پوست، مو و زیبایی

هایفوتراپی چیست؟ انواع، مزایا و نحوه کار آن

احتمالاً اصطلاح هایفوتراپی (HIFU Treatment) یا هایفو را در کلینیک های زیبایی یا از دوستان خود شنیده اید. هایفوتراپی روشی جدید برای جوانسازی و سفت کردن پوست است این روش برای بسیاری از زنان و مردان استفاده می‌شود. اولتراسوند انرژی اولتراسونیک است که در این روش زیبایی استفاده می شود

اگر به فکر جوانسازی پوست و هیپوتراپی هستید، حتما با چند پزشک پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. سوالات و انتظارات خود را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک به شما کمک می کند تا بهترین درمان زیبایی را انتخاب کنید. در مقاله زیر با هیپوتراپی، مزایا و معایب این روش زیبایی آشنا خواهید شد و تصمیم گیری در مورد مناسب بودن یا نبودن این روش برای شما آسان تر خواهد بود

هایفوتراپی چیست؟

هایفو یک روش نسبتا جدید است و برای جوانسازی و سفت‌کردن پوست کاربرد دارد. این روش از امواج پر انرژی اولتراسوند برای تحریک کلاژن سازی استفاده می‌کند که در نهایت به داشتنی پوستی سفت‌تر می‌انجامد.این روش اولین بار برای درمان تومورها استفاده شد. از سال 2008 این روش در روش های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2009 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای لیفت ابرو موافقت نمود. علاوه بر این، در سال 2014 استفاده از آن برای از بین بردن چین و چروک و شلی در ناحیه گردن و لیفت سینه تایید شد.

بسیاری از آزمایشات در طول سال ها نشان داده اند که هایفو برای لیفت صورت و رفع چین و چروک موثر است و کاملا بی خطر است.

انواع هایفوتراپی برای صورت و قسمت های مختلف بدن

انواع هایفوتراپی برای صورت و قسمت های مختلف بدن

1. هایفوتراپی صورت چیست و چگونه در چهره زاویه سازی می کند ؟

هایفو در صورت کارهای مختلفی انجام می دهد. یکی از تاثیرات اصلی هایفوتراپی ، بازسازی و زیباسازی پوست صورت است. در ناحیه پیشانی خطوط افقی و عمیق را می توان با هایفو محو کرد. با صاف و سفت شدن پوست این ناحیه، پیشانی لیفت شده و چهره به شکل دلخواه درمی آید. همچنین یکی از روش های لیفت ابرو بدون جراحی روش هایفو می باشد. هایفو با از بین بردن چین و چروک و تولید کلاژن،افتادگی ابرو ها را ازبین می برد و بالاتر می روند.

هایفو برای کاهش چربی نیز موثر است. این دستگاه چربی پلک بالایی را از بین می برد و با ایجاد کلاژن به سفت شدن پوست کمک می کند. هایفوتراپی مانند لیفت چشم یا جراحی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) نیز در رفع خطوط زیر چشم و رفع عیوب این ناحیه موثر است.

هایفوتراپی بینی یکی از رایج ترین انواع هیپوتراپی بینی است که فقط به تنظیمات جزئی نیاز دارد. با هایفوتراپی می توان خطوط روی بینی را برطرف نمود. این روش غیر جراحی است و نتایج رضایت بخشی می دهد. البته این تغییرات فقط با عکس های قبل و بعد از هایفوتراپی بینی قابل مشاهده است و تغییرات بسیار طبیعی و غیرقابل تشخیص هستند.

هایفوتراپی بر زاویه فک هم تاثیر می گذارد. تاثیر هایفو بر روی پوست صورت نه تنها بر جوانی پوست تاثیر می گذارد، بلکه زاویه فک را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در طی کلاژن سازی پوست،چربی زیر چانه از بین می رود در نتیجه فک زاویه دار می شود.

2. میزان رضایت از هایفوتراپی غبغب

HIFU Treatment3

هایفوتراپی برای بین بردن چربی و افتادگی پوست مفید است. با این روش می توان تا حدودی غبغب را حذف کرد. با تحریک کلاژن سازی زیر چانه و غبغب ، پوست چانه سفت و کشیده می شود و پوست جوان تر می شود.

معمولا کسانی که تحت هایفو قرار می گیرند در ابتدا واکنش بسیار مثبتی دارند و در چند سال اول از این روش راضی هستند. برخی از پزشکان گزارش داده اند که مشتریان آنها پس از گذشت چندین سال از شل شدن پوست خود شکایت داشته اند.

3. هایفوتراپی شکم و هایفوتراپی پوست شکم

امواج اولتراسوند می تواند به بافت چربی نفوذ کند و سلول های چربی را از بین ببرد. به همین دلیل این روش به شکم نیز کمک می کند و باعث کاهش چربی این ناحیه می شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، ورزش و رژیم غذایی باید همراه با هایفو برای از بین بردن چربی های شکم در برنامه شما قرار گیرد. این روش برای کاهش چربی و از بین بردن پوست شل از شکم استفاده می شود.

از آنجایی که انرژی هایفو قادر است به لایه های چربی نفوذ کند و چربی را از بین ببرد، می توان برای کاهش وزن در ناحیه شکم، پهلوها و ران ها بکار رود. هیپوتراپی برای کاهش وزن سلول های چربی را تا حدودی از بین می برد یا کاهش می دهد.

اگر می خواهید وزن کم کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات سایر روش های لاغری موضعی می توانند به شما کمک کنند تا به طور موثرتری از شر چربی های شکم خلاص شوید.

4. بهترین دستگاه ها برای هایفوتراپی دور چشم

یکی از کاربردهای هایفوتراپی استفاده در دور چشم است. این روش به رفع سیاهی و گودی های کوچک اطراف چشم،چین و چروک دور چشم (خطوط پنجه کلاغی) کمک می کند. با استفاده از بهترین دستگاه هایفو تراپی دور چشم می توانید چهره خود را جوانتر نشان دهید. فراموش نکنید که مراجعه به بهترین متخصص پوست یکی از مهم ترین مراحل برای هایفو دور چشم است. چشم ها عضو مهمی هستند و بهتر است به یک پزشک مجرب مراجعه کنید.

راه های مختلفی برای از بین بردن سیاهی دور چشم وجود دارد. مانند تزریق فیلرها، مزوتراپی یا RF فرکشنال. یکی از موثرترین روش ها هایفوتراپی است که تنها با سه جلسه، تیرگی دور چشم قابل درمان است به این ترتیب با تحریک کلاژن و لایه های پوست، رنگدانه های مسبب تیرگی دور چشم تغییر کرده و سیاهی از بین می رود.

5. هایفوتراپی مو

هایفوتراپی یکی از روش هایی است که ریزش مورا کم کرده باعث و رشد مو را بهتر می کند. البته درمان ریزش مو زمانی می تواند موثر باشد که پزشک شما معتقد باشد که سایر روش ها موثر نیستند و علت ریزش مو عواملی مانند پرکاری تیروئید یا مشکلات هورمونی نیست. در این صورت باید علت ریزش مو بررسی و اقدامات درمانی لازم صورت گیرد .

6. هایفوتراپی واژن

حتما می خواهید بدانید هایفوتراپی واژن چیست؟ طبیعی است که خانم ها با داشتن زایمان یا کهولت سن در ناحیه واژن مشکلاتی پیدا می کنند . با استفاده از هایفوتراپی واژن می توانید کلاژن سازی در این ناحیه را افزایش دهید و پوستی صاف و محکم تری در ناحیه واژن داشته باشید.

مضرات و عوارض هایفوتراپی چیست؟

مضرات و عوارض هایفوتراپی چیست ؟

عوارض هایفوتراپی کم و فقط چند روز طول می کشد ممکن است در طول عمل هایفو درد خفیفی احساس شود. برای برخی افراد، با هر پالس الکتریکی، احساس سوزن سوزن شدن در پوست ایجاد می شود اگر نگران درد هستید، حتما قبل از انجام عمل با پزشک خود در میان بگذارید پزشک ممکن است مصرف استامینوفن یا یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را قبل از شروع هایفو توصیه کند.

بلافاصله پس از درمان، ممکن است قرمزی یا تورم خفیف روی پوست ایجاد شود. این مشکل پس از چند ساعت به طور کامل حل می شود. در برخی ، احساس سوزن سوزن شدن چند هفته طول می کشد.

یکی از عوارض موقتی که به ندرت پیش می آید کبودی وبی حسی است. این وضعیت پس از چند روز برطرف می شود. اگر هایفوتراپی توسط یک متخصص پوست آموزش دیده و با تجربه انجام شود بسیار بی خطر است. انجام کارهای روزانه پس از انجام این روش راحت انجام می گیرد.

زاویه سازی فک چیست؟ مزایا و معایب آن بیشتر بخوانید: زاویه سازی فک با ژل – مزایا و معایب آن

هایفوتراپی چه فوایدی دارد؟

به گفته انجمن جراحی پلاستیک آمریکا، هایفو و سایر روش های زیبایی غیر جراحی در سال های اخیر بسیار محبوب و با تقاضای زیادی مواجه شده اند. نظرات هایفوتراپی معمولا رضایت بخش است. هایفو در جوانسازی پوست بسیار موثر است و دارای مزایای زیر است:

  • چین و چروک را کاهش می دهد
  • سفت شدن افتادگی پوست در ناحیه گردن
  • لیفت گونه ،ابرو و پلک.
  • زاویه‌سازی فک
  • سفتی ناحیه سینه
  • صاف کردن پوست
عوارض هایفوتراپیمزایای هایفوتراپی
کمی دردسفت شدن ناحیه سینه
احساس سوزن سوزن شدنکاهش چین و چروک
قرمزی یا تورم خفیفسفت شدن پوست افتاده در ناحیه گردن
کبودی و بی‌حسی موقتلیفت گونه، ابرو و پلک‌ها

هایفو یا بوتاکس؟ کدامیک بهتر است؟

اگر می خواهید بدانید که هایفو بهتر است یا بوتاکس، باید اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت خود به دست آورید. برای جمع بندی، نمی توانید در نهایت یک نسخه برای همه داشته باشید. شرایط هر فرد متفاوت است و ممکن است برای هایفو یا بوتاکس مناسب باشد. بوتاکس معمولا فقط چین و چروک های پویا و متحرک را رفع می کند. اما هایفوتراپی می تواند به مرور زمان پوستی سفت تر و محکم تر بسازد.

دستگاه هایفوتراپی چگونه کار می کند؟

دستگاه هایفوتراپی چگونه کار می کند؟

هایفو از انرژی متمرکز فراصوت برای تاثیرگذاری بر لایه های عمیق تر پوست استفاده می کند. انرژی اولتراسوند لایه های پوست را گرم می کند. هنگامی که سلول های ناحیه مورد نظر به دمای مشخصی می رسند، سلول ها آسیب می بینند. این آسیب سلولی بی ضرر است و در واقع سلول ها را برای تولید کلاژن تحریک می کند. کلاژن پروتئینی است که از ساختار پوست حمایت می کند و وجود آن باعث بازسازی می شود. انرژی اولتراسوند از طریق تولید کلاژن، پوست را سفت و محکم می کند. این فرکانس بر بافت های خاصی از لایه های زیرین پوست تاثیر می گذارد و به لایه های بالایی پوست آسیب نمی رساند.

مدل های مختلفی از دستگاه های هایفوتراپی و اولتراتراپی عرضه شده اند. هایفو بر اساس تکنولوژی و دستگاه مورد استفاده قیمت گذاری شده است. برخی از دستگاه ها قوی تر و کمتر دردناک هستند. اما برخی از آنها کراس پلتفرم هستند و هایفو در واقع بخش کوچکی از دستگاه محسوب می شود. قدرت این نوع تجهیزات کم است. چون تکنولوژی های متفاوتی در ساخت آنها بکار رفته است .

بهترین تجهیزات هایفو درمانی دستگاهی است که منحصراً برای فناوری هایفو طراحی شده است. هزینه این دستگاه ها بالا است، اما نتایج رضایت بخشی به سرعت به دست می آید.

آمادگی های لازم پیش از هایفوتراپی

برای انجام هایفوتراپی نیاز به آمادگی خاصی نیست. فقط باید قبل از هایفو تمام مواد آرایشی یا مراقبت از پوست را از صورت خود کاملا پاک کنید. برای شروع درمان ابتدا ناحیه مورد نظر توسط متخصص کاملا پاک می شود و آغشته به کرم بی حس کننده موضعی می گردد. پس از آن ژل اولتراسوند استعمال و دستگاه هایفو روشن می شود.

قبل از انجام هایفو از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. پوست های حساس و نور خورشید موانعی برای هایفوتراپی هستند. همچنین، استفاده از محرک های پوستی می تواند برای درمان هایفو مضر باشد.

اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، پزشک خود مطلع کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف داروها را به مدت 2 هفته قبل از هایفو قطع کنید.

چه مراقبت های بعد از هایفوتراپی لازم است؟

پس از هایفوتراپی، باید تا چند هفته از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا سرمای شدید خودداری کنید. نور شدید خورشید باعث افزایش رنگدانه ها، آفتاب سوختگی و آسیب پوست می شود. بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنید. مراقبت های بعد از هایفو باید تا زمانی که فرآیند کلاژن سازی کامل شده و پوست سفت تر شود ادامه یابد.

پس از درمان از خاراندن پوست خودداری کنید. این فرآیند به پوست آسیب می رساند. همچنین باید نوشیدن الکل را متوقف کنید. سعی کنید در این مدت مقدار زیادی آب بنوشید. آب سرعت تولید کلاژن را بهبود می بخشد. بهتر است استحمام به مدت چند هفته با آب سرد یا ولرم مباشد. همه اینها فرآیند تولید کلاژن را بهبود میبخشد و نتایج طولانی مدتی به همراه دارد.

چه افرادی میتوانند هایفوتراپی انجام دهند؟

افرادی که شلی پوست و چین و چروک روی صورت و بدن دارند می توانند از روش هایفو استفاده کنند. معمولا از این روش در موارد زیر استفاده می شود.:  

  • از بین بردن چربی های زیر چانه و گردن
  • زاویه دار کردن فک
  • رفع افتادگی پلک و چین و چروک اطراف چشم
  • از بین بردن پف زیر چشم
  • بالا بردن چشم و پیشانی
  • لیفت صورت
  • خلاصی از چربی های شکم
  • صاف شدن پوست در ناحیه بیکینی
  • رفع کردن چین و چروک های عمیق صورت
  • برطرف کردن افتادگی پوست در ناحیه قفسه سینه
  • از بین بردن چربی و ایجاد پوست سفت در ناحیه ران

چه کسانی واجد شرایط هایفوتراپی درمانی نیستند؟

افرادی که پوست آسیب دیده دارند ممکن است لازم باشد قبل از هایفوتراپی درمان های دیگری انجام دهند. این روش برای افرادی که دارای عفونت یا ضایعات پوستی در ناحیه مورد نظر هستند مناسب نیست. همچنین افرادی که دارای آکنه شدید و کیستیک یا پروتزهای فلزی در ناحیه درمان هستند مجاز به انجام هایفوتراپی نیستند. زنان باردار نیز نباید از روش های مختلف زیبایی مانند هایفو استفاده کنند.

ماندگاری هایفوتراپی چقدر است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که افراد در مورد این روش دارند این است که آیا اثرات هیپوتراپی طولانی مدت است؟ عمل های زیبایی بدون جراحی باید هر از چند گاهی تکرار شود. هیچ یک از این روش ها دائمی نیستند و اثر آنها پس از مدتی از بین می رود. مدت زمان هیپوتراپی به وضعیت فرد و نتیجه درمان بستگی دارد. اما معمولا هایفو هر 12 ماه یکبار نیاز به تمدید دارد.

نتیجه گیری و توصیه های لازم

همیشه قبل از انجام هایفو از پزشک درخواست کنید نمونه عملهای قبلی و عکس های قبل و بعد از مراجعه کنندگان به شما ارائه کند. اینکار انتخاب متخصص زیبایی را آسان می کند. همچنین باید امکانات کلینیک و نوع تجهیزات هیپنوتراپی موجود در آن کلینیک را وارسی کنید . اگر پزشک از بهترین دستگاه هایفو استفاده کند، نتایج بهتر خواهد بود ودرمان در جلسات کمتری انجام می گردد.

سوالات متداول

سن مناسب برای هایفوتراپی چقدر است؟

این روش برای همه مناسب نیست. به عنوان یک قاعده، بهترین سن برای هایفوتراپی بالای 30 سال است. این افراد شلی پوست خفیف تا متوسط دارند و از هایفو بهره می برند. اما افراد مسن با پوست شل و چین و چروک های شدید برای هایفوتراپی مناسب نیستند. به احتمال زیاد این افراد با روش های جراحی به نتیجه مطلوب می رسند.

آیا هایفوتراپی دردناک است؟

این روش نسبت به بسیاری از روش های دیگر درد کمتری دارد. در طول هایفو ممکن است پالس های الکتریکی روی صورت خود احساس کنید یا خارش داشته باشید. هایفو بدون درد نیست. اما درد کاملا قابل تحمل است. این درد در قسمت های مختلف صورت و بدن متفاوت است.

هایفوتراپی بهتر است یا تزریق ژل؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که مردم می پرسند این است که آیا بین هایفو یا تزریق ژل کدام بهتر است؟ باید بگوییم که هر دوی این روش ها بسیار موثر هستند و متخصصان زیبایی از این دو روش برای زیبایی پوست استفاده می کنند. اما صحت هر یک از آنها به موقعیت و انتظارات فرد بستگی دارد.

اگر می خواهید حجم ناحیه خود را افزایش دهید، تزریق فیلر انتخاب بهتری است. به عنوان مثال افرادی که به دلیل گودی زیر چشم در این ناحیه دارای نواحی تیره زیر چشم هستند می توانند با تزریق ژل نتایج خوبی را مشاهده کنند.افتادگی در ناحیه گونه نیز می تواند با تزریق ژل برای افزایش حجم برطرف شود. با این حال، بسیاری از کسانی که خواهان لیفت صورت هستند و کمی یا در حد متوسط افتادگی دارند، می توانند با استفاده از هایفو به نتایج دلخواه خود دست یابند. علاوه بر این، استفاده از هایفو برای رفع غبغب چانه و گردن بسیار موثر است.

هایفوتراپی در چند جلسه انجام می‌شود؟

تعداد جلسات هایفو بستگی به تشخیص پزشک و میزان شل شدن پوست دارد. برای بسیاری از افرادی که افتادگی خفیف دارند، یک جلسه کافی است. با این حال، برخی از افراد به جلسات بیشتری نیاز دارند. پزشک ممکن است حداکثر 3 جلسه درمان را لازم بداند. اگر مرکز هایفوتراپی از تجهیزات جدید و به روز استفاده کند، تعداد جلسات مورد نیاز کاهش می یابد و هزینه های شما کاهش می یابد.

آیا هایفوتراپی درمانی برای زاویه سازی صورت مفید است؟

هایفوتراپی به سفت و محکم شدن پوست در نواحی مختلف صورت و حذف چربی اضافی کمک می کند. وقتی از هایفو روی فک و چانه استفاده می شود، به زاویه دار شدن صورت کمک می کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا