکن است باعث نامنظمی یا تاخیر در قاعدگی شود.

با توجه به اینکه ممکن است برخی زنان سوال داشته باشند که آیا عفونت رحمی موجب عقب افتادن قاعدگی می شود؟ باید گفت امکان دارد عفونت رحمی و عدم قاعدگی به هم مرتبط باشند و این بیماری باعث تاخیر در قاعدگی و علائم عفونت رحمی در دختران شود. عفونت هایی مثل بیماری التهابی لگن (PID)، تعادل هورمونی طبیعی و سیکل قاعدگی را بر هم می زند و منتهی به قاعدگی های نامنظم یا همراه با تأخیر می گردند.

عفونت رحم و شکم درد و درد دنبالچه

درد زیر شکم یکی از نشانه های رایج عفونت رحمی است که اغلب پس از رابطه جنسی تشدید می شود. این درد ممکن است با تیر کشیدن همراه باشد و باعث تب و خستگی شود. درد دنبالچه نیز می تواند نشانه عفونت یا دلایل دیگری باشد.

عفونت رحمی و درد شدید کمر و پاها

آیا عفونت رحمی منجر به درد شدید کمر و پاها می شود؟ یک پرسش کلیدی این است که آیا عفونت رحمی می تواند موجب درد کمر شود یا خیر؟ التهاب و عفونت در رحم قابلیت گسترش به بافت ها و اندام های مجاور را داشته و به این ترتیب موجب ناراحتی و درد در ناحیه پشت و پاها می شود. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

نشانه های عفونت رحمی پس از زایمان سزارین

عفونت رحمی عارضه ای پنهان می باشد که امکان دارد بعد از زایمان سزارین بروز کند. علائم عفونت رحمی پس از سزارین شامل تب، درد شکمی، ترشحات بدبو از واژن و افزایش خونریزی می شود. دریافت مراقبت های پزشکی فوری و درمان با آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عوارض و بهبودی ضروری است.

عفونت رحم برای جنین ضرر دارد؟

بله، عفونت رحم می تواند خطر عوارضی مثل زایمان زودرس، وزن پایین در زمان تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی از دست دادن جنین را بیشتر کند.

عفونت رحمی و لکه بینی و خونریزی

ویروس و عفونت در رحم و بیماری التهابی لگن (PID) می تواند موجب التهاب پوشش داخلی رحم گردد و این امر احتمال لکه بینی پس از رابطه جنسی یا خونریزی نامنظم را بیشتر کند.

آیا عفونت رحمی موجب ریزش مو می شود؟

ریزش مو از علائم رایج عفونت رحمی نیست. با این حال، امکان دارد دلایل دیگری نیز برای ریزش مو وجود داشته باشد.

آیا عفونت رحمی باعث افزایش دفعات ادرار می شود؟

عفونت رحمی معمولاً موجب افزایش دفعات ادرار نمی شود. افزایش دفعات ادرار بیشتر با عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) یا شرایطی که مثانه را تحت تأثیر قرار میدهند، مانند سیستیت مرتبط است.

عفونت رحمی و چاقی شکمی

چاقی شکمی به طور معمول به دلیل عواملی مانند استعداد ژنتیکی، سبک زندگی کم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، اختلالات هورمونی و سایر شرایط متابولیکی قرار می گیرد. اما امکان دارد پیش از دوران قاعدگی به دلیل نفخ شکمی، شاهد بزرگ شدن موقتی شکم باشید.

عفونت رحمی و جوش و لک صورت

آیا عفونت رحمی موجب ایجاد لک و جوش صورت می شود؟ جوش های صورت یا آکنه به دلیل انسداد منافذ پوست، تولید بیش از حد چربی، باکتری ها و التهاب ایجاد می شوند. با این حال، تغییرات هورمونی مرتبط با عفونت های رحمی یا داروهایی که برای درمان آن ها استفاده می شوند، می توانند بر رشد آکنه تأثیر بگذارند.

عفونت رحمی و حالت تهوع

عفونت رحمی برخی اوقات می تواند عامل اصلی حالت تهوع باشد. التهاب و عفونت در رحم موجب تحریک بافت ها و اندام های مجاور از جمله دستگاه گوارش شده و علائمی مانند تهوع، استفراغ و ناراحتی شکمی را ایجاد می کند.

عفونت رحمی همراه با سوزش و خارش

این عفونت می تواند موجب درد در ناحیه تناسلی و خارش و سوزش مداوم واژن گردد. درصورتیکه نشانه های سوزش و خارش در ناحیه رحم و واژن را مشاهده می کنید، حتماً به دیگر علل سوزش رحم و تخمدان مثل عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی یا عفونت های مقاربتی مانند تریکومونیازیس و تبخال تناسلی را نیز توجه داشته باشید.

عفونت رحم و یبوست

آیا عفونت رحم می تواند موجب یبوست شود؟ اگر عفونت به بافت ها یا اندام های مجاور گسترش پیدا کند، باعث التهاب و تحریک در دستگاه گوارش می شود. این موضوع می تواند تغییراتی در حرکات روده ایجاد کرده و به یبوست منجر شود. البته این اتفاق به طور معمول در عفونت های شدید دیده می شود و پیش از آن باید عوامل گوارشی دیگر را نیز در نظر داشت.

نشانه های عفونت رحم پس از کورتاژ و فریز دهانه رحم

تب، افزایش ترشحات بدبوی واژن، درد یا حساسیت لگنی، خونریزی غیرطبیعی و خستگی از علائم عفونت رحم پس از عمل کورتاژ هستند. اگر پس از عمل کرایوتراپی یا فریز دهانه رحم، علائمی مثل تب یا خونریزی شدید واژن داشتید، برای تشخیص و درمان دقیق، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های عفونت رحم پس از یائسگی

از نشانه های شایع عفونت رحم پس از یائسگی می توان به خونریزی غیرطبیعی واژن، درد هنگام نزدیکی و علائم ادراری مانند تکرر ادرار اشاره کرد.

نشانه های عفونت قارچی رحم

عفونت رحم چه علائمی دارد؟ بیماری قارچی معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ از واژن
  • ترشحات آبکی و تقریباً بی بو
  • قرمزی و تورم ناحیه اطراف واژن پیش از شروع ترشحات
  • احساس سوزش در زمان ادرار کردن

برای تشخیص و درمان عفونت رحم به چه پزشکی رجوع کنیم؟

برای تشخیص و درمان عفونت رحم، ابتدا باید نشانه های بیماری خود را برای یک متخصص بازگو کنید. می توانید به یک ماما یا پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید تا واژن و رحم شما را معاینه کرده و وضعیت طبیعی یا غیرطبیعی آن ها را بررسی کند. در صورت وجود مشکل در رحم، ماما شما را به پزشک زنان ارجاع خواهد داد و پزشک با تجویز داروهای مناسب، عفونت را درمان خواهد کرد.

علل عفونت رحم چیست؟

واژن و رحم دو بخش به هم پیوسته هستند و بررسی جداگانه آن ها کار ساده ای نیست. اغلب شرایطی که باعث عفونت رحم می شوند، ممکن است قسمت های دیگر واژن را نیز درگیر کنند.چگونه به عفونت رحم مبتلا می شویم؟ عفونت رحم دلایل مختلفی دارد که به نوع عفونت بستگی دارد. در کل، عواملی زیر می توانند موجب این اختلال در دستگاه تناسلی گردند:

عوامل خطر ایجاد عفونتتوضیحات
تغییرات در میکروارگانیسم های واژندو مورد از رایج ترین انواع عفونت رحم (عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی) زمانی اتفاق می افتند که تغییرات و تحولاتی در محیط طبیعی داخلی واژن یا رحم شما ایجاد شود.
واژینوز باکتریایی زمانی رخ می دهد که رشد بیشتر از حد باکتری گاردنرلا واژینالیس و دیگر باکتری های مرتبط با BV وجود داشته باشد. هر دو مورد کاندیدا و گاردنرلا واژینالیس به طور طبیعی در واژن و رحم شما وجود دارند و آن را سالم نگه می دارند، ولی رسد آن ها می تواند باعث عفونت رحم گردد.
عفونت های مقاربتیانگل ها، باکتری ها و ویروس های که باعث عفونت می شوند، می توانند از راه ارتباط جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. با توجه به نوع عامل بیماری زا، عفونت می تواند از طریق مقاربت واژینال، مقعدی یا رابطه دهانی گسترش یابد و موجب عفونت رحم گردد.
محصولات دارای محرک های شیمیاییبرخی از مواد شیمیایی موجود در محصولاتی که به طور معمول برای بهداشت استفاده می گردند، موجب صدمه می شوند. لوسیون ها، مواد شوینده، اسپری ها و سایر محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که موجب عفونت رحم می شوند.
تغییر سطح هورمونکاهش میزان استروژنی که بدن شما می سازد می تواند موجب ایجاد تغییراتی در واژن گردد که امکان دارد باعث عفونت رحم شود.

چگونه به عفونت رحم مبتلا می شوید؟

آلودگی رحم و واژن در بارداری

در دوران آبستنی، آلودگی های رحم و واژن نیز ممکن است روی دهند. علت آلودگی رحم در بارداری میکروب هایی مانند استرپتوکوک گروه B (GBS)، عفونت های قارچی (کاندیدا)، بیماری های آمیزشی (STIs) مانند کلامیدیا یا سوزاک و سایر عفونت های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی (BV) هستند. تغییرات هورمونی و تضعیف سیستم ایمنی نیز به افزایش آلودگی واژن و آلودگی رحم در دوران بارداری کمک می کند.

آلودگی رحم و بیماری آمیزشی (علت آلودگی پس از نزدیکی)

انواع بیماری های آمیزشی به طور معمول به وسیله عوامل بیماری زا مثل کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می شوند. این آلودگی ها می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند و امکان دارد برای تشخیص و معالجه نیاز به درمان پزشکی داشته باشند.

آلودگی های کاندیدا یا قارچی رحم (علت درد پایین شکم و ترشح آبکی)

بیشتر افراد با شنیدن اصطلاح آلودگی رحم به عفونت های قارچی فکر می کنند. عامل ایجاد کننده ی این آلودگی تفاوتی با آلودگی قارچی واژن ندارد. در واقع قارچ پس از آلوده کردن واژن می تواند پیشروی کند و به رحم نیز برسد. عفونت های قارچی دومین علت شایع آلودگی رحم و واژن هستند و توسط یکی از گونه های متعدد قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شوند.

کاندیدا به طور معمول در واژن و همچنین در دهان و دستگاه گوارش همه افراد بدون توجه به جنسیت زندگی می کند. آلودگی زمانی رخ می دهد که کاندیدا به طور معمول در رحم افزایش می یابد و علائم آزاردهنده ایجاد می کند.

چنانچه وجود مخمر در رحم شما طبیعی است، پس چه چیزی موجب عفونت می شود؟ به طور معمول زمانی که تغییری در تعادل ظریف سیستم شما ایجاد می شود، آلودگی و عفونت رخ می دهد. به عنوان مثال، امکان دارد یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری مصرف کنید و آنتی بیوتیک باکتری های «دوست» را که به طور معمول مخمر را متعادل نگه می دارند، از میان می برد. بنابراین، مخمر بیش از اندازه رشد می کند و موجب آلودگی چ عفونت رحم می شود.  

بیماری التهابی لگن و عفونت رحمی

بیماری التهابی لگن و عفونت رحمی

بیماری التهابی لگن (PID) به آلودگی و عفونت اندام های تناسلی زنانه گفته می شود. این بیماری غالباً زمانی اتفاق می افتد که باکتری های آمیزشی از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها پخش می شوند. در ادامه این باکتری های آمیزشی را دقیق تر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علامت های بیماری التهابی لگن می تواند کم یا خفیف باشد. شماری از زنان هیچ علامت یا نشانه ای را تجربه نمی کنند. در نتیجه، امکان دارد تا زمانی که برای باردار شدن مشکل اساسی نداشته باشید یا با درد مزمن لگنی مواجه نشوید متوجه مبتلا شدن به آن نشوید.  

آلودگی رحم و بیماری اندومتریت

اندومتر رحم یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد التهاب در پوشش داخلی رحم می شود. این بیماری بیشتر اوقات به دلیل آلودگی ایجاد می شود، ولی خود می تواند یکی از علل آلودگی رحم باشد. اندومتریت هیلی خطرناک نیست، ولی بسیار مهم است که در سریع ترین زمان ممکن درمان شود. به طور معمول با درمان آنتی بیوتیک توسط پزشک از بین می رود. آلودگی های درمان نشده می توانند باعث ایجاد عوارضی در اندام های تناسلی، مشکلات باروری و دیگر معضلات مربوط به سلامت عمومی گردند.

اختلال باکتریایی واژن

اگرچه بسیاری از افراد با عفونت های مخمری آشنایی دارند، اما اختلال باکتریایی واژن (BV) در واقع شایع ترین دلیل عفونت واژن در زنان جوان تر است. این اختلال به دلیل رشد بیش از حد باکتری های خاصی رخ می دهد که به طور طبیعی در واژن وجود دارند. این باکتری ها زمانی که تعادل محیط واژن برهم بخورد، به طور نامتعارفی تکثیر می شوند، مشابه وضعیتی که در عفونت های مخمری رخ می دهد.

از آنجایی که BV یک عفونت باکتریایی است، داروهای ضد قارچ که برای درمان عفونت های مخمری استفاده می شوند، تأثیری بر آن ندارند و حتی ممکن است علائم را بدتر کنند. BV یک بیماری مقاربتی (STI) نیست، اما در میان افراد فعال جنسی شایع تر است. داشتن چندین شریک جنسی، دوش گرفتن و سیگار کشیدن از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این اختلال هستند.

Bacterial vaginosis (BV) is a condition that happens when there is too much of certain bacteria in the vagina. واژینوز باکتریایی (BV) زمانی رخ می دهد که تعداد فراوانی باکتری در واژن فرد وجود داشته باشد.
به نقل از سایت cdc

عفونت تریکوموناسی

واژن امکان دارد به دلیل عفونت های ناشی از انگل ها، باکتری ها یا ویروس هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، ملتهب و تحریک شود. شایع ترین عفونت های مقاربتی که باعث عفونت واژن می شوند، تریکوموناسی و کلامیدیا هستند.

تریکوموناسی توسط یک انگل تک سلولی ایجاد می شود. این انگل می تواند باعث ایجاد علائمی مانند خارش واژن و ترشحات بدبو شود. این عفونت از طریق رابطه جنسی و تماس مستقیم واژن با واژن منتقل می شود.

برای درمان مؤثر، هم شما و هم شریک جنسی تان باید تحت درمان قرار بگیرید. همچنین، تا چند روز پس از پایان درمان باید از رابطه جنسی خودداری کنید و اسباب بازی های جنسی را به درستی ضدعفونی کنید.

عفونت کلامیدیایی

کلامیدیا رایج ترین بیماری مقاربتی (STI) است. عفونت کلامیدیایی واژن در دختران نوجوان و جوانی (که در حدود ۱۵ تا ۲۴ ساله سن دارند) که شریکان جنسی زیادی دارند، بیشتر دیده می شود. انجام آزمایش روتین کلامیدیا برای زنان جوان فعال جنسی و همچنین زنان در هر سنی که چندین شریک جنسی متعدد دارند یا در معرض خطر هستند، پیشنهاد می شود.

اگرچه عفونت های کلامیدیایی با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، پیشگیری بهترین راه مقابله با آن است. استفاده صحیح و مداوم از کاندوم و سایر روش های محافظتی، خطر ابتلا به کلامیدیا و سایر عفونت های مقاربتی را کاهش می دهد.

سوزاک، یک عفونت باکتریایی دیگر، نیز می تواند باعث علائم عفونت واژن شود و اغلب همراه با کلامیدیا رخ می دهد. برای جلوگیری از انتقال مجدد عفونت، تمام شرکای جنسی باید تحت درمان قرار گیرند.

تبخال تناسلی (HSV)

هرپس سیمپلکس که باعث تبخال تناسلی می شود، یک بیماری مقاربتی مثل کلامیدیا و تریکومونیازیس در نظر گرفته می شود. عفونت های مقاربتی شایع هستند و می توانند نه تنها بدن، بلکه سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کنند.

ویروس هرپس سیمپلکس غالباً عفونت تبخال تناسلی نامیده می شود. این عفونت ها از طریق ارتباط جنسی منتقل می شوند و عموماً باعث ایجاد زخم های درد آور می گردند. شیوع تبخال اغلب استرس یا ناراحتی عاطفی در فرد به همراه دارد. همچنین می توانید تبخال را که بر دهان و گلو تأثیر می گذارد، از رابطه جنسی دهانی بگیرید.

ویروس پاپیلومای انسانی و عفونت رحمی

زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک بیماری مقاربتی است که مثل هرپس سیمپلکس می تواند باعث التهاب و عفونت در رحم شود. علاوه بر عفونت، این بیماری خطر ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم را نیز به شدت افزایش می دهد.

HPV یک ویروس مقاربتی است که می تواند منجر به ایجاد زگیل های تناسلی شود. این زگیل ها از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شوند.

HPV می تواند باعث رشد زگیل های دردناک در واژن، راست روده، فرج، کشاله ران و رحم شود. اگرچه پیشگیری کامل از این بیماری دشوار است، اما استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم می تواند خطر ابتلا به این عفونت و بیماری های جدی تر مانند HIV را کاهش دهد.

عوامل خطرساز در ابتلا به عفونت رحمی

عوامل زیر می توانند عفونت واژن را در فرد مبتلا افزایش دهند:

  • درمان با آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت های رحم و لگن
  • دیابت کنترل نشده
  • مصرف داروهای ضدبارداری حاوی استروژن بالا
  • اختلالات سیستم ایمنی (مانند HIV و پیوند عضو)
  • اختلالات تیروئید یا غدد درون ریز
  • مصرف کورتیکواستروئیدها
  • دوش واژینال

تشخیص عفونت رحمی 

تشخیص عفونت رحمی 

پزشک زنان در ابتدا سابقه پزشکی کاملی از شما خواهد گرفت. سپس با معاینه فیزیکی و نمونه برداری از ترشحات واژن، به تشخیص دقیق تر می رسد. نمونه گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده می شود تا سلول ها و سایر عوامل عفونت زا بررسی شوند. همچنین ممکن است سطح pH ترشحات واژن اندازه گیری شود. برای دقیق تر شدن نتایج، توصیه می شود ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به پزشک از رابطه جنسی خودداری کنید.

تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می افتد؟ بیشتر بخوانید: تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

آیا عفونت رحمی با سونوگرافی تشخیص داده می شود؟

در برخی موارد، برای تشخیص عفونت و بیماری التهابی لگن از سونوگرافی استفاده می شود. اگر سونوگرافی نتیجه بخش نباشد، امکان دارد نیاز به بیوپسی آندومتر باشد.

ترشحات واژن در حالت طبیعی و هنگام عفونت

ترشحات طبیعی واژن معمولاً شفاف یا کمی کدر، بدون بو و تحریک کننده هستند. مقدار و قوام این ترشحات در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. ترشحات غیرطبیعی اغلب با بو و تحریک همراه هستند. این ترشحات ممکن است رنگی مانند خون، قهوه ای یا سبز داشته باشند. تحریک نیز ممکن است به صورت خارش یا سوزش احساس شود.

این علائم غالباً با تماس جنسی بدتر می شوند. درصورتیکه متوجه تغییر مقدار، رنگ یا بوی ترشحاتی شده اید که بیشتر از چند روز ادامه دارد، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

درمان عفونت رحم چیست؟

برای ریشه کن کردن عفونت رحم چه باید کرد؟ راز درمان مؤثر این عارضه، تشخیص دقیق آن است. این کار همیشه ساده نیست چرا که علائم مختلفی می توانند نشانه انواع متنوعی از عفونت رحم باشند. شما می توانید با ارائه اطلاعات دقیق به پزشک خود در تشخیص صحیح بیماری کمک کنید. این اطلاعات شامل جزئیات کاملی درباره علائمی است که تجربه می کنید، زمان دقیق بروز آنها و توصیف دقیق رنگ، غلظت، مقدار و بوی هرگونه ترشح غیر طبیعی است.

آنتی بیوتیک های قوی برای عفونت رحم 

برای درمان عفونت رحم و واژن چه آنتی بیوتیکی باید مصرف کنیم؟ انواع داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های زنان تجویز می شوند. اما توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه این داروها بسیار خطرناک است. در صورت مشاهده علائم عفونت رحم و واژن، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا درمان مناسب برای شما تجویز شود.

در کل داروهای زیر برای بهبود عفونت رحم تأثیرگذار هستند:
  • مترونیدازول (به شکل قرص، کرم یا ژل) یا کلیندامایسین (به شکل کرم یا ژل – داروی قوی برای از بین بردن عفونت رحم) و سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت باکتریایی رحم تجویز می شوند.
  • کرم ها یا شیاف های ضد قارچ برای درمان عفونت قارچی. همچنین می توانید داروهای ضد قارچ را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، اما اگر عفونت بهبود نیافت یا دوباره عود کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • مترونیدازول یا تینیدازول بهترین دارو برای درمان عفونت رحم و تریکومونیازیس هستند.
  • کرم یا قرص استروژن برای درمان خشکی شدید واژن و رحم تجویز می شود. این داروها همچنین می توانند سوزش دستگاه تناسلی را تسکین دهند.

روش های خانگی برای درمان عفونت رحم

درمان خانگی عفونت رحم تا حدی می تواند تاثیرگذار باشد. چنانچه به تازگی صابون یا مواد شوینده لباسشویی خود را تغییر داده اید یا از نرم کننده پارچه استفاده می کنید، می توانید این محصولات را کنار بگذارید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر. این توصیه برای اسپری واژینال، دوش، نوار بهداشتی یا تامپون جدید نیز صدق می کند.

در کل، هر چقدر پوست حساس واژن کمتر در معرض مواد شیمیایی و محصولات مختلف قرار بگیرد، بهتر است. چنانچه عفونت رحم به دلیل تغییرات هورمونی باشد، گزینه های هورمونی گوناگونی برای کاهش علائم وجود دارد (که امکان دارد به صورت موضعی یا سیستمیک استفاده شوند).

همچنین در صورت خارش و سوزش، ژل شستشوی واژن می تواند به تسکین این علائم کمک کند. ژل شستشوی زنان مخصوص ناحیه تناسلی طراحی شده است و می تواند pH واژن را تنظیم کرده و از رشد باکتری ها و عوامل عفونت جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که روش های خانگی تنها برای تسکین موقت علائم موثر هستند. برای تشخیص دقیق عامل ایجاد عفونت و درمان مناسب، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. فراموش نکنید که رحم مهم ترین اندام شما برای باروری است و هرگونه سهل انگاری در درمان عفونت آن می تواند عواقب جدی داشته باشد.

درمان خانگی عفونت رحم و کمردرد

درمان عفونت رحم و کمردرد بایستی به وسیله پزشک انجام گردد. درمان های خانگی امکان دارد شامل استراحت، نوشیدن آب فراوان، استفاده از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه دردناک و مصرف مسکن های بدون نسخه و ژل های مخصوص بر اساس تشخیص پزشک باشد.

گیاهان دارویی و بهترین نوشیدنی و دمنوش گیاهی برای عفونت رحم 

با توجه به عوارض جانبی متعدد مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها، گیاهان دارویی به عنوان جایگزین مطمئن تری برای درمان عفونت رحم مطرح می شوند. برخی از گیاهان مفید در این زمینه عبارتند از:

  • زغال اخته: زغال اخته حاوی ترکیباتی مانند مانوز، اسید هیپوریک و آنتوسیانین است که با ممانعت از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری، از ایجاد عفونت رحم جلوگیری می کنند.
  • چای سبز: چای سبز سرشار از پلی فنول است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی دارد. مطالعات نشان می دهند که این نوشیدنی می تواند از ابتلا به عفونت های ادراری پیشگیری کند.

درمان و پاکسازی رحم از عفونت در طب سنتی

از آنجایی که عفونت قارچی شایع ترین علت عفونت رحم و واژن است، بسیاری از روش های درمانی طب سنتی بر روی این نوع عفونت تمرکز دارند. در طب سنتی، گیاهان دارویی نقش اصلی را ایفا می کنند. در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم:

  • ماست یونانی: ماست یونانی حاوی باکتری های پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که به حفظ تعادل باکتریایی در رحم کمک کرده و از رشد بیش از حد مخمر جلوگیری می کند. مصرف ماست همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش مخمر در بدن کمک می کند.

همچنین خوردن ماست منجر به افزایش میکروبیوم روده می گردد و می تواند مخمر را در بدن پایین بیاورد. چنانچه به ماست علاقه ندارید، پروبیوتیک استفاده کنید. توصیه می شود پروبیوتیک ها همراه با غذا مصرف گردند. ماست یونانی ساده بهترین انتخاب برای استفاده برای این درمان خانگی می باشد. مطمئن گردید که ماست دارای شکر، طعم دهنده یا میوه اضافی نباشد. شکر اضافه شده می تواند موجب رشد کردن قارچ کاندیدا گردد.

  • اسید بوریک: اسید بوریک یک ضدعفونی کننده قدرتمند است که برای درمان عفونت های قارچی مقاوم استفاده می شود. شیاف واژینال اسید بوریک گاهی همراه با سایر داروها تجویز می شود. با این حال، استفاده از اسید بوریک در مقادیر زیاد ان، سمی است و باید با احتیاط و تحت نظر پزشک استفاده شود. در صورت جذب بیشتر از اندازه می تواند باعث آسیب به کلیه، نارسایی حاد سیستم گردش خون یا مرگ گردد. از اسید بوریک روی پوست شکسته استفاده نکنید و آن را به شکل خوراکی مصرف نکنید. چنانچه باردار هستید، از اسید بوریک به هیچ عنوان استفاده ننمایید.
  • پونه کوهی: روغن پونه کوهی خاصیت ضد قارچی دارد و برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود. با این حال، این روغن رقیق کننده خون است و افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند یا مشکلات انعقادی دارند، نباید از آن استفاده کنند. بنابراین، در صورتی که از رقیق کننده های خون برای بیماری های دیگر مصرف می کنید، آن را (به صورت پخش شده یا موضعی) استفاده نکنید. همچنین، چنانچه مشکلات انعقاد خون مثل کمبود ویتامین K دارید، از استفاده از آن پرهیز کنید.

توجه: قبل از استفاده از هرگونه روش درمانی گیاهی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که روغن های ضروری را نباید به طور مستقیم و خوراکی مصرف نمود. این روغن ها برای استنشاق در رایحه درمانی استفاده می شوند. اگرچه برخی تحقیقات در حال بررسی روش های جدید استفاده از اسانس پونه کوهی هستند، متخصصان توصیه می کنند تا زمان مشخص شدن نتایج بیشتر، آن را با روغن های حامل مانند زیتون یا بادام شیرین رقیق کرده و به پوست بمالید. برای این کار، ۳ تا ۵ قطره اسانس را در هر اونس روغن حامل ترکیب کرده و سپس به آرامی روی پوست ماساژ دهید. همچنین می توانید با استفاده از دستگاه پخش کننده رایحه، از خواص استنشاقی آن بهره مند شوید. مهم است که این اسانس را در اطراف ناحیه واژن استفاده نکنید.

درمان خانگی عفونت رحم با روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل خواص ضد قارچی خود، برای درمان عفونت های قارچی بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهند که این روغن در برابر قارچ کاندیدا آلبیکنس مؤثر عمل می کند و به همین دلیل، یکی از درمان های خانگی محبوب و تایید شده برای عفونت های قارچی محسوب می شود. برای درمان عفونت قارچی رحم یا واژن، بهتر است از روغن نارگیل خالص و ارگانیک استفاده کرده و آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این روش علاوه بر درمان عفونت، می تواند به تسکین درد کمر نیز کمک کند.

سیر، یک درمان طبیعی برای عفونت های باکتریایی 

خاصیت درمانی سیر عمدتاً به دلیل وجود ترکیبی به نام آلیسین است که دارای خواص ضدباکتریایی قوی بوده و می تواند باکتری های عفونی و عامل عفونت های ادراری را از بین ببرد. اگرچه برخی افراد معتقدند سیر می تواند عفونت های قارچی واژن یا عفونت های رحمی را درمان کند، اما تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد.

عسل، یک درمان سنتی برای درمان عفونت ها

مواد تولید شده توسط زنبور عسل مانند عسل، به دلیل خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی خود، از دیرباز برای درمان زخم ها و عفونت ها استفاده می شده اند. عسل می تواند بوی بد و میکروب های قارچی را کاهش داده و به بهبود زخم ها کمک کند. اما استفاده مستقیم عسل روی دهانه رحم یا واژن هنوز به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است.

تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی

رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل، یکی از مهم ترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها است. مصرف انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C، ویتامین D و روی هم برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند.

عواقب عدم درمان عفونت رحم

اگر عفونت رحم درمان نشود، می تواند عوارض جدی مثل بیماری التهابی لگن، سپسیس، ناباروری و زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد و در موارد شدید، حتی خطر شدید جانی داشته باشد.

اهمیت مراجعه به پزشک

اگرچه درمان های خانگی می توانند در کنار درمان های پزشکی مفید باشند، اما برای تشخیص دقیق نوع عفونت و تعیین بهترین روش درمان، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش های لازم، نوع عفونت را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز خواهد کرد.

 تیم درمان عفونت رحم متشکل از چه پزشک هایی است؟

برای تشخیص و درمان عفونت رحم، ممکن است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. این پزشک با انجام معاینات و آزمایش ها، نوع عفونت را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. در برخی موارد، ممکن است به مشورت با سایر متخصصان مانند ماما نیز نیاز باشد. امکان دارد ماما با معاینه نوع عفونت شما را تشخیص داده و برای بررسی های بالینی دقیق تر و درمان تخصصی تر عفونت رحم شما را به متخصص زنان ارجاع بدهد.

پیامدهای عفونت رحم چیست؟

عفونت رحم می تواند عواقب ناخوشایندی را برای فرد به همراه داشته باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • عفونت رحم موجب ناراحتی و آزار بیمار می شود.
  • زنی که به عفونت رحم یا دهانه رحم مبتلا است، ممکن است دچار لکه بینی، خونریزی در زمان نزدیکی و لکه بینی پس از نزدیکی شود.
  • افرادی که از عفونت رحمی رنج می برند، در صورت عدم درمان، ممکن است با ناباروری مواجه شوند. برای مثال، درگیری لوله های رحمی و التهاب آن ها مانع ورود تخمک ها به داخل رحم می شود.
  • عفونت رحمی فرد را مستعد ابتلا به عفونت های دیگر می کند. به عنوان مثال، امکان دارد به عفونت ادراری مبتلا شود یا به بیماری های التهابی لگن دچار شود.

عفونت رحم و التهاب لگن

نشانه های التهاب لگن ناشی از عفونت رحم در زنان شامل موارد ذیل می باشد:

  • درد خفیف تا شدید در زیر شکم و لگن
  • ترشحات واژینال غیر طبیعی یا زیاد که ممکن است بوی بدی داشته باشد
  • خونریزی غیر طبیعی رحم، به ویژه خونریزی پس از نزدیکی یا بین دوره های قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت
  • تب، گاهی همراه با لرز
  • درد، تکرر یا مشکل در ادرار

Untreated infections can lead to complications with the reproductive organs, issues with fertility, and other general health problems. عفونت های درمان نشده می توانند باعث ایجاد عوارضی در دستگاه تولید مثل و تناسلی فرد، مشکلات باروری و دیگر مشکلات سلامتی عمومی گردند.
به نقل از سایت healthline

آیا عفونت رحم موجب ناباروری و اختلال در تخمک گذاری می شود؟

آیا عفونت رحم موجب ناباروری و اختلال در تخمک گذاری می شود؟

یکی از نگرانی های اصلی برای زنانی که تصمیم برای بارداری دارند این است که آیا عفونت باعث ناباروری می شود یا خیر. عفونت های رحمی به طور مستقیم باعث ناباروری یا اختلال در تخمک گذاری نمی شوند. اما می توانند موجب التهاب در اندام های تناسلی شده و در طولانی مدت بر باروری اثر بگذارند.

عفونت و چسبندگی رحم

آیا چسبندگی رحم در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد؟ عفونت های دستگاه تناسلی در زنان منجر به ایجاد چسبندگی رحم یا بافت اسکار می شود. علاوه بر عفونت، سزارین یا خونریزی غیر طبیعی نیز می توانند از دلایل چسبندگی رحم باشند. این چسبندگی ها با انسداد لوله های فالوپ، جلوگیری از لقاح تخمک ها و اختلال در لانه گزینی جنین ها می توانند باعث مشکلات باروری شوند.

عفونت قارچی و زخم دهانه رحم

عفونت های قارچی در ناحیه دهانه رحم زخم های باز روی دهانه رحم به وجود می آورند. عوارض زخم دهانه رحم شامل ترشحات غیر طبیعی، خونریزی و ناراحتی هنگام مقاربت می شود و ممکن است علت خارش واژن و درد زیر شکم باشد. درمان فوری پزشکی برای کنترل عفونت و بهبودی ضروری است.

آیا عفونت رحم به معده سرایت می کند؟

عفونت های مقاربتی عموماً موجب بروز علائمی مثل درد شکم، درد زیر شکم و عفونت رحم و غدد لنفاوی می شوند. درمان فوری آن ها با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می شود تا از عوارضی مثل ناباروری جلوگیری شود.

چگونه از عفونت رحمی پیشگیری کنیم؟

رعایت برخی نکات می تواند احتمال ابتلا به عفونت رحمی را به طور قابل توجهی کاهش دهد:

  • از پوشیدن لباس هایی که حرارت و رطوبت را حفظ می کنند، خودداری کنید. پوشیدن شورت های مصنوعی، جوراب شلواری های تنگ بدون پنبه یا اسپاندکس، شلوارهای ورزشی یا جین های تنگ ممکن است به عفونت قارچی منجر شود. پارچه های گشاد و «نفس کش» را انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه نمی دارند، مانند پنبه.
  • از ماندن زیاد در لباس شنا خیس یا لباس های ورزشی عرق کرده بپرهیزید. محیط گرم و مرطوب بستر مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها است.
  • از شستشوی واژن با صابون ها یا اسپری های بسیار معطر خودداری کنید. اسپری های واژینال یا صابون های بسیار معطر می توانند واژن شما را تحریک کرده و عفونت رحمی را تشدید کنند.
  • به جای دوش گرفتن، از وان استفاده نمایید. دوش گرفتن می تواند تعادل سالم باکتری ها در واژن را بر هم زده و به عفونت رحمی منجر شود. همچنین دوش گرفتن علامت های بیماری شما را پاک می کند و امکان دارد شما متوجه عفونت رحمی خود نشوید.
  • در سکس از کاندوم استفاده کنید. روابط جنسی ایمن تر می تواند به پیشگیری از انتقال بیماری ها بین زوجین کمک کند.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

از صحبت با پزشک خود در مورد علائمی که تجربه می کنید و امکان دارد مرتبط با عفونت رحمی باشد، غافل نشوید. این بیماری شایعی است که قابل درمان است، البته هنگامی که تشخیص داده شود چه چیزی باعث بروز آن شده است. هرچه سریع تر شما و پزشک زنان متوجه شوید که چه چیزی باعث بیماری شما شده است، زودتر می توانید درمان لازم برای بهبود بیماری را دریافت نمایید.

پرسش های متداول

چگونه متوجه شویم که به عفونت رحمی مبتلا هستم؟

با آگاهی و دیدن نشانه های آن احتمال عفونت را بدهید. علامت های عفونت رحمی شامل درد در قسمت پایین شکم یا لگن، تب (معمولاً ۱ تا ۳ روز پس از زایمان)، رنگ پریدگی، لرز، احساس ناخوشی یا ناراحتی و سردرد و کاهش اشتها است.

درد زیر شکم و ترشحات سفید رنگ نشانه چیست؟

می تواند از نشانه های عفونت شدید رحمی، بیماری التهابی لگن و اندومتریوز باشد. مصرف آنتی بیوتیک قوی برای عفونت رحمی توصیه می شود.

آیا عفونت رحمی باعث خونریزی می شود؟

بیماری هایی مثل کلامیدیا تراکوماتیس، اندومتریت، سوزاک، تبخال تناسلی و بیماری التهابی لگن (PID) شایع ترین علل خونریزی در زنان هستند.

عفونت رحمی باعث درد لگن می شود؟

درد لگن بیشتر به دلیل بیماری التهابی لگن است که در اثر عفونت های آمیزشی دردناک می تواند ایجاد شود.

بهترین دارو برای عفونت رحمی چیست؟

داکسی سایکلین، مترونیدازول و سیپروفلوکساسین خوراکی و ویتامین C برای عفونت رحمی از جمله داروهای درمانی هستند.

عفونت قارچی رحم چیست؟

یک آلودگی قارچی است که باعث تحریک، ترشحات بیش از حد و خارش شدید رحم، واژن و قسمت بیرونی واژن می شود.

عفونت رحم سبز رنگ نشانه چیست؟

ترشحات سبز رنگ معمولا با درمان آنتی بیوتیکی بهبود می یابند.

آیا عفونت رحم در کودکان هم رخ می دهد؟

آری، هرچند این بیماری در کودکان نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد.

آیا عفونت رحم خطرناک است؟

بله، و اگر جدی گرفته نشود، به کلیه ها و دستگاه گوارش نیز سرایت می کند.

آیا آزمایش ادرار عفونت رحم را تشخیص می دهد؟

آزمایش ادرار برای تشخیص بیماری های مختلف دستگاه تناسلی به کار می رود، اما به طور خاص نمی تواند علت عفونت رحم را مشخص کند.

آیا عفونت رحم باعث سرطان رحم می شود؟

سرطان رحم زمانی آغاز می شود که سلول های رحم یا دهانه رحم به طور غیر طبیعی رشد کرده و به تومور تبدیل می شوند. شواهد نشان می دهد که ویروس پاپیلوم انسانی و زگیل تناسلی می توانند احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند. همان طور که احتمالا میدانید این دو مورد از علل اصلی عفونت رحم هستند.

آیا سوزش واژن علامت عفونت رحم است؟

دلایل گوناگونی مثل یائسگی، تبخال تناسلی و سوزاک می توانند باعث سوزش واژن شوند. همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، برخی از عوامل ایجادکننده عفونت رحم مانند تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینوز باکتریایی می توانند باعث سوزش واژن شوند.

آیا عفونت رحم بدون درمان از بین می رود؟

بله، برخی از انواع عفونت رحم بدون درمان نیز برطرف می شوند. اگر عفونت خودبه خود برطرف شود احتمالا علائم خاصی نیز برای شما ایجاد نمی کند. از این رو اگر هر یک از علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم را دارید بهتر است به درمان خود به خود عفونت دل نبندید و به متخصص زنان مراجعه کنید.

آیا عفونت رحم مسری است؟

شمار زیادی از عوامل ایجاد کننده عفونت رحم مثل ویروس ها و باکتری های عامل بیماری های آمیزشی یا دیگر عوامل قارچی و باکتریایی می توانند مسری باشند.

پاکسازی رحم از عفونت چگونه انجام می شود؟

برای پاکسازی رحم و واژن از عفونت می توان از شیوه های درمانی مثل روش های دارویی، روش های خانگی و روش های طب سنتی کمک گرفت. برخی افراد از شستشوی واژن استفاده می کنند.

کدام قرص برای عفونت رحم و مثانه مناسب است؟

به طور معمول برای درمان عفونت های مختلط رحمی و عفونت ادراری از سیپروفلوکساسین و داروهای ضد قارچ به طور همزمان استفاده می شود.

کمر درد و عفونت رحم به هم ارتباط دارند؟

بیماری های التهابی لگن می توانند باعث بروز درد کمر نیز شوند. هرچند که تنها این نوع عفونت رحمی موجب کمردرد نمی شود و برخی دیگر از انواع عفونت های رحمی نیز می توانند باعث بروز درد کمر گردند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا