گوش، حلق و بینیمحتوای سلامتی

بعد از عمل بینی چی بخوریم و چی نخوریم بهتره

بعد از عمل زیبایی بینی چی بخورم؟

اگر در حال مشاهده این مطلب هستید به احتمال زیاد خود شما یا یکی از اطرافیان شما به تازه‌گی عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده است و برای شما سوالاتی از قبیلی بعد از عمل جراحی بینی چی بخوریم خوبه؟ یا بهترین میوه بعد از عمل جراحی بینیتغذیه بعد از جراحی بینی بهتر است چگونه باشد؟ برای ورم بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ یا اینکه بخواهید بدانید که پایین انداختن سر بعد از عمل بینی می‌تواند خطرناک باشد یا خیر؟ و کلی سوال دیگر که سعی می‌کنیم در این مطلب به آنها اشاره کنیم. پس لطفا با دکتریاب همــراه شوید.

معمولا بسیاری از افراد از فرم و ظاهر بینی خود ناراضی هستند و به دنبال ظاهری بهتر و رفع ایرادات ساختاری و بهبود زیبایی ظاهری خود هستند که برای این افراد، جراحی بینی یا رینوپلاستی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

موفق آمیز بودن نتایج جراحی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به مراقبت‌های بعد از جراحی بینی اشاره کرد. رژیم غذایی بعد از عمل بینی بسیار مهم است. بخاطر اینکه مستقیما روی آرامش شما در طی دوره نقاهت تاثیر می‌گذارد. طوری که حتی می‌تواند روی کاهش درد شما تاثیر بگذارد.

چرا تغذیه بعد از جراحی بینی مهم است؟

دروه نقاهت و ریکاوری بدن از مهم ترین بخش جراحی بینی است و بدن باید بتواند آمادگی کافی برای پشت سر گذاشتن این دوره را داشته باشد، به همین خاطر داشتن یک برنامه غذایی مناسب اهمیت پیدا می‌کند تا دوره ریکاوری‌تان سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

حتی ممکن است به علت عوارض داروهای بیهوشی دچار برخی مشکلات ازجمله یبوست شده باشید که با داشتن یک برنامه رژیم غذایی بعد از جراحی بینی این مشکلات را برطرف کنید. بروز مشکلات گوارشی می‌تواند عوارضی مانند حالت تهوع را به همراه داشته باشد و یبوست خود یکی از مواردی است که فشار بالایی را به بینی و بخیه‌ها می‌تواند وارد کند، به همین علت، مهم است که بدانید بعد از عمل جراحی بینی چه غذاهایی باید بخورید و از مصرف چه غذاهایی باید خودداری شود.

بهترین غذاها بعد از عمل بینی

بهترین و مناسب‌ترین تغذیه بعد از جراحی بینی

بسیار مهم است که بدانید بعد از عمل رینوپلاستی چه باید بخورید. توصیه ما این است که حتما اطلاعات کافی و برنامه غذایی را از پزشک دریافت کنید و دستورالعمل‌های مرتبط با آن را بگیرید. به بررسی برخی از این دستورات نیز اینجا نیز می‌پردازیم :

  • غذاهای نرم و آبکی: رژیم غذایی بعد از جراحی باید با مصرف مواد غذایی نرم و آبکی شروع شود، چرا که بینی بسیار حساس است و فشارهای ناشی از جویدن مواد غذایی می تواند به بینی و بخیه ها وارد شود و بر فرم بینی تاثیر بگذارد و منجر به تشدید درد نیز شود. مصرف آب میوه، ماست، تخم مرغ کوبیده شده، سیب زمینی له شده، سوپ مرغ می‌تواند در این دوره مناسب باشد.
  • غذاهای سرشار از فیبر: بسیار توصیه می‌شود که غذاهای با فیبر بالا در دوره ریکاوری بعد از عمل بینی مصرف شود. مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند، روند ترمیم را تسریع می‌بخشند و با تقویت سیستم گوارش، مانع بروز یبوست می‌شوند، به همین خاطر تا جایی که می‌توانید میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال و توت فزنگی، سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی، نخود و اسفناج آب پز و غذاهایی مانند ماکارونی مصرف کنید.
  • غذاهای ضد التهاب: یکی از مهم ترین غذاهای بعد از رینوپلاستی، غذاهای ضدالتهاب است. با توجه به این که بینی بعد از جراحی ملتهب می‌شود و ورم دارد، نیاز است که غذاها و خوراکی‌هایی که خاصیت ضد التهابی دارند، مصرف شود تا روند ترمیم و بهبود زخم و بخیه‌ها نیز سریع‌تر انجام شود. این نوع از غذاها خصوصا شامل آن‌هایی که چربی اشباع نشده ندارند مانند آووکادو، روغن زیتون، ماهی چرب و میوه و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، انگور، قارچ، کلم بروکلی و چای سبز.
  • نوشیدنی‌های مقوی و مناسب: مصرف آب و مایعات بعد از جراحی به حفظ هیدراته بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود سیستم ایمنی تقویت شود و روند ترمیم با سرعت بیشتری طی شود. بهتر است آب میوه های غیر اسیدی مانند آب آناناس و آب کرفس بیشتر مصرف شود که هم به هضم بهتر غذا می‌کنند و می‌توانند التهاب و ورم را نیز کمتر کنند. آب میوه هایی مانند آب پرتقال ممکن است تحریکاتی را در معده ایجاد کنند که بهتر است از خوردن آن ها خودداری شود. شیک‌های پروتئینی و شیر موز هم بسیار مقوی هستند و انرژی بدن را بالا می برند.
  • غذاهای ترمیم کننده زخم: نوع مهم دیگری از غذا که باید حتماً در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، غذاهایی است که در ترمیم زخم تأثیر زیادی دارند. این غذاها شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست و غذاهای سرشار از ویتامین A مانند هویج، پرتقال و سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و غذاهایی که سرشار از ویتامین C مانند مرکبات هستند.
  • میوه و سبزیجات تازه: بهترین میوه بعد از عمل جراحی بینی کدام است؟ میوه و سبزیجات تازه به دلیل فواید متعددشان در تغذیه مناسب بعد از عمل بینی بارها ذکر شده و می‌شوند. چرا که میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که باید بعد از جراحی زیبایی بینی مصرف کنید. به عنوان مثال، آناناس میوه‌ای بسیار مناسب برای بعد از عمل است؛ بنابراین، تهیه یا نوشیدن آب آناناس یک روش مناسب برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مهم و مرطوب نگه داشتن بدن است که به بهبودی شما کمک شایانی می‌کند.

به‌طور کلی، تمام مواد غذایی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، تغذیه مناسب بعد از عمل بینی در نظر گرفته می‌شوند. اما نکته مهم این است که چگونه این غذاها آماده شده و مصرف شوند. به عنوان مثال سیب زمینی سرشار از فیبر است. اگر شما سیب زمینی را به شکل پوره مصرف کنید، هم یک غذای مغذی خورده‌اید و هم یک غذای نرم.

در ادامه خلاصه‌ای از مواردی که گفته شد را برای شما قرار داده‌ایم:

خوراکی‌های مجاز خوراکی‌های غیرمجاز
آب غذاهای سفت و جویدنی
 آناناس و یا قرص آناهیل  تخمه و آجیل
 نوشیدنی‌های مغذی چیپس و پفک
سوپ و غذاهای نرم و آبکی غذاهای تند و اسیدی
 برنج نرم (کته) غذاهای فراوری شده 
 میوه ها و سبزیجات تازه غذاهای شور و حاوی نمک زیاد
چربی‌های مفید غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم
غذاهای فیبردار سیگار
مواد غذایی ضد التهاب مشروبات الکلی
مواد غذایی با پروتئین بالا قهوه و نوشابه
بعد از عمل بینی چی نخوریم بهتره

چه مواردی بعد از عمل جراحی بینی مصرف نکنیم بهتر است؟

در توضیحات قبلی که برای شما آورده بودیم، در مورد غذاهایی صحبت کردیم که مصرف هر یک از آنها در کوتاهتر شدن زمان بهبود تأثیر به سزایی دارند. اما از طرف دیگر، مواد غذایی هم هستند که استفاده از آنها تأثیر منفی در نتیجه جراحی داشته و تا حد امکان نباید در دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بینی مصرف شوند.

  • غذاهای سخت و جویدنی: از آنجا که تورم بافت‌های بینی به دهان و دندان‌ها بسیار نزدیک است، باید از خوردن غذاهای سخت و جویدنی که ممکن است باعث کشش شدید لب فوقانی شما شود، مانند چیپس، غلات، زیتون، خیار، نودل، ساندویج و غیره خودداری کنید.
  • غذاهای فرآوری شده و فست فودی: غذاهای فرآوری شده سرشار از سدیم، قند و چربی های اشباع هستند که روند ترمیم را به تاخیر می‌اندارند و به همین خاطر توصیه می‌شود از خوردن غذاهای فست فودی و انواع ساندویچ‌ها و پیتزاها خودداری کنید.
  • غذاهای شور: نمک باعث بیشتر شدن تورم و التهاب می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که در دوره نقاهت از غذاهای پرنمک و شور اکیدا خودداری شود.
  • غذاهای تند و اسیدی: یکی دیگر از انواع مهم غذاهایی که باید بعد از عمل زیبایی بینی از خوردن آنها خودداری کنید، غذاهای تند و اسیدی است؛ زیرا این مواد غذایی باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی می‌شود.
  • غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد بعد عمل بینی: بسیار مهم است که بعد از جراحی بینی از دمای غذایی که می‌خورید آگاه باشید، زیرا خوردن غذای خیلی گرم یا خیلی سرد بلافاصله بعد از جراحی توصیه نمی‌شود. این نوع غذاها می‌توانند دندان‌ها یا سایر قسمت‌های دهان شما را بسوزانند که ممکن است درد شما را افزایش دهد. غذاهای خیلی سرد مانند بستنی می‌توانند باعث درد دندان و ناراحتی شما شوند. از مصرف بستنی و مواد غذایی یخ‌زده پرهیز کنید تا بینی شما را تحت تاثیر دما تحریک نکند.

در روز اول عمل جراحی بینی چه بخوریم؟

همان‌طور که اشاره شد، پیروی از یک رژیم غذایی سخت در طول دوره بهبودی، بسیار مهم است و انجام این کار از روز اول بسیار پر اهمیت‌تر می‌باشد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم مصرف آب میوه‌هایی مانند آب کرفس و آب آناناس و غیره را جدی بگیرید.

به شما توصیه می‌کنیم غذاهای مایع مانند سوپ مرغ و آبگوشت میل کنید. به منظور جلوگیری از یبوست، به شما توصیه می‌کنیم برای تقویت حرکات روده خود غذای پر فیبر مصرف کنید.

مصرف قهوه و کافئین بعد از جراحی بینی

کافئین از جمله موادی است که می‌تواند باعث بروز التهاب و ورم شود و روند ترمیم را به تاخیر می‌اندازد و به همین خاطر است که گفته می‌شود از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه به مدت یک هفته قبل از جراحی و بعد از آن باید خودداری شود.

آیا بعد از عمل بینی مایعات را با نی بخورم؟

خیر، استفاده از نی بعد از عمل جراحی بینی اکیدا ممنوع است. حتما نوشیدنی‌ها را در لیوان میل کنید. استفاده از نی برای نوشیدن مایعات انتخاب مناسبی نیست. نی باعث فشار به بینی شده و باعث درد می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از خودکشی ; راهکار هایی که باید بدانید

خوردن ماست بعد از عمل بینی

ماست و سوپ جوی ولرم نمونه ای از غذاهای مطلوب برای بعد از جراحی بینی هستند. اگر بعد از جراحی حالت تهوع داشته باشید ممکن است تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید و بیشتر بخواهید مایعات شفافی مانند آب و آبمیوه مصرف کنید. این رژیم غذایی که بیشتر شامل غذاهای نرم و مایعات می شود را برای چند روز ادامه دهید تا زمانی که حالتان بهتر شود و بتوانید مواد غذایی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کبودی زیر چشم

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی مصرف غذاهای حاوی ویتامین k است که می‌توانند کبودی را تا حد زیادی کمتر کنند. همچنین سعی کنید بدن خود را با نوشیدن آب کافی هیدراته نگه دارید.

افرادی که جراعی بینی انجام داده اند، رژیم غذایی خود را باید بعد از جراحی بینی با مایعات و استفاده از آبمیوه‌های طبیعی از قبیل آب آناناس، آب هویج، آب کرفس شروع کنند، چرا که به دلیل داشتن اثر ضد التهابی برای کبودی و ورم بینی در دوران بعد از جراحی بینی مفید هستند.

به نقل از دکتر شهریار یحیوی : نکته قابل ذکر این است که از نوشیدن آب هندوانه خودداری نمایید چون تاثیر منفی روی حس بویایی ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که برایتان امکان‌پذیر است، حداقل 2 هفته قبل از عمل بینی، از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانندآسپرین یا بروفون و نیز غلیظ کننده آن به علاوه مکمل‌های گیاهی دارای این خاصیت پرهیز کنید. همچنین این روند عدم مصرف دارو را تا دو هفته پس از عمل بینی ادامه دهید. البته قطع دارو برای کسانی که بیمار هستند باید زیرنظر پزشک متخصص انجام گیرد.

حداقل 1 هفته قبل از عمل بینی، از نوشیدن مشوربات الکلی و قهوه پرهیز کنید. چرا که مصرف کافئین و الکل سبب افزایش فشار خون شده و علاوه بر ازدیاد خونریزی، امکان بروز کبودی را افزایش می‌دهد. همچنین دو هفته قبل و بعد از عمل از کشیدن سیگار خودداری کنید.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

جراحی بینی عوارضی مانند تورم و کبودی ایجاد می‌کند، اگر با دهان باز صحبت کنید و حتی بخندید و گریه کنید، بینی شما در روزهای اول بعد از جراحی بینی بیشتر حرکت می‌کند که باعث افزایش تورم و درد می‌شود.

حرکت دادن زیاد بینی در روزهای اول پس از جراحی ممکن است منجر به افتادگی نوک بینی شود. اگر با حرف زدن یا حتی خندیدن دهان شما بسیار باز می شود و احساس درد در ناحیه عمل جراحی می‌کنید، بهتر است که خندیدن و حرف زدن را انجام ندهید.

پایین انداختن سر بعد از عمل بینی

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی مانند عدم پایین انداختن سر بعد از عمل بینی، از مهمترین نکات اساسی است که باعث می‌شود تا جراحی بینی با کمترین عوارض جانبی همراه بوده و بیمار دچار مشکلاتی مانند افتادگی بینی نشود. تا می‌توانید از پایین انداختن سر بعد عمل بینی خودداری نمایید و به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • از بلند کردن اجسام سبک و سنگین خودداری کنید.
  • برای برداشتن وسایلی که نیاز به خم شدن باشد، سرتان را بالا گرفته، زانوهای‌تان را کمی خم کنید و به آرامی خود را پایین بکشید و سپس وسیله مورد نظر را بردارید.
  • هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدنتان قرار دهید.
  • از انجام تمرینات ورزشی که ممکن است به سر فشار وارد کنند اجتناب کنید و تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده، تمرینات ورزشی خود را به تعویق بیندازید.

چند روز بعد از عمل بینی می‌توان کار کرد؟

پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که دوران نقاهت بعد از عمل بینی و روند بهبودی، در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی در هفته دوم و یا بعد از پایان هفته دوم، شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید و به محل کار ئ تحصیل بروید. البته تا ماه دوم، از هرگونه فعالیت ورزشی یا کاری سنگین و دارای تحرک شدید، باید خود داری کنید.

آیا می‌توان بعد از جراحی سیگار کشید؟

خیر، سیگار و نیکوتین موجود در آن بر روند خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت تاثیر می گذارد و با کند شدن روند ترمیم بافت و بخیه ها، دیرتر به نتایج ایده آل تان خواهید رسید. 

کلام آخر

همان طور که بارها در این مطلب به آن اشاره کردیم، بعد از عمل جراحی سعی کنید مصرف مایعات را بیشتر کنید تا عوارض جراحی هر چه زودتر از بین بروند. سعی کنید در هفته های اول از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید و استفاده از غذاهای سفت و ابزارهایی مانند نی که باعث فشار بر روی دهان و بینی شما می‌شود را استفاده نکنید. اگر در جستجوی بهترین دکتر گوش و حلق و بینی برای جراحی زیبایی بینی هستین می‌توانید از سایت دکتریاب استفاده کنید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا