پوست، مو و زیبایی

مزوتراپی مو چیست؟ مزایا و عوارض آن

در پی جستجوی راه‌حل‌هایی برای مقابله با آلوپسی هستید؟ آلوپسی، که به عنوان یکی از مشکلات شایع در زیبایی افراد شناخته می‌شود، هم بانوان و هم آقایان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد از موارد آلوپسی به دلیل عوامل هورمونی و ژنتیکی و به صورت آندروژنیک رخ می‌دهند. این مسئله، که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند و ممکن است منجر به کاهش اعتماد به نفس شود، باعث شده است تا روش‌های متنوعی برای مقابله با ریزش مو ارائه شوند. این روش‌ها شامل استفاده از داروها، درمان‌های لیزری، کاشت مو، محلول‌های موضعی، شامپوها، مکمل‌های غذایی و همچنین مزوتراپی مو می‌شوند. در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید تا با مزوتراپی مو و تأثیرات آن بر درمان مشکلات مو آشنا شوید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو، یک روش درمانی پیشرفته است که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آمینواسیدی به درون پوست سر تزریق می‌شوند. این فرآیند تزریق، باعث تحریک فیزیکی می‌شود که نتیجه آن بهبود میکرو گردش خون در پوست سر و رساندن مواد مغذی بیشتر به فولیکول‌های مو است.

مزوتراپی به مواد مغذی اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم و آسان به فولیکول‌های مو برسند، که این امر می‌تواند به ضخیم‌تر شدن موهای نازک، متوقف کردن ریزش مو، و تقویت و افزایش درخشندگی موها کمک کند. این روش همچنین به افزایش تراکم مو و بهبود رطوبت پوست سر کمک می‌کند.

انواع مزوتراپی مو

در حقیقت، تنوع خاصی در انواع مزوتراپی مو وجود ندارد و پزشکان از یک تکنیک مشابه برای انجام این درمان استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی در نوع داروهای مزوتراپی است که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای مزوتراپی مو

کاربردهای مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یک درمان کاربردی با نتایج ماندگار و مؤثر است که می‌تواند به درمان مشکلات مربوط به مو و طاسی کمک کند و زیبایی را به شما بازگرداند. این درمان عموماً برای موارد زیر به کار می‌رود:

For hair mesotherapy, ۲ to ۶ active ingredients can be mixed In one syringe برای انجام مزوتراپی مو می‌توان ۲ تا ۶ ماده فعال را در یک سرنگ ترکیب نمود.
Handeulusal

۱. درمان ریزش مو با مزوتراپی

هنگامی که ریزش مو آغاز می‌شود، اگر به‌موقع مداخله نشود، ممکن است به طاسی کامل منجر شود. به همین دلیل، استفاده از درمان‌هایی مانند مزوتراپی ضروری است تا ابتدا روند ریزش مو متوقف شود و سپس رشد مجدد موها تحریک گردد. مزوتراپی مو با فراهم کردن تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد، مانعی برای رشد موها را از بین می‌برد. این روش برای درمان ریزش موی شدید در بانوان و همچنین ریزش مو در مردان جوان مناسب است. گاهی اوقات، مزوتراپی برای تحریک رشد موهای صورت مانند ریش و سبیل در آقایان نیز انجام می‌شود.

۲. مزوتراپی بعد از کاشت مو

در مواردی که کاشت مو انجام می‌شود، پزشکان گاهی توصیه می‌کنند که چند ماه پس از عمل کاشت، مزوتراپی انجام شود تا نتایج بهتری حاصل گردد. ترکیب این دو روش می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی را به ارمغان آورد، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان مزوتراپی را پس از کاشت مو توصیه می‌کنند. مزوتراپی ابرو نیز پس از کاشت ابرو توصیه می‌شود.

مزوتراپی مو برای چه اشخاصی مناسب است؟

درمان مزوتراپی مو معمولاً برای بسیاری از افراد مناسب است و نتایج بسیار خوبی را برای آن‌ها به همراه دارد. افراد زیر معمولاً از این روش درمانی نتایج مثبتی کسب می‌کنند:

  • اشخاصی که با ریزش مو به دلیل استرس و فشارهای عصبی مواجه هستند. همچنین، کسانی که با تلوژن افلوویوم (ریزش موی موقتی که پس از دوره‌های استرس‌زا، حوادث یا شوک‌های روحی رخ می‌دهد) دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند از مزایای قابل توجه مزوتراپی مو بهره‌مند شوند. این نوع ریزش مو گاهی اوقات پس از دوران بارداری نیز رخ می‌دهد.
  • اگر احساس می‌کنید که موهایتان دیگر مانند گذشته مقاوم نیستند و دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی شده‌اند، مزوتراپی مو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. این روش درمانی می‌تواند تعداد موهایتان را افزایش دهد، ساقه‌های مو را محکم‌تر کند و به شما کمک کند تا فولیکول‌های مویی سالم‌تری داشته باشید.
  • آلوپسی آره‌آتا، که به ریزش موی منطقه‌ای یا دایره‌ای معروف است، به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد و در آن، موها به شکل دایره‌ای از سر می‌ریزند. اگر این نوع ریزش مو شدید نباشد، با استفاده از مزوتراپی مو می‌توان آن را به خوبی کنترل کرد.
  • اگر احساس می‌کنید که رشد موهایتان کند شده است و از سرعت رشد آن‌ها راضی نیستید، مزوتراپی مو می‌تواند یک درمان مؤثر برای شما باشد.

درمان مزوتراپی مو برای چه اشخاصی مناسب نیست؟

مزوتراپی مو برای برخی افراد مناسب نمی‌باشد و ممکن است نتایج مطلوبی را برای آن‌ها به ارمغان نیاورد. اگر شما در شرایط زیر قرار دارید، بهتر است از مزوتراپی مو صرف‌نظر کنید و به دنبال روش‌های درمانی دیگری برای ریزش موهایتان باشید:

اگر در حال حاضر تحت درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی هستید، باید تا پایان دوره درمانی خود از مزوتراپی مو خودداری کنید. پس از پایان یافتن این دوره درمانی، پزشک می‌تواند در صورت مناسب بودن شرایط شما، مزوتراپی مو را توصیه کند.

  • اگر ریزش موی شما ناشی از بیماری‌هایی مانند سفلیس باشد.
  • در صورتی که به بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، دیابت، مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی مبتلا هستید.
  • اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید.
  • در صورتی که به مواد تشکیل‌دهنده مورد استفاده در مزوتراپی حساسیت دارید.
  • اگر داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنید.
  • اگر در ناحیه تزریق دچار عفونت یا آسیب پوستی هستید.

مزایای انجام مزوتراپی مو

مزایای انجام مزوتراپی مو

مزوتراپی مو تنها برای کسانی که دچار ریزش مو هستند مفید است، بلکه برای افرادی که دچار ریزش مو نیستند اما مایلند سلامت و رشد موهای خود را بهبود بخشند نیز مؤثر است. این روش درمانی مزایای فراوانی دارد، اما برخی از مهم‌ترین فواید آن عبارتند از:

  • نتایج سریع: هرچند که مزوتراپی مو نیازمند چندین جلسه درمانی است، اما تأثیرات آن معمولاً ظرف چند روز تا چند هفته پس از اتمام درمان قابل مشاهده می‌باشند.
  • درمان گسترده‌ای از مشکلات مو: مزوتراپی مو علاوه بر رفع ریزش مو، برای درمان انواع دیگر مشکلات مو مانند شوره سر، خشکی پوست سر و کم‌حجمی مو نیز مناسب است.
  • کاهش التهاب پوست سر: مزوتراپی مو می‌تواند التهابات کوچک پوست سر را تحت کنترل درآورد؛ بنابراین، اگر از شوره یا خارش سر رنج می‌برید، مزوتراپی می‌تواند این مشکلات را درمان کرده و پوست سر شما را سالم‌تر سازد.
  • بهبود ایمنی و سلامت پوست سر: مزوتراپی مو علاوه بر کمک به بازسازی فولیکول‌های مو، در جوان‌سازی پوست سر هم مؤثر است. با ایجاد سوراخ با استفاده از تزریق این امکان به وجود می‌آید تا رگ‌های خونی جدید شکل بگیرد و سلامت این ناحیه ارتقاء یابد. این شرایط موجب می‌شود موهایتان براق‌تر، بلندتر و ضخیم‌تر گردد.

نحوه انجام مزوتراپی مو

مزوتراپی شامل ترکیبی از چندین ماده گوناگون است که بسته به شرایط ریزش مو، مقدار مورد نیاز هر یک از مواد برای هر بیمار متفاوت است. قبل از مزوتراپی، معمولاً باید آزمایشی انجام دهید تا علت ریزش مو و سلامتی شما مشخص شود.

سپس بر اساس نتایج این آزمایش، پزشک ترکیب مورد استفاده در دستگاه مزوتراپی را تعیین می کند. هنگامی که پزشک مخلوط لازم را آماده می کند، سرنگ کوچکی را وارد می کند. سپس تزریق های کوچکی انجام می دهد که معمولاً با فاصله میلی‌متری از پوست به فولیکول مو می‌باشد.

ماندگاری مزوتراپی مو

اثربخشی مزوتراپی مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی نتایج این درمان بین 12 تا 18 ماه است که ممکن است برای جلوگیری از ریزش مو نیاز به تکرار درمان بعد از این مدت داشته باشید.

سن مناسب برای مزوتراپی مو

هیچ محدودیت سنی خاصی برای مزوتراپی مو وجود ندارد. اما طبق نظر اکثر متخصصان سن مناسب برای مزوتراپی مو بین 18 تا 65 سال است و بهترین نتیجه را می گیرند.

آماده سازی مزوتراپی مو

اگرچه مزوتراپی مو نیاز به آماده سازی خاصی ندارد. اما خوب است به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما قبل از مزوتراپی حمام کنید. زیرا تا چند روز بعد از مزوتراپی نمی توانید حمام کنید.
  • توصیه می شود در طول درمان از ژل، روغن یا نرم کننده برای موهای خود استفاده نکنید.
  • حداقل سه روز قبل از مزوتراپی مو از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از انجام مزوتراپی مو

مراقبت‌هایی که باید پس از انجام مزوتراپی مو به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

  • پس از اتمام مزوتراپی مو، زخم‌های کوچکی به دلیل تزریق روی پوست سر باقی می‌ماند که نیاز به مدتی برای بهبود دارند. بهتر است از لمس این زخم‌ها پرهیز کنید.
  • موهایتان را با شامپو یا نرم‌کننده نشویید. حداقل برای ۳-۴ روز باید تحمل کنید که موهایتان کثیف باشند. آب و شامپو می‌توانند بر نتیجه مزوتراپی تاثیر منفی داشته باشند و فرایند بهبودی را به تاخیر اندازند.
  • برای مدتی (حدوداً ۲ الی ۳ روز) از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از شنا کردن خودداری کنید. در ۱۰ ساعت اول پس از مزوتراپی نباید دوش بگیرید. نواحی که در آن‌ها تزریق صورت گرفته باید به‌خوبی خشک شوند.
  • حداقل به مدت ۷ روز از سونا یا استخر دوری کنید.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید، قسمت‌هایی از سر که روی آن‌ها تزریق صورت گرفته را ماساژ ندهید.
  • الکل مصرف نکنید. الکل می‌تواند باعث تحریک اتساع عروق شود و این اتفاق می‌تواند بر کارایی مزوتراپی اثر منفی بگذارد.

-متن انگلیسی:

مزوتراپی صورت چه فواید، کاربردها و عوارضی دارد ؟ بیشتر بخوانید: مزوتراپی صورت چه فواید، کاربردها و عوارضی دارد؟

Refrain from Retin-A 2 days before and two days after the treatment از مصرف رتین آ ۲ روز قبل و ۲ روز بعد از درمان اجتناب کنید.
Turkeyanaclinic

عوارض و خطرات مزوتراپی مو

عوارض و خطرات مزوتراپی مو

عوارض مزوتراپی مو بسیار اندک است. درصورتیکه مزوتراپی مو را به وسیله یک پزشک متخصص و حرفه‌ای انجام دهید، عوارض جانبی خاصی نخواهید داشت. در واقع، چون مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی است، بیشتر افراد می‌توانند بلافاصله پس از پایان آن به فعالیت‌های روزمره خود ادامه بدهند. با این‌ همه مقداری احساس ناراحتی یا درد پس از این فرآیند طبیعی است که می‌توان با مصرف مسکن آن را تسکین داد.

اگر به هر یک از موادی که در مزوتراپی مو استفاده می‌شوند حساسیت داشته باشید، ممکن است کمی خارش احساس کنید. البته در بعضی موارد، احتمال دیدن علائمی مانند قرمزی، کبودی، برآمدگی در ناحیه درمان شده، اسکار پوستی و عفونت وجود دارد.

مزوتراپی مو یا فیلر مو؟

مزوتراپی مو و فیلر مو هر دو با هدف کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو به کار می‌رود. هرچند هر دو روش درمانی مناسب و موثر هستند، اما تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند. برای نمونه، مزوتراپی مو نیاز به تعداد زیادی جلسات دارد، در حالی که فیلر مو معمولاً به ۴ جلسه نیاز دارد. محصولاتی که در مزوتراپی مو استفاده می‌شوند حالت مایع دارند، در حالی که در فیلر مو، محصولات به شکل ژل هستند.

برخی از محصولات مورد استفاده در مزوتراپی مو شامل مقادیر کمی اسید هیالورونیک هستند، در حالی که محصولات مورد استفاده در فیلر مو دارای درصد بالایی از اسید هیالورونیک هستند. محتویات تزریق مزوتراپی مو شامل ترکیبی از آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. محتویات تزریقی در فیلر مو شامل بیشترین تعداد آمینواسید (۷ پپتید فعال) و سایر مواد مغذی است.

نتیجه گیری و مراجعه به پزشک

Hair mesotherapy4

مزوتراپی مو یک روش درمانی جدید برای کمک به افرادی است که از ریزش یا شکستگی موهایشان خسته شده‌اند و به دنبال یک راه حل واقعاً کاربردی برای این مشکل هستند. مزوتراپی مو برای افرادی که هیچ بیماری یا مشکل خاصی ندارند و سطح طاسی یا ریزش موی آن‌ها شدید نیست، گزینه مناسبی است.

برای تشخیص اینکه آیا می‌توانید از مزوتراپی نتایج مطلوبی بگیرید یا نه، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این درمان، اگر تحت نظر یک متخصص ماهر انجام شود، می‌تواند اعتماد به نفس شما را بازیابی کند.

سوالات متداول

مزوتراپی مو تا چه حد می‌تواند موثر باشد؟

اگر شما یک نامزد مناسب برای مزوتراپی مو باشید و دستورات پزشک را به طور صحیح رعایت کنید، مزوتراپی می‌تواند تاثیرات فوری و قابل توجهی داشته باشد.

کدام کوکتل مزوتراپی مو بهترین است؟

برترین برندهای کوکتل مزوتراپی مو که در حال حاضر در ایران موجود هستند عبارتند از رویتاکر، درماهیل و توسکانی.

آیا می‌توان مزوتراپی مو را در خانه انجام داد؟

در حقیقت، مزوتراپی مو یک درمان تخصصی است که حتما باید تحت نظر پزشکان انجام شود و نمی‌توان آن را بدون تخصص و در خانه انجام داد.

آیا مزوتراپی مو بعد از کاشت مو موثر است؟

می‌توان بعد از کاشت مو، مزوتراپی مو را به عنوان یک درمان تکمیلی انجام داد تا نتایج کاشت مو چند برابر شود. انجام این فرآیند بعد از کاشت مو کمک می‌کند که با افزایش گردش خون و تغذیه به فولیکول‌ها، موها رشد بهتری داشته باشند.

آیا مزوتراپی مو می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود؟

بله، مزوتراپی مو به عنوان یک درمان کاربردی برای رشد مجدد مو در نظر گرفته می‌شود.

آیا مزوتراپی مو برای ریزش موی ارثی کاربرد دارد؟

بله، مزوتراپی مو برای ریزش موی ارثی نیز مناسب است.

کدام داروی مزوتراپی مو بهترین است؟

برندهای سازنده بهترین داروی مزوتراپی مو در سراسر دنیا شامل فیوژن، مزو لایک و رویتاکر هستند.

آیا می‌توان مزوتراپی مو را برای افراد دیابتی انجام داد؟

از آنجا که احتمال گسترش و جدی شدن عفونت‌های کوچک در بیماران دیابتی وجود دارد، بسیاری از پزشکان انجام فرآیند مزوتراپی مو را برای این افراد مناسب نمی‌دانند.

برای مزوتراپی مو چند جلسه لازم است؟

مزوتراپی مو بسته به گستردگی ناحیه تحت درمان بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. به طور کلی، حداقل ۱۰ جلسه مراجعه لازم است تا رشد موها تحریک شود. بین جلسات درمان نیز معمولا سه هفته فاصله وجود دارد.

آیا مزوتراپی مو دردناک است؟

یکی از نقاط ضعف مزوتراپی مو این است که با مقداری درد همراه می‌باشد‌. با این حال، اینکه چقدر درد حس می‌کنید به تحمل درد شما بستگی دارد. به طور معمول پشت سر و ناحیه گوش حساس‌ترین نواحی هستند که در زمان تزریق دچار درد می‌شوند. بهتر است در دوره یائسگی از انجام مزوتراپی مو اجتناب کنید، زیرا درد در این دوره بیشتر حس می‌شود.

زمان انجام مزوتراپی بعد از کاشت مو کی است؟

توصیه می‌شود تقریباً ۳ ماه پس از کاشت مو، مزوتراپی را انجام دهید.

چرا مو بعد از مزوتراپی ریزش می‌کند؟

ریزش مو بعد از مزوتراپی طبیعی نیست. چنانچه به این عارضه نادر دچار شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا