مغز و اعصاب

بهترین درمان خانگی سردرد قاعدگی + علائم سردرد پریودی

فیزیولوژی بدن خانم‌ها در سنین باروری همراه با خونریزی ماهیانه است. اغلب خانم‌ها در طول دوران خونریزی با عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، کمردرد و کج‌خلقی هم روبرو می‌شوند. در این مقاله از علائم، ۵ علت اصلی سردرد قاعدگی و انواع روش‌های درمان خانگی آن صحبت می‌کنیم و ۷ دمنوش سردرد قاعدگی که می توانند برای شما معجزه کنند را معرفی می‌کنیم. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علائم سردرد دوران قاعدگی

علائم سردرد دوران قاعدگی

 از آن جا که سردرد در دوره قاعدگی از جمله مهم ترین علائم موجود در این دوره است. اما باید به آن توجه داشت که آیا این علائم مرتبط با دوره قاعدگی است و یا از علائم و از امراض مغزی هستند که برای تشخیص آن باید با علائم کامل دوره قاعدگی آشنا بود. اما در این میان برخی از افراد از کنار این درد به راحتی می گذرند و آن را یک درد شایعه در این دوره متصور می شوند که باید به آن نیز چنان دیگر اختلالات توجه نمود، چرا که امکان دارد ، خطرناک باشد. در ذیل برخی از علائم را خاطر نشان خواهیم کرد:

-حالت تهوع

-اسهال یا یبوست

-حساسیت به صدا و نور

-احساس خستگی شدید

-درد عضلات و مفاصل

-تغییرات خلق و خو و پرخاشگری

-کاهش میل جنسی

-آکنه و جوش

-اختلال در حافظه


علت سردرد دوران قاعدگی

علت سردرد دوران قاعدگی

1-تغییرات هورمونی و سردردهای قاعدگی

قبل از شروع خونریزی میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند و سبب بر سردردهایی در این دوران می گردد و  هم چنین اغلب خانم‌ها در این دوران با تغییرات خلق و خو، سردرد و دمدمی مزاج شدن روبرو می‌شوند. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در همه‌ی  بانوان یکسان نیست و در برخی با شدت بسیار است و تا جایی که آنان را راهی بیمارستان می کند و در برخی دیگر این درد کمتر است و در مان های خانگی قابل درمان است. و البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که خانم‌ها با سابقه‌ی ژنتیکی تغییرات هورمونی و سردردهای قاعدگی با احتمال بیشتری درگیر این عارضه می‌شود. البته از دیگر تغییرات هورمونی در این دوران به همراه  افسردگی یا عصبانیت بروز می کند. و این تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی با تغییر میزان سروتونین همراه است. و سروتونین هورمونی است که کم شدن ترشح آن در مغز موجب انقباض رگ‌ها و بروز سردرد می‌شود. از طرف دیگر به دلیل اینکه سروتونین هورمون شادی بخش است، با تغییر میزان آن تغییرات خلق و خو و اختلالات خواب هم بروز می‌کند

2-میگرن قاعدگی

نوعی از سردردهای شدید دوران قاعدگی  هستند که به صورت ضربانی از یک طرف سر شروع و سپس کل سر را در برمیگیرند و در واقع نوعی هستند ک هبا تحریک نور و صدا فرد را آزار می دهند.  

3-میگرن قبل از شروع قاعدگی

از ان جا که دانستن علت این نوع اختلال و سر دردها مرتبط با کاهش هورمون های زنانه است و از سویی دیگر نشان از ان دارد که این تغییرات تا چه میزانه بر تمام عادات زندگی مؤثر هستندف باید از هومرمون های دوران قادعد گی و هورمون های زنانگی مطلع بود تا بتوان در موقع لازم به خوبی کنش نشان داد. و از ان جا که استروژن هورمون جنسی است که در اواخر دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و موجب آزاد شدن تخمک می‌شود. و از سویی دیگر پروژسترون هورمون جنسی زنانه دیگری است که با ترشح آن تخمک درون رحم قرار می‌گیرد.پس بعد از آزاد شدن تخمک سطح هر دو هورمون کم می‌شود. البته درمان گیاهی سردردهای قاعدگی می‌تواند این دردها را به طور موثری تسکین دهد و نیز این سرردها ر ا می توان در دورزان یائسگی نیز تجربه کرد.

4-استرس علت سردرد در پریودی

استرس و اضطراب از عواملی هستند که می توانند بر تشدید علائم دوران قاعدگی اثر گذار باشند و افراد و بانوان را دچار دردسر کنند. سردرد در دوران قاعدگی تنها علامت نیست و ممکن است باغ درد شکم و کمر و یا نیز با خضونت در رفتار فرد همراه گردد . و در این شرایط برای کم شدن استرس موجود و کمتر شدن سردرد و وجود نداشتن درد می توان شرایط استرس زا و محیط شلوغ را رها کرد و نوعی آرامش را همراه کرد تا دوران قاعدگی بگذرد و فرد کمتر آزار را متحمل گردد.  پس بهترین راهکاری که به این افراد توصیه می‌شود کنترل استرس و استفاده از درمان گیاهی سردرد دوران قاعدگی و دور بورن از شرایط اضطراب‌‌آور است.و در شرایط حادتر متخصص بیماری های مغز و اعصاب با بررسی علائم همراه با سردرد سعی می‌کند علت آن را شناسایی کند و متناسب با علت درمان مناسبی را به بیمار پیشنهاد کند.

5-بروز سردرد قاعدگی به دلیل خواب ناکافی

بدن که در این حالت در ضعیف ترین حالت ممکنه قرار دارد و به دلایل تغییرات هورمونی نیز امکان دارد که تغییرات در خواب وتغذیه داشته باشد و خواب کافی در این میان ندارد. ناشی بر آن می شود که فرد سردرد داشته باشد.  پس در این شرایط غذاهای مقوی با طبع گرم در دوران قاعدگی  پیشنهاد می گردد تا از دردها بخصوص درد کمر و شکم و سردرد رهایی یابند.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

6-سردرد قاعدگی به علت کم‌خونی

بانوان در دوران قاعدگی که خونریزی شدیدی  را متحمل هستند و هم چنین اگر کم خون نیز باشند، در دوران قاعدگی کم خونی بیشتر ر ا درک می کنند و نیز به طور کلی کم خونی و خون ریزی در دوران قاعدگی سبب بر سردرد می گردد. همچنین یکی از نشانه‌های شایع برای کم خونی این است که در مدفوع فرد خون مشاهده شود و باعث کم خونی و سردرد دوران قاعدگی شود. و البته با مراجعه به پزشک متخصص و دادن آزمایش خون، کم خونی فرد مشخص می گردد و درصورت ابتلا به این عارضه با تجویز مکمل‌های تغذیه‌ای سعی می‌کند کم خونی را از بین ببرد تا سردرد کاهش پیدا کند.

درمان  سردرد قاعدگی را درمان

درمان  سردرد قاعدگی را درمان

1-درمان خانگی سردرد پریودی

این نوع درمان بهتر است در زمان تخک گذاری تا شروع قاعدگی انجام گردد، البته شدت و میزان درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در برخی مواقع که شدت آن زیاد باشد، بهتر است از درمان دارویی استفاده کرد.

2-درمان دارویی سردرد و پریودی

مسکن‌ها در درمان سردرد قاعدگی تاثیر زیادی دارند. تریپتان‌ها، ارگوتامین‌ها و DHE بدون ایجاد وابستگی می‌تواند درد را تسکین دهد. فلوکستین از جمله دروهایی هستند که در زمان بروز دردهای قاعدگی و نیز تغییرات خلق وخویی بسیار مؤثر است.و هم چنین ناپروکسن نیز از جمله داروهای غیر استروئیدی می باشد ک هبا مصرف 2دوز ان درد تسکین می یابد.  

3- دمنوش‌ سردرد پریودی

  1. دمنوش آویشن
  2. دمنوش بابونه
  3. دمنوش زنجبیل
  4. دمنوش سنبل الطیب
  5. دمنوش تخم گشنیز
  6. دمنوش لیمو
  7. دمنوش گل‌گاوزبان

البته باید به خاطر داشته باش که  دارو درمانی به عنوان درمان قطعی میگرن قاعدگی شناخته می‌شود.

4-استراحت کردن و ماساژ برای کاهش سردرد قاعدگی

از جمله در مان های مؤثر در این دردها استراحت و ماساژ درمانی  است که در ییشتر مواقع مؤثر است. و از آن جا که ماساژ درمانی باعث افزایش ترشح سروتونین می‌شود و به شل شدن عضلات گردن کمک می‌کند. به این ترتیب سردرد پریودی کاهش پیدا می‌کند. و البته ماساژ سر و به ویژه شقیقه ها بقا روغن هایی چون اسطوخودوس و نیز روغن نعنا فلفلی بسیار مؤثر است.

زمان مراجعه به پزشک

-خانم‌هایی که همراه با سردرد دوران قاعدگی اختلال دید یا سرگیجه و عدم تعادل تجربه کنند.

-خانم با ضربه به سر دچار سردرد شود.

-وقتی یک خانم با وجود استفاده از درمان خانگی سردرد شدید قاعدگی کاهشی در میزان درد احساس نکرده است.

سوالات متداول درباره سردرد در پریود

مزیت استفاده از درمان خانگی سردرد میگرنی

 از ان جا که این نوع درمان کمترین آسب و عارضه را دارد و نیز هزینه بر نخواهد ، در مرحله اول برای درمان درد این مورد پیشنهاد می گردد.

میگرن قاعدگی موجب چه حدی از آسیب‌های مغزی می‌شود؟

این نوع میگرن و دردهای مزمن هیچ نوع آسیبی بر مغز وارد نمی کند و تنها عارضه ای که دارد سبب بر کاهش  موجب ایجاد ناتوانی در انجام کارهای روزانه در دوران قاعدگی می‌شود

چه خوراکی‌هایی سردرد در قاعدگی را تشدید می‌کند؟

قبل از شروع دوره قاعدگی نباید فست فود، شیرینی و شکلات و چیپس، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل باید خودداری کرد.  

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا