گوارش و معده

تشخیص و درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

ما انسان‌ها روزانه به دفعات با روده‌ها سر و کار داریم و به همین دلیل سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است و در سطح جهانی بین 10 الی 20 درصد شیوع دارد. از علائم سندروم روده تحریک پذیر می‌توان به احساس درد و گرفتگی نفس پس از مصرف غذا اشاره کرد. در ادامه با دکتریاب همراه شوید تا به پاسخ سوالاتی همچون از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم، خطرات سندروم روده تحریک پذیر، بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر و درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر بپردازیم.

سندرم IBS یا روده تحریک پذیر چیست؟

بیماری IBS که به عنوان کولیت اسپاستیک نیز شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که معمولا روده بزرگ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این بیماری باعث ایجاد اختلال در معده و روده می‌شود که در نتیجه آن درد شکم، دفع نامنظم معده، یبوست، نفخ و تورم شکمی در این بیماری قابل مشاهده است. علت سندروم روده تحریک پذیر کاملا مشخص نیست، اما با توجه به شرح حال بیماران می‌تواند علتی همچون استرس، اضطراب و همچنین ناهنجاری‌های اعصاب داشته باشد.

خوشبختانه این بیماری باعث تغییر در بافت روده نمی‌شود و بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که این بیماری به سرطان روده تبدیل می‌شود. در پاسخ به این نگرانی باید گفت که بررسی‌ها نشان بر این دارد که این بیماری، خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. این بیماری از جایی که می‌تواند در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند، بهتر است با پزشک فوق تخصص گوارش مشورت داشته باشید.

چگونه متوجه شویم که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستیم؟

این بیماری می‌تواند نشانه‌های متغییری داشته باشد ولی به این نکته توجه داشته باشید که این بیماری، یک بیماری طولانی مدت است و نشانه‌های آن تا مدت زیادی در فرد دیده می‌شود. این بیماری معمولا با درد در ناحیه شکم و پهلو و تورم در روده‌ها و یبوست خود را نشان می‌دهد که در ادامه به لیستی از علائم سندرم روده تحریک پذیر اشاره می‌کنیم:

  • درد شکم
  • نفغ معده
  • احساس مداوم برای دفع مدفوع
  • تورم شکم
  • وجود مخاط سفید رنگ در مدفوع
  • احساس خالی نشدن شکم بعد از دفع مدفوع
  • تغییر در عادات دفع گوارشی
  • احساس تهوع

توجه داشته باشید که در خانم‌ها این علائم در دوران قاعدگی ممکن است شدت پیدا کند.

برای دریافت لیست بهترین پزشکان فوق تخصص گوارش، روده و معده در شهر خود از لینک زیر استفاده بفرمایید لیست پزشکان گوارش، روده و معده بهترین دکتر گوارش، روده و معده تهران

علت بیماری سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

در حال حاضر پزشکان علت اصلی بیماری IBS یا همان سندروم روده تحریک پذیر را شناسایی نکرده‌اند و بر این باورند که علت آن بر اساس ترکیب چند مشکل ایجاد می‌شود.

عواملی که می‌توانند به ایجاد این بیماری سبب شوند در ادامه لیست شده است:

  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تغییر در وضعیت میکروب‌های موجود در روده
  • عفونت باکتریایی
  • حساسیت غذایی
  • انقباضات غیرطبیعی روده

درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر IBS

با توجه به علل ایجاد این بیماری و همچنین علائمی که ایجاد می‌کند با انجام چند روش ساده می‌توان این بیماری را درمان کرد. البته توجه به این نکته ضروری است که برای تشخیص صحیح و درمان این بیماری، می‌بایست به متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

برای سندرم روده تحریک پذیر چی بخوریم خوبه؟

برای جلوگیری و درمان این بیماری، مصرف فیبر محلول و مصرف مایعات توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که برای برخی افراد محدود کردن مصرف فیبر توصیه می‌شود. برای آگاهی صحیح از مقدار مصرف فیبر، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در مدت درمان این بیماری مصرف FODMAP ها مانند سیر، پیاز، شیر، بستنی، زردآلو، گلابی، لوبیا و قارچ را محدود کنید.

درد سنگ کیسه صفرا کدام قسمت بدن است؟ بیشتر بخوانید: درد سنگ کیسه صفرا کدام قسمت بدن است؟

نوشیدنی‌های الکلی را کاملا کنار بگذارید. الکل بر روی تحرک مسیر گوارشی تاثیر ایجاد می‌کند و یکی از عوامل شناخته شده برای سندروم روده تحریک پذیر است.

غذاهای پرچرب می‌توانند علائم این بیماری را افزایش دهند. در مدت درمان این بیماری از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و فست فودی خودداری کنید. مصرف آجیل، روغن زیتون و ماهی‌های چرب با مشورت پزشک می‌تواند مجاز باشد.

مصرف کافئین را محدود کنید. کافئین می‌تواند باعث تحریک روده و همچنین تحریک هورمون‌های استرس‌زا مانند کورتیزول شود. مصرف چای، قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا را در این مدت محدود کنید.

مصرف غذا و ادویه‌های تند محدود شود. با توجه به ترکیباتی که در ادویه‌های تند به‌خصوص فلفل وجود دارد، می‌تواند عاملی برای افزایش خطر این بیماری شود. در طول مدت درمان بیماری IBS، مصرف غذاهای تند را محدود کنید.

با توجه به آزمایشاتی که موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) داشته است، گلوتن می‌تواند یکی از عوامل ایجاد کننده سندروم روده تحریک پذیر باشد. گلوتن معمولا در غلاتی همچون جو و گندم یافت می‌شود. بنابراین با محدود کردن مصرف این مواد غذایی، می‌توانید علائم خود را کاهش دهید.

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر چیه؟

مصرف قرص و دارو برای درمان این سندروم کاملا به تشخیص و تجویز پزشک دارد. پزشک ممکن است برای بهبود علائم شما دارویی همچون منیزیم هیدروکسید یا پلی اتیلن گلیکول (Polyethylene Glycol) را تجویز کند که از دسته داروهای ملین هستند. مصرف این داروها باعث جذب بیشتر مایعات در روده می‌شود و اجابت مزاج را آسانتر می‌کند.

اگر دچار اسپاسم و درد در روده شده باشید، پزشک ممکن است برای شما قرص دی سیکلومین را تجویز کند که برای تسکین دل پیچه، کاهش نفخ و دردهای شکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا سندروم روده تحریک پذیر باعث سرطان می‌شود؟

خیر، این سندروم از عوامل خطر و ایجاد کننده سرطان نیست.

عسل برای روده تحریک پذیر

عسل می‌تواند با خواصی که دارد به بهبود علائم شما کمک کند. عسل با جلوگیری از گرفتگی شکم و روده و کاهش اسهال و نفخ به بهبود علائم روده تحریک پذیر کمک کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا