مغز و اعصاب

سردرد پیشانی چیست؟ و زمان مراجعه به پزشک

بعضی وقت ها درد شدیدی در ناحیه  جلوی سر، پیشانی یا شقیقه‌ها احساس می‌کنیم. اگرچه علت های زیادی برای این درد میتواند مطرح باشد، اما بسیار ناخوشایند و باید به‌سرعت درمان شود. سردرد پیشانی یکی از پدیده‌های متداول است که اکثر افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. بسیاری از این نوع سردردها طبیعی و سبک هستند و به‌سرعت رفع می‌شوند.

طبق آمار، فقط ۲ درصد جامعه به فراوانی این پدیده مزمن را تجربه می‌کنند. در این مطلب، اطلاعات جامعی در مورد سردردهای پیشانی، علت آن‌ها و نحوه درمان آن‌ها را ارائه خواهیم داد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سردرد پیشانی چیست؟

سردرد یک پدیده است که احتمالاً تمام افراد حداقل یک‌بار با آن روبه‌رو شده‌اند. سردرد پیشانی یکی از انواع متداول سردردها است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. عموماً این نوع سردرد که ممکن است شدید یا خفیف باشد، از پیشانی تا شقیقه را گرفتار می‌کند. اکثر این سردردها به دلیل استرس است . در این حوزه،پزشک متخصص سردرد می‌تواند کمک زیادی کند.

به دلیل بروز گهگاهی این پدیده، این نوع سردردها به نام سردرد‌های اپیزودیک شناخته می‌شود. با این حال، گاهی اوقات سردردهای پیشانی نیز ممکن است به شکل مزمن ظاهر شوند. طبق گزارش سازمان جهانی اختلالات عصبی، سردرد مزمن به سردردهایی گفته می‌شود که بیش از ۱۴ بار در ماه تکرار می‌شوند.

علائم سردردهای پیشانی چیست؟

علائم سردردهای پیشانی چیست؟

هنگامی که در ناحیه پیشانی سردرد ایجاد می شود ، فرد احساس می‌کند که از طرفین به سرش فشار وارد می‌شود. این فشار همراه با درد خفیف تا متوسط است. کسانی که در این وضعیت قرار داشته اند آن را به مانند بستن یک کمربند به دور سر توصیف کرده اند. برخی مواقع شدت درد فرد را از انجام کارهای عادی روزانه عاجز می کند.

در سردردهای پیشانی همزمان، برخی ماهیچه‌های نواحی مختلف، ازجمله سر و شانه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این نوع سردرد بر اثر انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، سر و صدای زیاد، بوی تند و … ایجاد نمی‌شود. تمامی علائم این عارضه توسط متخصص بیماریهای مغز و اعصاب بررسی می‌شوند.

دلایل اصلی بروز سردردهای پیشانی کدامند؟

دلایل زیادی برای سردرد و چشم وجود دارد. شایع ترین علت این نوع سردرد استرس و اضطراب بیش از حد است. در واقع برخی از این نوع سردردها ارثی هستند بسیاری از مطالعات نقش ژنتیک را تایید می کنند. از دیگر علل اساسی این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید گردن یا فک
  • عفونت سینوسی
  • خستگی چشم در تماشای طولانی مدت  رایانه یا گوشی همراه
  • حساسیت به ماده بخصوص
  • افراط در مصرف مشروبات الکلی (به‌خصوص شراب قرمز)
  • کم خوابی یا وجود اختلال در خواب
  • افسردگی
  • وجود نیترات در غذاهای مصرفی
  • تغییر زیست محیطی
  • بحران های روزمره

چه موقعی باید سردردهای پیشانی را جدی گرفت؟

بسیاری از این سردردها طبیعی هستند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. این سردردها با گذشت زمان و استراحت بهبود می یابند. اما اگر سردرد پیشانی طولانی و مزمن شود، چاره ای جز مراجعه به پزشک وجود ندارد

آمارها در این زمینه نشان می دهد که تنش یا سردرد مزمن تنها حدود 2 درصد از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، بیشتر دلایلی که افراد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و شغل خود را ترک کرد، سردردهای اولیه ناشی از درد در پیشانی بود.

نوع دیگری از سردرد پیشانی، سردرد ثانویه نام دارد. اگر در  فردی این نوع سردرد خطرناک  اتفاق افتاد باید فوری به اورژانس مراجعه کند. بیشتر این نوع سردردهای حاد حاکی از وجود یک مشکل اساسی  در بدن هستند. سردردهای ثانویه حاد و ناگهانی معمولاً علائم زیر را نشان می دهند:

  • اسپاسم عضلانی در یک طرف گردن
  • سرگیجه
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف شدید
  • بالارفتن دمای بدن
  • تشنج
  • دوبینی

درمان دارویی سردرد پیشانی

درمان دارویی سردرد پیشانی

انتخاب درمان این عارضه به شدت سردرد فرد بستگی دارد. بیشتر این نوع سردردها را می توان با داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن و … برطرف کرد. گروه دیگری از داروها هستند که اثر آرام بخشی دارند و استرس را کاهش می دهند. البته باید توجه داشت که این داروها نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

راه های دیگر برای درمان سردرد صورت را بررسی کنید

یکی دیگر از راه های درمان یا پیشگیری از این بیماری، رعایت یک رژیم غذایی متعادل است. خواب کافی و موثر نیز باید در دستور کار باشد. اما اگر سردرد شدید است بهتر است برای این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید. به همین دلیل، حتی برخی از روانشناسان با توصیه راه هایی برای کاهش استرس، سردرد را مدیریت می کنند.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

اگر این روش ها  موثر نباشند، روان درمانگر داروهای خاصی را تجویز می کند. آرام بخش ها و داروهای ضد افسردگی از جمله این درمان ها هستند. البته این داروها اثر فوری ندارند اما در دراز مدت باعث بهبودی سردرد می شوند.

بررسی عوارض جانبی داروهای درمان سردردهای پیشانی

گاهی اوقات درمان با قرص سردرد نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. استفاده بیش از حد از داروهای سردرد می تواند باعث بروزمشکلاتی یشود. حتی گاهی اوقات این داروها اثر معکوس دارند و باعث تشدید سردرد می شوند. به هر حال عامل سردرد ناحیه پیشانی و شقیقه شما می تواند درمان شود.

یکی از راه های پیشگیری از عوارض دارو، بکاربردن توصیه های پزشک متخصص در مورد چگونگی مصرف دارو است. داروهای ضد افسردگی اغلب عوارض جانبی زیادی دارند. از جمله: افزایش وزن، یبوست، خشکی دهان و خواب آلودگی. میتوان مشاوره را به صورت غیر حضوری  از متخصصین مغز و اعصاب دریافت کرد.

چگونه با درمان های خانگی از سردرد پیشانی پیشگیری کنیم؟

چگونه با درمان های خانگی از سردرد پیشانی پیشگیری کنیم؟

یکی دیگر از راه های پیشگیری، ثبت زمان و شدت سردرد است. انجام این کار به دانستن زمان دقیق و شدت سردرد کمک می کند. به این ترتیب تشخیص علت سردرد بسیار آسان است. به عنوان مثال، سردرد می تواند ناشی از خوردن برخی غذاها، کم خوابی، استرس روزانه و غیره باشد.

راه دیگر برای جلوگیری از آن، تمرین تکنیک های آرامش بخش است. اگر وضعیت کاری شما به گونه ای است که باید پشت میز بنشینید و به مانیتور خیره شوید، فاصله هایی برای استراحت برای خودتان مشخص کنید. از این فرصت برای انجام فعالیت های آرام بخش استفاده کنید.

سخن آخر

سردرد پیشانی یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند. این نوع سردرد معمولا به‌راحتی درمان می‌شود، با این وجود اگر مزمن و شدید باشد، نیاز به مراجعه حضوری به پزشک وجود دارد. معمولا پزشکان از دارو درمانی برای از بین بردن این عارضه استفاده می‌کنند.

البته مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. گاهی اوقات هم از طریق روان درمانگر و ارائه تکنیک‌های خاصی اقدام به کنترل این عارضه می‌کنند.

سوالات متداول در مورد سردرد

آیا سردرد پیشانی خطرناک است؟

اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

سردرد پیشانی با دارو درمان می‌شود؟

بعضی از سردردهای سبک و جزئی  با دارو درمان می‌شوند.

سردرد پیشانی با کم‌آبی رابطه دارد؟

اگر روزانه به اندازه کافی آب ننوشید به سردرد پیشانی مبتلا می شوید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا