گوارش و معده

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ چگونه باعث تخریب معده میشود

در این مقاله شما خواهید خواند

احتمال دارد با بیماری‌هایی مثل ورم معده، زخم معده و یا عفونت معده آشنایی داشته باشید. حتی ممکن است خود شما نیز از وجود این بیماری ها در رنج باشید. خوب است که بدانید باکتری هلیکوباکتر پیلوری یکی از علت های اصلی بیماری های دردناک گفته شده است. سیستم گوارشی فرد شامل معده و ابتدای روده باریک توسط این باکتری درگیر می شود و ایجاد التهاب و زخم در نواحی گفته شده می گردد.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

یک نوع باکتری می باشد که باعث آلوده شدن معده شما می شود هلیکوباکتر پیلوری باعث آسیب به بافت معده و ابتدای روده کوچک یا همان قسمت اول آن (اثنی عشر) می شود. به هلیکوباکتر پیلوری، اچ پیلوری نیز گفته می شود. این باکتری همچنین باعث درد (التهاب) و قرمزی می شود. در بعضی از موارد باعث می شود دستگاه گئترش فوقانی دچار زخم های دردناکی (همان زخم معده) گردد.

بیشتر مردم درگیر این باکتری هستند و در بین مردم خیلی شایع می باشد. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند علائمی را نشان نمی دهند و یا دچار زخم نخواهند گردید، اما لازم است بدانید عامل اصلی که باعث ایجاد زخم معده می شود همین همین بیماری است.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری قادر به تغییر محیط اطراف خود است و باعث کاهش اسیدیته می گردد تا زنده بماند. این باکتری با داشتن شکل مارپیچی خود اجازه دارد به دیواره معده نفوذ کند، جایی که مخاط این ناحیه را محافظت می کند. این رخداد باعث می شود مشکلات معده بوجود بیاید.

در حقیقت این باکتری به پوششی که محافظ معده شما است حمله می کند و آنزیمی به نام اوره آز را ترشح می کند و باعث از بین رفتن آن می شود. آنزیم اوره آز باعث خنثی شدن اسیده معده شما می گردد و و با انجام این کار پوشش معده شما را ضعیف می کند.

غالبا در دوران کودکی این باکتری باعث مبتلا شدن معده فرد می شود. با وجود اینکه عفونتی که از این باکتری ایجاد می شود علائمی ایجاد نمی کند ولی باعث بروز بیماری هایی مثل زخم معده و بیماری التهابی مربوط به معده به نام گاستریت می گردد.

چگونه هلیکوباکتر پیلوری شما را بیمار می کند؟

چگونه هلیکوباکتر پیلوری شما را بیمار می کند؟

تا دهه ها، پزشکان بر این باور بودند که خوردن غذاهای تند، استرس، کشیدن سیگار یا سایر عادت های برای سبک زندگی باعث مبتلا شدن افراد به زخم معده می شود. ولی هنگامی که هلیکوباکتر پیلوری توسط دانشمندان در سال 1982 کشف شد پی بردند که عامل زخم معده و خیلی از بیماری های گوارشی این میکروب می باشد.

هلیکوباکترپیلوری بعد از ورود به بدن فرد، به پوشش معده حمله می‌کند. مخاطی که در معده وجود دارد از بافت معده در برابر اسیدی که در معده تولید می شود محافظت می‌کند. وقتی باکتری به پوشش معده آسیب وارد می کند اسید معده به راحتی به پوشش داخلی معده وارد می شود. سلول‌های داخلی معده در برابر اسید قوی معده مقاومتی ندارند و باعث می شود آسیب بینند و اینگونه زخم معده یا التهاب بوجود می آید. زخم‌هایی که ایجاد شده اند ممکن است دچار خونریزی شوند، عفونی شوند و باعث جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش فرد شوند.

هلیکوباکتر پیلوری از راه آب، غذا یا ظروف آلوده منتقل می گردد. در کشورها یا جوامعی که سیستم فاضلاب خوبی ندارند یا آب تمیز ندارند وجود این باکتری شایع‌تر است. همچنین از طریق بزاق سایر مایعات بدن فرد آلوده به این باکتری به شما منتقل می شود.

بیشتر در دوران کودکی افراد به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می‌شوند ولی در بزرگسالان نیز وجود دارد. سال‌ها قبل از اینکه علائمی در فرد ظاهر شود این میکروب ها در بدن فرد می‌کنند، ولی بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند هیچ وقت دچار زخم معده نخواهند شد. پزشکان اطمینان ندارند که چرا فقط تعدادی  از افراد بعد از اینکه دچار عفونت این باکتری شدند ممکن است زخم معده بگیرند.

هلیکوباکتر پیلوری پوشش مخاطی معده را از بین می برد و و در نتیجه اسیدی که در معده تولید می شود به بافت پوششی معده می رسد و و باعث آسیب به آن می شود و به همین دلیل معده فرد دچار التهاب یا زخم می گردد.

علائم هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

بیشتر افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند هیچگونه علائمی ندارند. اما این باکتری با آسیب رساندن به پوشش محافظ داخلی معده بیماری های دیگری مثل زخم معده را ایجاد می کند. علائم زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری طبق گفته healthline، شامل موارد زیر است:

  • نفخ
  • سوزش معده (مخصوصاً زمانی که معده خالی دارید)
  • درد معده
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • اشتهای ضعیف
  • آروغ زدن
  • ورم معده.
  • مشکل در بلع
  • کم خونی
  • مدفوع سیاه رنگ یا استفراغ.
  • مشاهده خون در مدفوع

علائم پوستی عفونت هلیکوباکتر پیلوری

فرض می شود که عفونت  هلیکوباکتر می تواند یکی از دلایل احتمالی برای ایجاد بعضی از مشکلات پوستی باشد. موارد زیر از این مشکلات پوستی می‌باشد:

  • آکنه
  • آکنه روزاسه
  • پسوریازیس
  • کهیر مزمن
  • سایر اختلالات پوستی.

اگرچه نقش اچ پیلوری در مرحله پاتوژنز در بعضی از بیماری های پوستی در بعضی از تحقیقات نشان داده است ولی مشخص نیست که عامل یا محرک برای بیماری های پوستی هلیکوباکتر پیلوری باشد.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری افزون بر علائم گوارشی مثل نفخ، درد و سوزش معده، استفراغ، حالت تهوع و آروغ زدن ممکن است علائم پوستی مثل آکنه، کهیر مزمن و … نیز داشته باشد.

علائم هلیکوباکتر پیلوری در کودکان

علت خیلی شایع برای بیماری گاستریت و زخم معده در بزرگسالان اچ پیلوری می باشد ولی در کودکان نیز می تواند اتفاق بیفتد. اگر علائم بیماری گاستریت را در کودک مشاهده کردید با دکتر اطفال در تماس باشید. در کودکانی که این بیماری مبتلا هستند باید مراقب علائمی که در زیر بیان شده باشند چون امکان دارد علائم سوراخ شدن زخم یا خونریزی گوارشی باشد:

  • درد تیز و ناگهانی شکم.
  • مدفوع سیاه و یا وجود خون در مدفوع
  • استفراغ خونی یا استفراغی که مشابه با تفاله قهوه

علت عفونت هلیکوباکترپیلوری چیست؟

علت عفونت هلیکوباکترپیلوری چیست؟

هنگامی که هلیکوباکتر پیلوری باعث آلوده شدن معده شما می شود عفونت هلیکوباکتر پیلوری رخ می‌دهد. به طور معمول این باکتری از طریق مستقیم با بزاق، استفراغ یا مدفوع قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر است. همچنین این باکتری از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می گردد. روش دقیقی که مشخص کند باکتری هلیکوباکتر پیلوری باعث بوجود آمدن زخم معده یا گاستریت در بعضی از افراد می شود هنوز ناشناخته مانده است.

عوامل خطر اچ پیلوری

غالبا مبتلا شدن افراد به عفونت هلیکوباکتر  در دوران کودکی رخ می دهد. عوامل خطری که باعث عفونت هلیکوباکترپیلوری می شوند با شرایطی که کودک در آن زندگی می کند ارتباط دارد. این شرایط طبق گفته mayoclinic، شامل موارد زیر هستند:

  • زندگی کردن در محیط ها یا خانواده های شلوغ: زندگی کردن در خانواده هایی که افراد زیادی دارد باعث افزایش خطر مبتلا شدن به عفونت اچ پیلوری می شود.
  • در دسترس نبودن آب تمیز: اگر یک منبع مطمئن با آب تمیز وجود داشته باشد باعث کاهش خطرات مبتلا شدن به هلیکوباکتر می گردد.
  • زندگی کردن در کشور‌های در حال توسعه:  کسانی که در این کشورها زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به عفونت هلیکوباکتر پیلوری قرار دارند. این مسئله به دلیل آن است که در کشورهای در حال توسعه شرایط غیربهداشتی و زندگی شلوغ رایج تر است.
  • زندگی کردن با شخصی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلاست: اگر با شخصی که به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلاست زندگی کنید احتمال اینکه به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شوید بیشتر می باشد.

عوارض عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عوارضی که با عفونت هلیکوباکتر پیلوری مرتبط است شامل موارد زیر است:

  • زخم معده: هلیکوباکتر پیلوری باعث آسیب رساندن به پوشش محافظ معده و روده کوچک شود این کار باعث می شود اسید معده یک زخم باز را بوجود آورد. از افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند حدود 10 درصدشان به زخم معده دچار می شوند.
  • التهاب پوشش معده: عفونت هلیکوباکتر پیلوری با تحت تاثیر قرار دادن معده و تحریک و تورم آن موجب گاستریت یا همان ورم معده شود.
  • سرطان معده: عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک خطر بزرگ برای انواع خاصی از سرطان معده می باشد.
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطر قوی برای انواع خاصی از سرطان معده است.

تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری چگونه است؟

اگر بدن شما علائم بیماری گوارشی مشاهده می شود نیاز دارید آزمایش هلیکوباکتر پیلوری را انجام دهید. روش های مختلفی که در زیر آمده است برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری می باشد:

۱. آزمایش خون

یکی از راه هایی که میتوان با آن بیماری هلیکوباکتر پیلوری را تشخیص داد بررسی نمونه خون فرد از وجود آنتی بادی علیه هلیکوباکتر پیلوری است. یکی از اولین آزمایش هایی که پزشک گوارش تجویز می کند آزمایش خون اچ پیلوری است.

۲. آزمایش مدفوع برای تشخیص عفونت اچ پیلوری

یک راه خوب برای تشخیص بیماری های گوارشی آزمایش مدفوع است. آزمایش های مختلفی که مبتنی بر مدفوع هستند توسط دکتر معده برای تشخیص این عفونت تجویز می کند. آزمایش ها شامل موارد زیر است:

  • آزمایش آنتی ژن مدفوع: یکی از رایج ترین آزمایشات که برای تشخیص عفونت استفاده می شود. این آزمایش، در مدفوع به دنبال پروتئین (آنتی ژن) مربوط به عفونت هلیکوباکتر پیلوری می‌گردد.
  • آزمایش PCR مدفوع: آزمایشی به نام آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز مدفوع (PCR) وجود دارد که قادر به تشخیص عفونت هلیکوباکتر در مدفوع می باشد. همچنین این آزمایش قادر به شناسایی جهش‌هایی است که امکان دارد باعث مقاوم شدن باکتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده گردند. اگرچه هزینه این آزمایش نسبت به آزمایش آنتی ژن مدفوع گران تر است و امکان دارد در همه مراکز پزشکی وجود نداشته باشد.

۳. تست تنفس

در این آزمایش که تست تنفس نام دارد فرد یک قرص، پودینگ یا مایع که حاوی مولکول‌های کربن است و برچسب‌گذاری‌شده را می بلعد. اگر بدن فرد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری باشد محلول گفته شده در معده شما به در واکنش با هلیکوباکتر، کربن ها را آزاد می کند.

در تست تنفس، این کربن های آزاد شده مورد سنجش قرار می گیرد. به منظور اندازه گیری میزان کربنی که آزاد شده است لازم است در یک کیسه بازدم را انجام دهید. دستگاه های خاصی وجود دارد که تعداد مولکول‌های کربن را تشخیص می‌دهد. ای آزمون برای کودکان بیشتر از 6 سال و  بزرگسالان که می توانند با آزمون همکاری لازم را انجام دهند مناسب می باشد.

۴. آندوسکوپی فوقانی

به منظور تشخیص این عفونت امکان دارد پزشک آندوسکوپی فوقانی انجام دهد. پزشک شما این آزمایش را به منظور بررسی علائم بیماری‌هایی مثل ورم معده یا زخم معده که از اچ پیلوری بوجود آمده اند انجام دهد. آندوسکوپی فوقانی به این شکل است که لوله بلند و انعطاف‌پذیری که دارای یک دوربین کوچک در سر آن است را از راه گلو و مری وارد معده و اثنی عشر می کنند. در هنگام این آزمایش امکان دارد بیوپسی و نمونه‌برداری نیز انجام گیرد.

چگونه آزمایش مدفوع خانگی هلیکوباکترپیلوری را انجام دهیم؟

در خانه می توان با استفاده از تست‌هایی که مخصوص مدفوع است وجود هلیکوباکتر پیلوری را تشخیص داد. به منظور انجام این کار مراحل زیر را مو به مو اجرا کنید:

  • نمونه مدفوع را در یک ظرف تمیز و خشک جمع‌آوری نمایید.
  • ظرف جمع‌آوری نمونه را از کیت تست خارج کنید.
  • درب رنگی را باز کنید. مواظب باشید مایع از ظرف بیرون نریزد.
  • درپوش را باز کنید. روی این کلاه چوبی است که با آن نمونه مدفوع می‌گیرید.
  • نمونه را با فرو کردن تدریجی چوب در نمونه مدفوع جمع‌آوری کنید. لازم است نمونه را از ۳-۴ مکان مختلف بگیرید.
  • در شیارهای انتهای میله مدفوعی که اضافی است و باقی مانده با احتیاط آن را جدا کنید.
  • سپس چوب نمونه برداری را همراه با درپوش، داخل ظرفی که آنها از آن برداشته‌اید قرار دهید. درپوش را محکم ببندید.
  • ظرف حاوی محتویات را کاملاً تکان دهید. نمونه مدفوع با محلولی که در ظرف وجود دارد باید مخلوط گردد.
  • ظرفی که حاوی نمونه است همراه با درپوش رنگی که دارد را رو به بالا نگه دارید. روی درپوش را با پارچه ای خشک تمیز کنید.
  • نوک درپوش را باز کنید یا بشکنید. سپس ظرف را مثل قطره چکان تا کنید تا محتویات ظرف را به اندازه ۳-۴ قطره در داخل تست بچکانید.
  • در پنجره گرد کاست تست ۳ تا ۴ قطره بریزید.
  • بعد از مدت ۵-۱۰ دقیقه نتیجه نمایش داده می شود و نتایج بعدی نادیده گرفته می شود.

چگونه عفونت هلیکوباکترپیلوری درمان می شود؟

چگونه عفونت هلیکوباکترپیلوری درمان می شود؟

غالبا با مصرف این بیماری هلیکو باکتری درمان می گردد. در ادامه مطلب داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر عفونت هلیکو باکترپیلوری باعث ایجاد مشکلی در شما نمی شود و خطر ابتلا به معده را ندارید امکان دارد درمان سودی برای شما نداشته باشد. درمان اچ پیلوری باعث درمان زخم معده نیز می شود و همچنین باعث کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان معده می شود.

روش‌هایی که برای درمان اچ پیلوری به کار برده می شود شامل موارد زیر است:

داروهای اچ پیلوری

به طور معمول دو آنتی بیوتیک مختلف به طور همزمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری را درمان می کند. این کار کمک می کند که از ایجاد مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک خاصی جلوگیری می کند.

آنتی بیوتیک‌‌هایی که برای درمان اچ پیلوری تجویز می شوند عبارت‌اند از:

Tetracycline
  • تتراسایکلین (سومایسین)
  • مترونیدازول (فلاژیل)
  • آموکسی سیلین
  • کلاریترومایسین (بیوکسین)
  • تینیدازول (تیندامکس).

همچنین امکان دارد درمان اچ پیلوری شامل داروهایی باشد که به بهبود معده کمک می کند این داروها شامل:

عمل کولونوسکوپی چیست؟ کاربرد و عوارض آن بیشتر بخوانید: کولونوسکوپی چیست؟ کاربرد و عوارض آن

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI): این داروها باعث جلوگیری از تولید اسید معده می شوند. بعضی از این مهارکننده ها شامل:
    • امپرازول
    • لانسوپرازول
    • اسموپرازول
    • قرص پنتوپرازول
  • بیسموت ساب سالیسیلات: نام تجاری این دارو Pepto-Bismol می باشد که زخم را می پوشاند و از زخم در برابر اسید معده محافظت می کند.
  • مسدود کننده‌های هیستامین (H-۲). : هیستامین که باعث تولید معده می شود توسط این داروها مسدود می گردد. یک نوع سایمتیدین (Tagamet HB) می باشد. داروهای مسدود کننده‌ هیستامین فقط زمانی برای عفونت هلیکوباکتر تجویز می شوند که نتوان از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده کرد.

داروهای گفته شده فقط برای درمان اچ پیلوری مصرف نمی شوند. این داروها که به آنها قرص قرص معده درد نیز گفته می شود می‌توانند عملکرد مناسبی در برابر اکثر عفونت‌های معده را داشته باشند.

برای اینکه اطمینان داشته باشید که درمان شده اید حداقل 4 هفته بعد از درمان باید آزمایش هلیکوباکتر را مجددا انجام دهید. اگر آزمایش‌ها نشان داد که عفونت از بین نرفته است امکان دارد برای درمان ترکیبات متفاوت تری از آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز باشد.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اچ پیلوری

کسانی که به مشکل معده دچار هستند برای غذاهایی که مصرف می کنند باید انتخاب درست و هوشمندانه داشته باشند. این مهم ترین اقدامی است که باید انجام دهند. غذاهایی که مصرف می کنید بر روی معده تاثیر مستقیم دارند و گاهی برای شما مشکلاتی ایجاد کنند. از طرف دیگر بسیاری از مواد غذایی هستند که باعث بهبود وضعیت بیماری در شما شوند. در ادامه مطلب به شما گفته می شود اگر اچ پیلوری مبتلا هستید باید چه غذاهایی بخورید و نباید چه غذاهایی بخورید.

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که به هلیکوباکتر مبتلا هستند چیست؟

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می توانند از غذاهای زیر استفاده کنند:

  • امگا 3 و امگا 6
  • غذاهای سرشار پروبیوتیک
  • گوشت سفید و ماهی
  • میوه و سبزیجات
  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم

افرادی که به هلیکوباکترپیلوری مبتلا هستند باید از چه غذاهایی اجتناب کنند؟

افرادی که به عفونت اچ پیلوری مبتلا هستند باید از غذاها و مواد زیر اجتناب کنند:

  • محدود کردن مصرف شکلات، قهوه و چای سیاه قوی. (این مواد دارای کافئین هستند که باعث تحریک معده می شوند).
  • محدود کردن مصرف نوشابه‌های گازدار غیرالکلی. (این مواد باعث سوزش سر دل، درد معده و ریفلاکس شوند).
  • محدود کردن نوشیدنی‌های الکلی. (مصرف این مواد باعث بدتر شدن التهاب مخاط معده می شود).
  • محدود کردن مصرف میوه‌هایی که اسیدی هستند به خصوص پرتقال، لیمو و آناناس. (این میوه ها می‌توانند باعث سوزش سر دل و درد معده شوند).
  • محدود کردن مصرف فلفل سبز تند.

غذاهایی که کاملاً برای مصرف نامناسب هستند شامل:

  • سس کچاپ
  • سس مایونز
  • سس سیر
  • سس سویا
  • آبگوشت
  • محدود کردن مصرف گوشت‌های چرب. (این غذاها خیلی چرب هستند و زمان زیادی طول می کشد تا هضم شوند و بیشتر باعث تحریک معده می‌شوند).
  • حذف کردن غذاهای کنسرو شده. (به دلیل آنکه مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی زیادی دارند و باعث تحریک معده و روده می شوند).
  • ترک کردن سیگار

گیاهان دارویی مناسب برای اچ پیلوری کدامند؟

اگر فقط طب سنتی را در نظر بگیریم (بدون آنکه منابع علمی در نظر گرفته شود) داروهای زیر درمان هلیکوباکترپیلوری می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشند:

  • چای سبز
  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • عسل مانوکا
  • کلم بروکلی.

چگونه می توان از عفونت هلیکوباکترپیلوری جلوگیری کرد؟

Prevent Helicobacter pylori infection

هیچ گونه واکسنی نیست که بتواند در برابر هلیکوباکتر پیلوری از شما محافظت کند، ولی رعایت بهداشت و عادات سالم می‌تواند باعث جلوگیری از عفونت شود.  خطر مبتلا شدن به عفونت هلیکوباکتر پیلوری را با رعایت موارد زیر کاهش دهید:

  • شستن مداوم دست‌ها، قبل از غذا خوردن یا آشپزی و یا بعد از دستشویی رفتن
  • نوشیدن آب از منبعی که اطلاع دارید خطری ندارد.
  • از غذاهایی که به درستی پخته نشده‌اند یا تمیز نشده‌اند اجتناب کنید.

اچ پیلوری هیچ واکسنی ندارد؛ در نتیجه از بهترین اقداماتی که می توانید برای پیشگیری از این بیماری انجام دهید این است که در تهیه غذای سالم، مصرف آب و شستن دست‌ها قبل از غذاخوردن نکات بهداشتی را رعایت کنید.

در رابطه با هلیکوباکتر چه زمانی باید به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟

این بیماری غالبا علائمی ندارد و خیلی از افراد هستند که نیازی ندارند به پزشک مراجعه کنند. ولی برخی افراد علائمی دارند که در صورت مشاهده شدن این علائم باید سریعا به پزشک معده مراجعه کنند این علائم شامل:

  • نفخ
  • آروغ زدن مکرر
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته.
  • حالت تهوع
  • درد معده که ممکن است زمانی که معده شما خالی است بدتر شود
  • درد یا سوزش در معده (شکم)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری است که باعث بوجود آمدن عفونت در معده و ابتدای روده گردد. بیشتر افرادی که که به هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند هیچ وقت علائمی یا مشکلاتی را تجربه نمی‌کنند؛ اگر چه این باکتری به طور جدی باعث ایجاد بیماری های گوارشی در بسیاری از افراد می شود. عفونت هلیکوباکترپیلوری در برخی افراد باعث ایجاد زخم معده یا التهاب معده (گاستریت) و در مواردی باعث سرطان معده شود. اگر برای عفونت اچ پیلوری دارو مصرف شود باعث التیام و بهبود زخم معده می گردد. استفاده کردن از انتی‌بیوتیک یک درمان اولیه برای این بیماری است. پزشک گوارش همراه با  آنتی‌بیوتیک داروهای معده را نیز به منظور مدیریت کردن علائم بیماری تجویز می کند.

سوالات متداول

آیا هلیکوباکتر عفونی است؟

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری عفونی می باشد و قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است. هلیکوباکتر پیلوری نوعی عفونت  مدفوعی-دهانی می باشد. غالبا این عفونت در دوران کودکی بوجود می آید ولی در بزرگسالی مشکلات و علائمی را بوجود می آورد.

آیا هلیکوباکتر پیلوری خطرناک است؟

به طور معمول هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. ولی در بعضی از افراد باعث می شود تورم، درد و تحریک طولانی مدت در معده (گاستریت آتروفیک مزمن شدید) و در نهایت زخم معده گردد. همچنین اگر این بیماری درمان نشود باعث ایجاد سرطان می گردد.

آیا هلیکوباکتر پیلوری همان باکتری معده است؟

خیر. هلیکوباکتر یک باکتری عفونی می باشد در حالی که باکتری های معده مفید هستد و خاصیت عفونی ندارند.

گیاه کشنده هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

در حقیقت گیاه خاصی که بتواند بطور مستقیم روی این عفونت تاثیر داشته باشد وجود ندارد. ولی می توان با معجونی که شامل قاشق زنجبیل رنده‌شده، لیمو ترش، خیار، مقداری جعفری یا گشنیز همراه با نصف پیمانه آب است از شر این عفونت خلاص گردید. معجون گفته شده باید روزانه مصرف شود. و بهتر آن است که قبل از اینکه معجون را استفاده کنید با یک پزشک گوارش و یا پزشک طب سنتی مشاوره بگیرید.

آیا بیماری اچ پیلوری قابل انتقال است؟

بله راه های انتقال این بیماری شامل بزاق، مدفوع یا آب آلوده می باشد.

آیا هلیکوباکتر پیلوری باعث ایجاد زخم معده می شود؟

عفونت هلیکوباکتر پیلوری پوشش معده را از بین می برد و در نتیجه اسید معده به لایه‌های زیرین معده نفوذ می کند. این کار مکرر اتفاق بیفتد زخم معده ایجاد می شود.

آیا هلیکوباکترپیلوری باعث ایجاد سرطان معده و روده می شود؟

افرادی که سرطان معده و روده در سابقه خانوادگی خود ندارند کمتر از دیگران در معرض بیماری سرطان معده که از  اچ پیلوری ناشی منشا می گیرد قرار دارند. ولی به طور کلی عفونتی که در اثر این قارچ به وجود می آید باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به بیماری سرطان معده و روده می شود.

با وجود اینکه سرطان معده ای که از اچ پیلوری بوجود می آید نادر است ولی این بیماری باعث افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان می گردد. علائم سرطان معده شامل موارد زیر است:

۱. کاهش وزن غیر قابل توضیح

۲. اشتهای ضعیف

۳. حالت تهوع

۴. خون در مدفوع

۵. دل درد

۶. احساس سیری در اوایل غذا

7. ناراحتی یا تورم در شکم

۸. خستگی یا ضعف.

آیا اچ پیلوری باعث گاستریت شدید معده می شود؟

اگر بافت پوششی معده به طور ناگهانی و شدید دچار التهاب شود ورم معده یا گاستریت ایجاد می شود. همانگونه که در مقاله بیان شد هلیکوباکتر باعث ایجاد گاستریت معده می گردد.

چه زمانی مدفوع تیره رنگ و خونی نشانه وجود هلیکوباکتر پیلوری است؟

اگر در مدفوع خون دیده شود و یا به رنگ تیره باشد امکان دارد نشان دهنده اچ پیلوری باشد. ولی به این نکته توجه کنید که امکان دارد شرایط گفته شده نشان دهنده وجود بیماری های گوارش نیز باشد. اگر این علامت به همراه علائم دیگر اتفاق بیفتد امکان دارد نشانه عفونت باشد.

چه زمانی درد شکم نشانه وجود هلیکوباکتر پیلوری است؟

اگر درد شکم به شکل مزمن باشد و با گذشت زمان ادامه داشته باشد امکان دارد نشانه عفونت اچ پیلوری باشد.

راه های انتقال هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

به طور معمول باکتری هلیکوباکتر پیلوری با استفراغ، تماس مستقیم بزاق فرد ویا مدفوع قابل انتقال به فرد دیگری است. همچنین امکان دارد از طریق آب یا غذای آلوده نیز منتقل گردد.

استفراغ خونی نشانه هلیکوباکترپیلوری است؟

بله اگر استفراغ به شکل خون یا مشابه با تفاله قهوه باشد امکان دارد نشانه بیماری هلیکوباکترپیلوری باشد.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا