مغز و اعصاب

میاستنی گراویس(MG) چیست و چگونه درمان میشود ؟

تعریف و درمان میاستنی گراویس (MG)

باشه. من متن شما را با جملات دیگری گفتم. میاستنی گراویس (Myasthenia gravis) یک بیماری نادر و مزمن است که باعث ضعف در عضلات اسکلتی می شود، ماهیچه هایی که بدن شما برای حرکت از آنها استفاده می کند. این بیماری عصبی-عضلانی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. برای مثال میاستنی گراویس در کودکان هم ممکن است وجود داشته باشد. نشانه های میاستنی گراویس ارثی ممکن است با ضعف کلی در عضلات بازوها و پاها و تأخیر در یادگیری مهارت های حرکتی مانند خزیدن، نشستن و راه رفتن آغاز شود.

کودکان ممکن است مشکلاتی در خوردن داشته باشند و پلک های شل و کنترل ضعیف سر داشته باشند. نشانه های MG نوجوانان ممکن است به تدریج در طول هفته ها یا ماه ها پدید آید. اما به طور کلی این بیماری معمولا میاستنی گراویس در بزرگسالان، زنان کمتر از ۴۰ سال و مردان بیشتر از ۶۰ سال شروع می شود.این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

ویژگی های میاستنی گراویس چیست؟

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث می‌شود عضلات شما ضعیف شوند. این بیماری معمولاً اول چشم‌ها و صورت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است به مرور زمان به بخش‌های دیگری از بدن شما هم گسترش یابد. میزان ضعف عضلانی در این بیماری برای هر فرد متفاوت است. وقتی خستگی دارید بیشتر ضعیف می‌شوید و وقتی استراحت می‌کنید حالتون بهتر می‌شود. در بعضی از افراد، این نشانه‌ها ممکن است با عوامل دیگری مثل استرس، عفونت‌ها و داروهای مشخصی همراه باشند.

میاستنی گراویس چشمی چیست؟

میاستنی گراویس چشمی چیست؟

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث می‌شود عضلات چشم‌ها، پلک‌ها و صورت شما ضعیف شوند. این ضعف عضلانی را میاستنی گراویس چشمی می‌گویند. این بیماری ممکن است فقط یک چشم یا هر دو چشم شما را تأثیر بدهد. پلک‌های شما ممکن است افتاده باشند، دو چشمی ببینید یا نتوانید حالت‌های مختلف چهره را نشان دهید. این‌ها از جمله نشانه‌های میاستنی گراویس چشمی هستند. از هر پنج نفر مبتلا به این بیماری، یک نفر فقط در عضلات چشم مشکل دارند. در بیشتر افراد، ضعف عضلانی در طول چند هفته، ماه یا سال به بخش‌های دیگری از بدن شما هم منتقل می‌شود.

اعمال بلع، صحبت کردن و نفس کشیدن در میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث می‌شود عضلات دهان، گلو و قفسه سینه شما ضعیف شوند. این ضعف عضلانی با نشانه‌های زیر همراه است.

  • سختی در جویدن
  • زبان لکنتی
  • سختی در بلعیدن
  • خفه شدن و نفس کشیدن تکه‌های غذا به طور اتفاقی، که ممکن است باعث عفونت‌های پیاپی قفسه سینه شوند.
  • نفس تنگی، مخصوصاً وقتی که دراز می‌کشید یا پس از ورزش
  • مشکلات تنفسی جدی (که بحران میاستنی نام دارد)

اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن در میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث می‌شود عضلات گردن، بازوها و پاها شما ضعیف شوند. این ضعف عضلانی بیشتر در قسمت فوقانی بدن نسبت به پاها است. این ضعف می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • سختی در نگه داشتن سر بالا
  • سختی در کارهای جسمانی: مثل برداشتن، ایستادن از حالت نشسته، رفتن تو پله‌ها، مسواک زدن یا شامپو کردن موها
  • راه رفتن
  • درد عضلات بعد از استفاده از آن‌ها

دلیل بروز میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث می‌شود سیگنال‌های فرستاده‌شده بین اعصاب و ماهیچه‌ها اختلال پیدا کنند. این بیماری یک حالت خودایمنی است. در بیماری میاستنی گراویس، سیستم ایمنی به سیستم انتقالی بین اعصاب و ماهیچه‌ها صدمه می‌زند. این باعث می‌شود عضلات ضعیف و سریع خسته شوند.

علت دقیق این پدیده معلوم نیست. اما با مشکلات مربوط به غده تیموس (غده‎ای در قفسه سینه که قسمتی از سیستم ایمنی است) ارتباط دارد. خیلی از افراد مبتلا به میاستنی گراویس غده تیموسی دارند که بیشتر از حد طبیعی است. تقریباً ۱ نفر از هر ۱۰ نفر رشد ناهنجار تیموس دارند که تیموم می‌گویند.

جلوگیری ازبروز بیماری میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک بیماری طولانی است. این بیماری شامل مرحله‌هایی است که بهتر می‌شود و فازهایی که بدتر می‌شود. معمولاً درمان آن می‌تواند به مدیریت و جلوگیری از نشانه‌های آن کمک کند. می‌توان گفت پیامد میاستنی گراویس بر اساس سطح پیشرفت آن می‌تواند متغیر باشد.

میاستنی گراویس سبک خودبه‌خود بهتر می‌شود و میاستنی گراویس شدید می‌تواند خطرناک برای زندگی باشد. اما در کل تأثیر چشمگیری بر امید به زندگی بیشتر افراد ندارد.

انواع راه‌های درمان میاستنی گراویس

انواع راه‌های درمان میاستنی گراویس

میاستنی گراویس را می‌توان با روش‌های درمانی گوناگون کنترل کرد. افراد مبتلا به این بیماری با مدیریت علائم آن، می‌توانند زندگی نرمالی را تجربه کنند. در اینجا به روش‌های درمان میاستنی گراویس می‌پردازیم.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

دوری از محرک‌ها در میاستنی گراویس

علائم میاستنی گراویس بعضی وقت‌ها می‌تواند یک محرک مشخص داشته باشد. محرک‌های معمول عبارتند از:

  • خستگی و خرابی
  • استرس
  • عفونت‌ها: ممکن است به شما پیشنهاد شود که هر سال واکسن آنفولانزا و یک بار واکسن پنوموکوک بزنید، اما قبل از تزریق واکسن زنده مثل واکسن زونا (واکسن‌های زنده شامل ویروس‌ها یا باکتری‌هایی هستند که ضعیف شده‌اند) با دکتر مغز و اعصاب خود مشورت کنید. میاستنی گراویس و واکسن کرونا هم از این قاعده استثنا نیست. با مشورت دکتر میاستنی گراویس خود سریع‌ترین واکسن در دسترس کرونا را باید تزریق کنید.

داروی میاستنی گراویس پیریدوستیگمین

معمولاً اولین دارویی که برای میاستنی گراویس مصرف می‌شود قرصی به نام پیریدوستیگمین است. این قرص باعث می‌شود سیگنال‌های الکتریکی بین اعصاب و ماهیچه‌ها بهتر منتقل شوند.

این موضوع می‌تواند ضعف عضلانی را کم کند. اما تأثیر آن فقط چند ساعت ماندگار است. بنابراین باید چند بار در روز آن را بخورید. برخی از افراد، این تنها دارویی است که برای مدیریت علائم خود به آن احتیاج دارند.

عوارض جانبی ممکنی شامل سوء هاضمه، اسهال، تقبیض عضلات و احساس مریضی است. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید به دکتر مغز و اعصاب خود بگویید.

  • استروئیدها: اگر پیریدوستیگمین کافی نباشد و یا فقط باعث رفع موقت شود، پزشک ممکن است مصرف قرص‌های استروئیدی مثل پردنیزولون را توصیه کند. این داروی میاستنی گراویس به شکلی است که از حمله آن به سیستم انتقالی بین اعصاب و عضلات جلوگیری می‌کند. دکتر متخصص میاستنی گراویس معمولاً پیشنهاد می‌کند که قرص‌ها را یک روز در میان بخورید. بسته به شدت علائم، ممکن است ابتدا نیاز به دوز بالایی از آن‌ها داشته باشید که پس از کنترل آن تا حد ممکن کاهش می‌یابد. درمان طولانی مدت با استروئیدها عوارض جانبی مانند افزایش وزن، نوسانات خلقی و افزایش خطر ابتلا به عفونت را ایجاد می‌کند.
  • سرکوب‌کننده‌های ایمنی: اگر استروئیدها علائم شما را کنترل نمی‌کنند، یا نیاز به دوز بالایی از آن‌ها دارید، (که خود باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود)، پزشک شما ممکن است مصرف داروهای دیگری مثل آزاتیوپرین یا مایکوفنولات را پیشنهاد کند. این بیماری فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد. این داروها هر روز به صورت قرص بخورید. ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد تا اثر کامل آن‌ها تمام شود، بنابراین در ابتدا باید یکی از داروهای ذکر شده قبلی را نیز بخورید. عوارض جانبی می‌تواند شامل افزایش خطر ابتلا به عفونت، احساس و بیماری، کم شدن اشتها و خستگی باشد. اگر این داروها علائم شما را برای مدت طولانی (معمولا سال‌ها) تحت کنترل نگه دارند، ممکن است در نهایت مصرف آنها را قطع کنید. این درمان را می‌توان‌ درمان نهایی میاستنی گراویس دانست.

عمل جراحی برای درمان قطعی میاستنی گراویس موثر است؟

ممکن است پزشک شما جراحی برای حذف غده تیموس، که تیمکتومی نام دارد، را پیشنهاد کند. این کار می‌تواند علائم میاستنی را در برخی از افرادی که تیموس غیرطبیعی بزرگی دارند (یک غده کوچک در قفسه سینه) بهبود بخشد. علائم معمولاً در چند ماه اول بعد از جراحی بهتر می‌شوند، اما ممکن است تا ۲ سال طول بکشد تا بهبودی کامل را ببینند.

جراحی می‌تواند:

  • دوز استروئیدی که باید بخورید را کم کند
  • احتمال نیاز به بخوردن سایر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی را کم کند
  • احتمال نیاز به بستری شدن را به خاطر بدتر شدن علائم حداقل تا ۳ سال بعد از جراحی کم کند

اگر تیموم دارید، تیمکتومی معمولاً تأثیر چندانی بر علائم میاستنی شما نخواهد داشت. اما جراحی برای حذف غده تیموس، اکثراً توصیه می‌شود

درمان اورژانسی میاستنی گراویس در بیمارستان

میاستنی گراویس یک بیماری است که باعث ضعف عضلات می‌شود. گاهی اوقات، این ضعف به طور ناگهانی شدیدتر می‌شود و باعث می‌شود فرد نتواند به خوبی نفس بکشد یا غذا بخورد. این حالت را بحران میاستنی می‌گویند و باید سریعاً به بیمارستان برود. در بیمارستان، ممکن است روش‌های زیر برای درمان بحران میاستنی استفاده شوند:

  • دادن اکسیژن از طریق یک ماسک روی صورت
  • اتصال به یک دستگاه که به فرد کمک می‌کند تا تنفس کند (تهویه مکانیکی)
  • تزریق ایمونوگلوبولین داخل وریدی: یک نوع درمان که از خون دیگران ساخته شده است و با تنظیم موقت سیستم دفاعی بدن، قدرت عضلات را افزایش می‌دهد.
  • پلاسمافرزیس: یک روش که خون فرد را از طریق یک ماشین عبور می‌دهد تا آنتی بادی‌هایی که به ارتباط بین اعصاب و عضلات آسیب می‌رسانند را جدا کند.

کمک و پشتیبانی در میاستنی گراویس

برای برخی از افراد، پیوستن به یک گروه پشتیبانی که با سازمان میاستنی گراویس همکاری می‌کند، به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

بهبود میاستنی گراویس با طب سنتی

پژوهشگران نشان داده‌اند که بعضی از مواد غذایی افزودنی و داروهای مختلف می‌توانند علائم خیلی از بیماری‌های دیگر را کاهش دهند، اما نمی‌شود فقط به درمان میاستنی گراویس با طب سنتی به عنوان روش اطمینان‌بخش درمان اعتماد کرد.

چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه کرد؟ (نتیجه گیری)

باشه. متن شما را بازنویسی می‌کنم. اگر علائمی که مدت زیادی ادامه دارند یا شما را نگران می‌کنند و ممکن است به میاستنی گراویس مربوط باشند، به دکتر متخصص میاستنی گراویس یا به دکتر عصب‌شناس مشاوره بگیرید.

پاسخ سوالات رایج در زمینه­ی میاستنی گراویس

  • آیا بیماری میاستنی گراویس دارای رژیم خاصی است؟ بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که خوردن آن‌ها راحت‌تر است. غذاهایی که له، نرم یا پوره هستند مثل سالاد، کنسرو ماهی، اسموتی، پاستا، گوشت و مرغ خردشده، ماست، موز رسیده برای رژیم غذایی میاستنی گراویس مناسب‌ترند.
  • آیا میاستنی گراویس و بوتاکس با یکدیگر تداخل دارند؟  بوتاکس یک روش مورد علاقه برای زیبایی و درمان برخی اختلالات است. افرادی که این بیماری را دارند نباید بوتاکس تزریق کنند.
  • چه رابطه­ی بین بیماران میاستنی گراویس و دندانپزشکی موجود است؟ اگر میاستنی گراویس شما کنترل شده است، می‌توانید از دندان‌های خود مراقبت کنید. شما باید بدانید که دندانپزشک چه کاری می‌خواهد بکند و دندانپزشک هم باید از مشکلات شما آگاه باشد و برای آن‌ها آماده باشد. اگر جراحی لازم باشد، باید دندانپزشک با دکتر عصب‌شناس هماهنگی کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا