مغز و اعصاب

سرگیجه عصبی چیست؟ ویژگی ها و درمان

سرگیجه حالتی است که در آن فرد تعادل خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند حرکت خود را کنترل کند. به همین خاطر سردرد و سرگیجه عصبی می‌تواند زندگی فرد را به هم بزند و کیفیت زندگی را پایین بیاورد. اگر می‌خواهید بدانید سرگیجه عصبی از کجا می‌آید و چطور می‌توان آن را درمان کرد بهتر است تا انتهای این مقاله با ما باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه عصبی چیست؟

سرگیجه حالتی است که در آن فرد تعادل خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند در یک وضعیت ثابت ایستاده باشد. در این حالت فرد احساس می‌کند محیط اطراف دور سرش می‌گردد و نمی‌تواند به خوبی راه رفته یا نشسته باشد. همچنین بیماران مبتلا به این حالت احساس سرگیجه دارند.

چه تفاوتی بین سرگیجه واقعی و کاذب هست؟

سرگیجه دو دسته دارد که علت آن‌ها متفاوت است. در سرگیجه‌های حقیقی دلیل چرخش فضای اطراف دور سر بیماری‌های مغز یا گوش است. اما سرگیجه عصبی در نتیجه اضطراب، افسردگی یا قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا ایجاد می‌شود. سرگیجه حقیقی با گذر زمان خوب نمی‌شود. معمولاً این سرگیجه‌ها بدتر یا بهتر نمی‌شوند و ممکن است باعث اختلال در راه رفتن هم بشوند.

سرگیجه عصبی چه ویژگی هایی دارد؟

فردی که سرگیجه عصبی دارد، ممکن است فقط احساس گیجی و سبکی سر کند یا اینکه تعادلش را از دست بدهد و نتواند فعالیت‌هایش را به خوبی انجام دهد. شدت سرگیجه عصبی می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. در موارد شدید، سرگیجه عصبی می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی یا دیدن تار شود.

چگونه می توان سرگیجه عصبی را تشخیص داد؟

سرگیجه ممکن است زمانی رخ دهد که فرد وضعیت بدنش را تغییر دهد یا احساس کند که محیط اطرافش در حال چرخش است. در این حالت، دید فرد ممکن است کم شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد. پزشک با گرفتن شرح حال و علائم بیمار، می‌تواند علت سرگیجه را بررسی کند. برای مثال، ممکن است بپرسد که آیا بیمار ضربه‌ای به سر خورده یا تهوع و استفراغ هم دارد. همچنین، بیمار باید اطلاعاتی در مورد زندگی، کار و استرس خود به پزشک بدهد. اما این موارد برای تشخیص قطعی سرگیجه عصبی کافی نیست و پزشک باید از تست‌های زیر استفاده کند.

  • MR
  • TCD&ECD یا سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال مغز

سرگیجه عصبی چگونه درمان می­شود؟

سرگیجه عصبی چگونه درمان می­شود؟

سرگیجه ممکن است بستگی به علتی که ایجادش کرده باشد، درمان‌های متفاوتی داشته باشد. برای سرگیجه عصبی، روش‌های زیر را می‌توان به کار برد.

دارودرمانی سرگیجه عصبی:

دارو می‌تواند علائم سرگیجه عصبی را کاهش دهد و حالت فرد را بهتر کند. اگر سرگیجه عصبی به خاطر افسردگی یا اضطراب باشد، می‌توان از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده کرد تا علت اصلی سرگیجه را رفع کرد. همچنین، داروهای آنتی‌هیستامین مثل بتاسرک می‌توانند شدت و تعداد سرگیجه‌ها را کم کنند. متخصص مغز و اعصاب با استفاده از آزمایش‌های دقیق، علت سرگیجه و سردرد را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را انتخاب می‌کند.

درمان خانگی سرگیجه عصبی:

بسیاری از افراد حداقل یکبار یا دوبار سرگیجه داشته‌اند. بنابراین، خوب است با راه‌های خانگی و ساده برای درمان سرگیجه عصبی آشنا باشیم که شامل موارد زیر است.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

  • نفس عمیق کشیدن: نفس عمیق کشیدن باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به مغز برسد و اعصاب آرام شوند. این کار می‌تواند علائم سرگیجه و ناراحتی تعادل را برطرف کند.
  • تمرینات یوگا انجام دادن برای سرگیجه عصبی: تمرینات یوگا و مدیتیشن می‌توانند کمک کنند به کاهش سرگیجه‌های عصبی. علاوه بر این، ورزش کردن در طول روز هم می‌تواند گردش خون و سرگیجه‌های عصبی را بهبود بخشد.
  • دراز نشستن: وقتی سرگیجه شروع شد، بهتر است فورا بشینید یا در جایی که امن است دراز بنشینید تا حالتتان خوب شود.
  • ویتامین‌های گروه B مصرف کردن برای سرگیجه عصبی: ویتامین‌های گروه B به ویژه B3، سیستم عصبی را قوی می‌کنند و می‌توانند با کم کردن بی‌خوابی، عصبانیت و اضطراب و سرگیجه‌های عصبی کمک کنند.

درمان سرگیجه عصبی در طب سنتی

در طب سنتی راه‌های مختلفی برای درمان سرگیجه عصبی وجود دارد که می‌توانند علائم آن را کاهش دهند. اینها برخی از پیشنهادات طب سنتی هستند:

  • زنجبیل برای سرگیجه عصبی: زنجبیل یک ماده ضد اکسیدان قوی است که می‌تواند فشار خون را تنظیم کند و سرگیجه عصبی را کم کند. می‌توانید از زنجبیل به صورت دمنوش استفاده کنید.
  • اسطوخودوس برای سرگیجه عصبی: اسطوخودوس یک گیاه آرامبخش است که می‌تواند سردرد و سرگیجه عصبی را تسکین دهد. برای حذف مزه تلخ اسطوخودوس می‌توانید دمنوش آن را با عسل مخلوط کنید.
  • سیاه دانه و عسل برای سرگیجه عصبی: سیاه دانه و عسل یک ترکیب مفید در طب سنتی است که می‌تواند علائم سرگیجه عصبی را برطرف کند. می‌توانید از پودر سیاه دانه و عسل به صورت سحری استفاده کنید.

قبل از انجام هرگونه درمان، باید از پزشک مشورت بگیرید و مطمئن شوید که سرگیجه شما ناشی از مشکلات مغزی نیست و فقط عصبی است.

راه‌های پیشگیری از سرگیجه عصبی چگونه است؟

راه‌های پیشگیری از سرگیجه عصبی چگونه است؟

سرگیجه عصبی می‌تواند ناشی از کمبود آب در بدن باشد. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، باید در طول روز و هنگام احساس سرگیجه آب فراوان بنوشید.

قهوه و نوشیدنی‌های دیگری که دارای کافئین یا الکل هستند، می‌توانند سبب افزایش سرگیجه عصبی شوند. اگر به این نوع سرگیجه مبتلا هستید، بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.

رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند در پیشگیری از سرگیجه عصبی موثر باشد. از غذاهای چرب و شور خودداری کنید و مواد غذایی مغذی و تازه را بخورید.

خواب کافی و استراحت مناسب می‌توانند به شما کمک کنند تا با استرس‌های روزمره مقابله کنید و سرگیجه عصبی را کاهش دهید. سعی کنید هر شب حداقل هشت ساعت خواب کیفی داشته باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرگیجه عصبی با علائمی مانند سیاه شدن چشم، از دست دادن هوشیاری یا بالا آوردن همراه باشد، یا اگر سرگیجه‌ها به صورت مکرر اتفاق بیفتند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پرسش های رایج سرگیجه عصبی

  • سرگیجه عصبی چه عوارضی دارد؟ سرگیجه عصبی می‌تواند باعث شود فرد احساس گیجی کند و از تعادل خود بیفتد. این می‌تواند خطرناک باشد اگر فرد در ارتفاع یا در حال رانندگی باشد. در این صورت، ممکن است فرد به خود یا دیگران آسیب برساند.
  • آیا کم‌خونی زمینه ساز ایجاد سرگیجه است؟  بله، کم خونی فقر آهن می‌تواند سبب سرگیجه برخی از افراد شود. برای درمان این مشکل، باید غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات برگی، هویج، خیار، کاسنی، گوشت قرمز و جگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • آیا داروها باعث ایجاد سرگیجه می‌شوند؟ بله، داروهایی مثل ضد تشنج‌ها و مسکن‌ها می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند و سرگیجه ایجاد کنند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا