استخوان و مفاصل - ارتوپدی

علت درد پاشنه پا چیست؟ بهترین راه های درمان

در این مقاله شما خواهید خواند

درد پاشنه پا یکی از معضلات رایج بین افراد مختلف، از جوانان تا سالمندان، از زنان تا مردان است. این درد عمدتا در نقطه اتصال تاندون به استخوان پاشنه اتفاق می افتد. عوامل متعددی درد پاشنه را ایجاد می کنند، اما دو عامل اصلی آن عبارتند از دیسک کمر و التهاب تاندون آشیل. درد پاشنه ممکن است به حدی شدید باشد که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما آیا درد پاشنه پر خطر است؟ چه عاملی باعث ایجاد درد پاشنه می شود؟ چه درمان های ساده و خانگی برای درد پاشنه در دسترس هستند؟ چه وقتی باید به دکتر مراجعه کرد؟ لطفا دقت داشته باشید که اگر درمان درد پاشنه را به خوبی انجام ندهید، امکان دارد با مشکلات طولانی مدت مواجه شوید و احتیاج به جراحی پیدا کنید.

درد پاشنه نشان دهنده چیست؟

گاهی اوقات درد پاشنه با سایر دردهای کف پا و پا اشتباه گرفته می شود. درد پاشنه در سه ناحیه اتفاق می افتد:

  • کف پاشنه که گاهی به دلیل التهاب و تورم است (معروف به فاشیای کف پا).
  • دقیقا پشت پا (محل اتصال تاندون به استخوان).
  • درد در استخوان پاشنه.

استخوان پاشنه بزرگترین استخوان پا است و هر گونه ضربه یا ایستادن های طولانی در بلند مدت امکان دارد سبب دردهای کوتاه و یا طولانی شود. در اکثر موارد درد پاشنه پا بدون نیاز به درمان رفع می شود، ولی بعضی اوقاغ نیز برای درمان شما بایستی به پزشک یا متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

علائم درد پاشنه چیست؟

علائم درد پاشنه معمولاً با سوزش در کف پا، کبودی و تورم شروع می شود. گاهی اوقات این درد به حدی شدید می شود که شما نمی توانید پای خود را روی زمین بگذارید. به طور کلی، علائم همراه با درد پاشنه عبارتند از:

  • رشد استخوان در پاشنه
  • تورم
  • سفت شدن عضلات
  • کبودی یا قرمزی
  • درد بعد از هر بار ایستادن و نشستن.

علت درد پاشنه چیست؟

علت درد پاشنه چیست؟

درد پاشنه می تواند به دلیل عوامل متعددی ایجاد شود و گاهی اوقات به خاطر وضعیت فیزیکی یا انواع عفونت ها رخ می دهد. همچنین، بیماری های ارتوپدی زیادی وجود دارند که می توانند عامل اصلی درد شدید پاشنه باشند. رایج ترین علل درد پاشنه عبارتند از:

۱. ورم کف پا یا فاشیای کف پا و درد پاشنه

فاشیای کف پا که ناشی از فشار بیش از حد بر روی پا است، می تواند باعث ورم پا و سفت شدن پاشنه شود. اضافه وزن یکی از عوامل اصلی ایجاد فاشیای کف پا و درد کف پا و پاشنه است. برخی افراد عادت دارند که هنگام ایستادن فشار بیشتری را بر روی یکی از پاهای خود بیاندازند، که این می تواند باعث ایجاد فاشیت شود و علت درد پاشنه پا سمت راست یا چپ باشد. فاشیای کف پا لزوماً با تورم همراه نیست و امکان دارد درد به صورت مداوم نباشد. این معضل با متدهای پزشکی و یا طب سنتی قابل درمان است.

درمان فاشیای کف پا

درمان فاشیای کف پا با فیزیوتراپی، استفاده از کفش های مناسب و کاهش وزن ممکن است. همچنین، شما می توانید با مجوز پزشک داروی ایبوپروفن را مصرف کنید. فاشیای کف پا هنگامی به وجود می آید که به دلیل اضافه وزن، ایستادن بیش از حد یا پیاده روی طولانی و غیرمعمول، فشار فراوانی به کف پا وارد می گردد. این فشار می تواند موجب تورم و درد در ناحیه پاشنه گردد.

۲. حالت رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات پاشنه

وقتی عضلات پا به حالت رگ به رگ در می آیند و کشیدگی می کنند، این می تواند نشانه ای از فعالیت بدنی بیش از حد باشد که می تواند منجر به درد در بخش کناری پاشنه پا شود. اگر قبل از انجام تمرینات ورزشی بدن خود را به درستی گرم نکنید یا پس از تمرین، بدن خود را به طور مناسب سرد نکنید، ممکن است پای شما به حالت رگ به رگ دربیاد که در نهایت می تواند منجر به درد در پاشنه شود.

روش درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی

جهت درمان حالت رگ به رگ شدن پاشنه، نیازی به انجام کار به خصوصی نیست؛ تنها کافی است که استراحت کنید. همچنین می توانید از کمپرس آب سرد برای کاهش درد استفاده کنید و پای خود را در موقعیت بالاتری نگه دارید تا فشار خون به پا کاهش یابد.

۳. شکستگی استخوان پاشنه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ضربه قوی به پا می تواند منجر به شکستگی استخوان پاشنه یا ترک خوردن آن شود که در هر دو حالت، درد شدیدی را ایجاد می کند. شکستگی استخوان نیاز به درمان فوری و سریع دارد و گاهی اوقات ممکن است بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان باشد.

روش درمان شکستگی استخوان پاشنه

جهت درمان شکستگی استخوان، پس از انجام تصویربرداری و تعیین محل و میزان شکستگی، گچ گرفتن و در برخی موارد عمل جراحی، راهکار مناسبی است.

۴. بیماری سِوِر (Sever’s Disease)

Severs Disease

این بیماری که به نام آپوفیزیت کالکانه (Calcaneal apophysitis) نیز شناخته می شود، یکی از دلایل اصلی درد پاشنه در کودکان و نوجوانان در سنین ۸ تا ۱۴ سال می باشد . در این بیماری، رشد تاندون ها سریع تر از رشد استخوان هاست و به صورت التهابی در می آید. تورم، قرمزی، لنگیدن و راه رفتن نادرست از نشانه های این بیماری است. از دلایل بروز بیماری سور می توان به چرخش مچ پا به سمت خارج، قوس پا، کف پای صاف و چاقی اشاره نمود. این درد با فشار دو طرف پاشنه افزایش خواهد یافت.

درمان بیماری سور

راهکارهای متنوعی برای مقابله با بیماری سور وجود دارد. از جمله این راهکارها می توان به انجام حرکات کششی آرام، عدم استفاده از کفش های بدون پاشنه و مصرف داروهای ضد التهاب مانند استامینوفن یا بروفن اشاره کرد. البته در برخی موارد، تنها راه مقابله با این بیماری، استفاده از گچ است.

درد پاشنه بیشتر به دلیل آسیب به تاندون ایجاد می شود. علاوه بر این، خار پاشنه، ضربه ها و شکستگی های احتمالی، رگ به رگ شدن و فاشیای کف پا نیز از دلایل عمده درد پاشنه پا هستند.

۵. التهاب تاندون آشیل علل درد پاشنه پا

تاندون آشیل، که بین ماهیچه پا و استخوان پاشنه و در پشت ساق پا قرار دارد، در هنگام راه رفتن، پریدن، ایستادن و دویدن مورد استفاده قرار می گیرد. این تاندون در صورت آسیب دیدگی می تواند ملتهب و دردناک شود و یکی از علل درد پشت پاشنه پا است. بی توجهی به این موضوع می تواند منجر به پارگی و آسیب های جبران ناپذیر شود. پارگی تاندون آشیل با درد فراوان و ناگهانی همراه است.

چگونگی درمان التهاب تاندون آشیل و پاشنه آشیل درد

درمان کشش بیش از حد تاندون با روش های غیر جراحی نیز امکان پذیر است؛ اما اگر آشیل کاملاً پاره شده باشد، باید فوراً توسط جراح ارتوپد عمل شود.

۶. بورسیت پاشنه

التهاب کیسه ای که پر از مایع سینوویال است و در اطراف پاشنه قرار دارد (که با نام بورس عمیق و بورس سطحی شناخته می شود)، می تواند باعث درد پاشنه شود. در واقع، بورسیت زمانی ایجاد می شود که دو بورس با هم ملتهب شوند. استفاده بیش از حد از مچ پا مانند ورزش های طولانی مدت پایین تنه، ورزش ناگهانی و بدون آمادگی می تواند موجب ایجاد این درد شود.

روش درمان بورسیت پاشنه

برای درمان بورسیت پاشنه، بهتر است ابتدا راهکارهای معمول خانگی را انجام دهید د و چنانچه درد تسکین پیدا نکرد، پزشک فوق تخصص درد پاشنه (دکتر ارتوپد) امکان دارد تزریق استروئید را توصیه کند.

۷. خار پاشنه

heel spur

آیا درد پاشنه علامت خار پاشنه است؟ بله؛ آره؛ خار پاشنه یکی از شایع ترین درد پا است. خار پاشنه به دلیل رسوبات کلسیم در استخوان پاشنه به وجود می آید و التهاب ایجاد می شود. نشانه های پاشنه پا درد طولانی مدت، تیز و غیرقابل تحمل هنگام راه رفتن و تورم است. این بیماری امکان دارد در ابتدا علائمی نداشته باشد. اما به مرور زمان باعث تورم و التهاب پا و درد زیر پاشنه می شود. دقت داشته باشید که این ساختار استخوانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و اغلب برای تشخیص انجام رادیوگرافی ضروری است.

درمان درد حاد خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه پا در مرحله اول باید به اندازه کافی استراحت کرد و از کمپرس آب سرد یا کمپرس گرم استفاده کرد. در صورت داشتن درد شدید، پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را نیز تجویز کند. این تزریق در کاهش تورم و درد موثر بوده و به التیام درد پاشنه و تیر کشیدن پا کمک می کند.

داروهای مسکن و تمرینات فیزیوتراپی نیز تاثیر مناسبی در تسکین درد دارند. راه حل آخر برای درمان خار پاشنه، جراحی است.

۸. آرتریت واکنشی

یکی دیگر از علل درد پاشنه، آرتریت واکنشی است. آرتریت واکنشی به ایجاد عفونتی اطلاق می شود که از طریق تماس جنسی و غذای آلوده منتشر می شود و باعث درد در آرنج، مچ دست، مچ پا و پاشنه پا می شود.

روش درمان آرتریت واکنشی

برای درمان فوری این بیماری، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. تجویز سریع آنتی بیوتیک ها امکان دارد تا حدی از پیشرفت عفونت پیشگیری کرده و منجر به درمان سریع تر شود.

۹. گرفتگی عضلات ساق پا و  گرفتگی عصب پا: ریشه های درد پاشنه

درد پاشنه می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد. یکی از این ریشه ها،  گرفتگی عصب پا یا سایر اعصاب در ناحیه پا است. درد ناشی از این عارضه می تواند به قسمت های مختلف پا از جمله پاشنه سرایت کند.

علت درد پاشنه چپ و زانو و پاشنه گاهی اوقات همین  گرفتگی عصبی است. اما در موارد دیگر، دلایل دیگری مانند سندرم تونل تارسی، کبودی پاشنه، سندروم هاگلند، تحلیل رفتن پد پا، و سندروم سینوس تارسی هم می توانند در ایجاد درد پاشنه نقش داشته باشند.

درمان گرفتگی عضلات ساق پا:

خوشبختانه، اکثر موارد گرفتگی عضلات پا را می توان با تمرینات کششی ساده درمان کرد. به یاد داشته باشید که این تمرینات نباید به گونه ای باشند که شدت درد را افزایش دهند. همچنین می توانید با تجویز پزشک متخصص از داروهای شل کننده عضلات برای تسکین گرفتگی ها استفاده کنید.

۱۰. اسپوندیلیت آنکیلوزان: التهاب ستون فقرات و درد پاشنه

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی است که مهره های ستون فقرات را درگیر می کند. این التهاب می تواند به عضلات و مفاصل پا نیز سرایت کند و باعث درد در ناحیه پاشنه شود.

پوشیدن کفش نامناسب، تغییر وزن ناگهانی و دویدن بیش از حد می توانند از جمله عواملی باشند که خطر ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان را افزایش می دهند.

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان:

برای درمان این بیماری، استفاده از کفش های طبی و سفارشی توصیه می شود. همچنین کاهش استرس و استفاده از کیسه یخ برای کاهش التهاب می تواند در تسکین درد موثر باشد.

۱۱. استئوکندریت: جدایی غضروف و درد پاشنه

استئوکندریت یکی دیگر از علل درد پاشنه، به خصوص در ناحیه پشت پاشنه است. در این عارضه، تکه ای از استخوان و غضروف در مفصل بین پاشنه پا و تاندون آشیل از هم جدا می شود و این جدایی منجر به درد می شود.

استئوکندریت بیشتر در افراد مسن شایع است، اما در کودکان هم گاهی دیده می شود. تورم، ضعف مفصل، خشکی مفاصل و محدودیت حرکت مفصل از علائم این بیماری هستند.

درمان استئوکندریت:

درمان استئوکندریت می تواند با شیوه های جراحی و غیر جراحی انجام شود.

۱۲. تغییر شکل هاگلند: برجستگی استخوانی و درد پاشنه

Haglunds deformity

تغییر شکل هاگلند، ناهنجاری در استخوان و بافت های نرم پاشنه پا است که به دلیل بزرگ شدن استخوان در محل اتصال تاندون آشیل ایجاد می شود. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند کفش تنگ و دویدن می توانند آن را تحریک کنند. سندروم هاگلند یک علت شایع درد در ناحیه پشت پا و پاشنه است.

درمان تغییر شکل هاگلند:

در قدم اول، باید از کفش های مناسب برای کاهش فشار روی پاشنه استفاده کنید. داروهای ضد التهاب نیز می توانند در تسکین درد موثر باشند. در موارد شدیدتر که با درمان های غیر جراحی بهبود نیابند، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن قسمت اضافی استخوان باشد. بعد از عمل جراحی، باید تا دو هفته پا گچ گرفته شود و سپس با تمرینات ملایم دامنه حرکتی مفصل را به تدریج افزایش داد.

۱۳. علت درد پاشنه پای چپ و راست در زنان و مردان و سرطان استخوان پا

درد در پاشنه پا می تواند علل گوناگونی داشته باشد، که یکی از آن ها سرطان استخوان پا است. استئوسارکوم نوعی از سرطان شایع استخوان است که در استخوان های بلند مانند استخوان پا رخ می دهد. انواع مختلفی از سرطان های استخوان پا وجود دارد که برخی خوش خیم و قابل درمان هستند. علامت های هشداردهنده این بیماری شامل درد، تورم، مشکل در راه رفتن و خستگی مفرط در پاشنه پا در هر دو جنس است.

مقابله با سرطان استخوان پا:

شیوه درمان سرطان استخوان پا به نوع خوش خیم یا بدخیم بودن آن بستگی دارد. جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی از جمله روش های موثر برای درمان این بیماری هستند.

درد صبحگاهی پاشنه پا چه دلیلی دارد؟

برخی افراد پس از بلند شدن از خواب یا نشستن طولانی مدت دچار مشکلاتی مانند گزگز و مورمور شدن پاها و ناتوانی در بلند شدن به دلیل درد شدید پاشنه پا می شوند. درد و التهاب تاندون ها، گرفتگی عضلات، خار پاشنه و میخچه نیز می توانند از جمله دلایل درد پاشنه بعد از خواب باشند. بی توجهی به میخچه می تواند منجر به مشکلاتی در راه رفتن فرد شود. این درد ممکن است چند لحظه طول بکشد یا تا ساعت ها ادامه داشته باشد.

درد پاشنه هنگام راه رفتن و پیاده روی:

تقریباً تمام علل ذکر شده در بالا می توانند عامل درد پاشنه هنگام راه رفتن باشند. بورسیت، خار پاشنه، کشیدگی تاندون آشیل و انتخاب کفش نامناسب از جمله این علل هستند. برای جلوگیری از آسیب هایی مانند التهاب، تورم و درد پاشنه پا، حتماً از کفش های مخصوص پیاده روی استفاده کنید.

درد پاشنه پا در دوران بارداری:

بارداری دوره ای حساس و گاهی دردناک برای زنان است که به دلیل افزایش ناگهانی وزن، فشار روی مچ پا افزایش یافته و منجر به درد در ناحیه پاشنه می شود. پیاده روی اصولی بهترین روش برای کاهش این درد است. کشش و انعطاف پذیری پاها از دیگر روش های تسکین درد پا در بارداری هستند.

درد پاشنه پا در کودکان 2 تا 7 سال:

Heel pain in children

برخلاف تصور رایج، کودکان 2 تا 7 سال نیز می توانند دچار درد پاشنه پا شوند. اگر کودکتان هنگام لمس پاشنه احساس درد شدید یا سوزش در پا دارد و یا گاهی اوقات روی پنجه پا راه می رود، حتماً باید توسط متخصص اطفال معاینه شود.

پی آر پی چیست ؟ کاربرد، مزایا و عوارض آن بیشتر بخوانید: پی آر پی چیست؟ کاربرد، مزایا و عوارض آن

بیماری سور یا آپوفیزیت کالکانه از جمله علل درد پاشنه پا در کودکان است. فعالیت زیاد مانند دویدن، طناب زدن طولانی مدت، بسکتبال و غیره می تواند در سنین 8 تا 14 سالگی باعث درد پاشنه پا در کودکان شود. برای درمان این درد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. کمپرس آب سرد نیز می تواند برای تسکین درد مفید باشد. بارداری، کلسترول بالا و کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین D هم می توانند از علل درد پاشنه پا باشند.

چربی خون و کلسترول بالا و درد پاشنه

برخلاف تصور رایج، چربی خون بالا (کلسترول) به تنهایی نمی تواند عامل درد پاشنه باشد. اما، افزایش چربی خون می تواند شدت درد پاشنه ناشی از آسیب دیدگی تاندون ها را تشدید کند. تاندون آشیل، بزرگترین تاندون بدن، وظیفه ی تحمل وزن را بر عهده دارد. چربی خون بالا با ایجاد التهاب در تاندون، موجب درد در ناحیه پاشنه می شود. (ارتباط درد مچ پا با چربی خون بالا نیز به همین منوال است.)

کمبود ویتامین و درد پاشنه پا

شماری از ویتامین ها برای رشد، استحکام و عملکرد صحیح اجزای بدن ضروری هستند. کمبود برخی از این ویتامین های ضروری می تواند زمینه ساز ایجاد درد پاشنه پا باشد. ویتامین D که نقشی کلیدی در سلامت استخوان ها ایفا می کند، از جمله این ویتامین هاست.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم مکمل ویتامین D به مدت یک سال، می تواند به کاهش دردهای عضلانی و استخوانی، مانند درد کف پا و پاشنه کمک کند. در مقابل، کمبود ویتامین D و درد پاشنه، استقامت استخوان ها را کم کرده و پوکی استخوان را به دنبال دارد. بنابراین، در صورت کمبود پروتئین، با مشورت پزشک می توانید از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید.

نگاهی به ریشه های درد پاشنه در طب سنتی

نگاهی به ریشه های درد پاشنه در طب سنتی

طب سنتی از دیرباز مرجعی برای شناسایی علل و درمان بیماری ها بوده است. از دیدگاه طب سنتی، درد پاشنه به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود:

عوامل خارجی درد پاشنه:

  • پوشیدن کفش های تنگ
  • ضربه خوردن
  • استفاده نکردن از سنگ پا

عوامل داخلی درد پاشنه:

  • سردی
  • گرمی
  • کمبود خواب و استراحت
  • خار پاشنه پا

راهکارهایی برای درمان درد پاشنه پا

خوشبختانه، اکثر مشکلات مربوط به درد پاشنه به مرور زمان بهبود می یابند و عموماً نیازی به عمل جراحی نیست. درمان های درد پاشنه پا بر کاهش استرس و فشار روی مچ پا تمرکز دارند. در ادامه، برخی از این درمان ها را به اختصار شرح می دهیم:

شیوه های درمان پاشنه دردتوضیحات آن
تزریقتزریق استروئید درد، تورم و التهاب را کاهش می دهند؛ ولی خیلی کم برای درمان آسیب های مربوط به تاندون مورد استفاده قرار می گیرد.
داروهای مسکنمسکن ها فقط سبب کاهش درد می شود و راهکار مناسبی برای درمان نمی باشد.
دستگاه های ارتزاستفاده از کفش های مخصوص (اترز) فشار را از روی پاشنه پا برمی دارد. خیلی  از بیماران دز شب ها از آتل استفاده می نمایند.
فیزیوتراپیفیزیوتراپی باعث می شود چسبندگی بافت های نرم از بین برود و التهاب کمتر شود. تعداد جلسات ضروری برای بهبود درد پاشنه پا با فیزیوتراپی تقریباً ۵ تا ۷ جلسه است.
تمرینات کششیبرای انجام تمرینات کششی می توانید از پزشک و یا فیزیوتراپیست کمک بگیرید.
جراحی پاشنه برای درمان درددرد پاشنه معمولا با روش های غیر جراحی درمان می شوند، ولی در مواردی مثل شکستگی، پارگی آشیل، خار پاشنه و غیره امکان دارد دکتر متخصص جراحی را توصیه کند.

درمان گیاهی درد پاشنه پا

عصاره های گیاهی می توانند مرهمی التیام بخش برای درد پاشنه پا باشند. در این میان، برخی روغن ها به طور خاص برای تسکین دردهای عضلانی و استخوانی، راه حلی عالی برای شما خواهند بود:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن حیوانی
  • روغن ابوخلسا
  • روغن اسپند
  • روغن گل سرخ.

درمان خانگی درد پاشنه پا

برای رهایی از درد پاشنه پا در خانه، می توانید از روغن های مالشی استفاده کنید. همچنین استراحت کافی و قرار دادن پاها در ارتفاع، به روند بهبودی کمک می کند. کمپرس سرد نیز می تواند به کاهش التهاب و درد یاری رساند. در ادامه چند راهکار دیگر برای تسکین درد پاشنه پا ارائه می شود:

  • تمرینات کششی روزانه و منظم انجام بدهید.
  • با استفاده از باند و یا بانداژ دور پا را محکم ببندید.
  • از کفی های نرم استفاده نمایید.
  • هر دو تا سه ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • زالودرمانی.

از انجام این موارد در هنگام درد پاشنه خودداری کنید:

  • مصرف مسکن ها و ایبوپروفن تا 45 ساعت پس از شروع درد: این کار می تواند روند بهبودی را به تأخیر اندازد.
  • راه رفتن طولانی مدت، به خصوص بدون کفش: این امر فشار روی پاشنه پا را افزایش می دهد.
  • استفاده از کفش های پاشنه بلند و تنگ: این نوع کفش ها می توانند درد را تشدید کنند.

بهترین مسکن برای درد پاشنه پا چیست؟

داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند به کاهش درد پاشنه پا کمک کنند. حتماً قبل از مصرف دارو، دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کنید.

«You can use Voltaren for foot pain, as well as ankle pain, to help get you back moving with joy again.» voltaren ترجمه فارسی: «می توانید از ولتارن  یا دیکلوفناک برای درد پا و همچنین درد مچ پا استفاده نمایید تا به شما کمک کند مجدداً با شادی راه بروید.»

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی

نگاهی به ریشه های درد پاشنه در طب سنتی

طب سنتی از دیرباز از روش های مختلفی برای درمان دردهای پایین تنه، از جمله درد پاشنه پا، استفاده می کرده است. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • استفاده از روغن هایی مانند روغن گل سرخ
  • زالودرمانی
  • ضمادهای گل رس یا گل ارمنی

با این حال، برای یافتن بهترین روش درمانی در طب سنتی، ضروری است که علت دقیق درد به درستی تشخیص داده شود.

ورزش برای درد پاشنه پا

حرکات کششی کف پا، یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای درمان درد پاشنه پا و بهبود مشکلات ارتوپدی پا به شمار می رود. برخی دیگر از ورزش های مؤثر برای درمان درد پاشنه پا عبارتند از:

  • حرکات کششی ورزشی برای ساق پا و ورزش های اصلاحی درد پاشنه پا.
  • روی صندلی بنشینید و یک توپ را کف پای خود بغلتانید (به ویژه برای تسکین درد پاشنه پا در فوتبال).
  • بر روی صندلی بنشینید و انگشت شست خود را به سوی ساق پا بکشید.
  • از کش های ورزشی برای انجام حرکت های کششی استفاده نمایید.

نکته مهم: قبل از انجام هرگونه ورزش برای درمان درد پاشنه پا، ضروری است که علت درد به طور دقیق مشخص شود و با مشورت پزشک یا متخصص طب فیزیکی، تمرینات مناسب را انجام دهید.

برای درد پاشنه پا به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی برای درد و ناراحتی پاشنه پا به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر مراجعه به یک متخصص طب پا یا پزشک عمومی ضروری است:

  • دردهای طاقت فرسا و طولانی مدت (بیش از ۷ روز).
  • دردهایی که با راه رفتن یا فشار تشدید می شوند.
  • دردهایی که با داروهای مسکن تسکین نمی یابند.
  • التهاب شدید همراه با ورم پا
  • قرمزی شدید پاشنه پا
  • وجود تب
  • درد همراه با بی حسی
  • ناتوانی در خم کردن پا
  • ادامه یافتن درد حتی در زمان عدم راه رفتن
  • ابتلا به دیابت

متخصص ارتوپد در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به التهاب پاشنه تبحر دارد و می توانید در اسرع وقت برای اخذ نوبت اقدامات لازم را نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک:

علل التهاب پاشنه بسیار متنوع هستند و می تواند از عوامل مختلفی مانند ورزش غلط، کفش نامناسب و آسیب به استخوان و تاندون ناشی شود. برای درمان التهاب پاشنه ابتدا روش های خانگی مثل ماساژ و حرکات کششی را امتحان کنید و حتما از کفش طبی استفاده کنید. اگر درد حتی با این روش ها کاهش نیافت و تقریباً یک هفته طول بکشد، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. دقت داشته باشید که مصرف خودسرانه دارو برای درد پاشنه و کف پا ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

سوالات متداول:

علت درد کف پا و پاشنه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

برای یافتن ریشه دقیق درد پاشنه، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی الزامی است. دکتر در ابتدا با پرسش سوالاتی مانند محل دقیق درد، نوع حس درد، زمان شروع و تشدید آن، به بررسی وضعیت شما می پردازد. سپس با معاینه فیزیکی کف پا و در صورت نیاز، درخواست عکس رادیولوژی، تشخیص دقیق را انجام خواهد داد.

علت درد پاشنه پا در صبح چیست؟

نحوه قرارگیری پاها در حین خواب، باعث سفتی رباط فاشیای کف پا و درد پاشنه پس از بیداری می شود.

درد خار پاشنه کجاست؟

خار پاشنه یا استخوان اضافی، برجستگی استخوانی است که در پایین پاشنه، محل اتصال استخوان پاشنه به رباط فاشیای کف پا ایجاد می شود. این عارضه که حدود 15 درصد افراد را مبتلا می کند، به مرور زمان شکل می گیرد. استفاده از مسکن می تواند در کاهش درد موثر باشد.

بهترین پماد برای درد پاشنه پا چیست؟

استفاده از کرم ضد درد لیدوکائین می تواند مفید باشد.

علت درد استخوان پاشنه پا چیست؟

چاقی، پوشیدن کفش نامناسب، دویدن و پریدن روی سطوح سخت، راه رفتن غلط، آسیب دیدگی و برخی بیماری ها می توانند دلیل درد استخوان پا باشند. جهت درمان سریعتر، مراجعه به پزشک و اقدام به موقع توصیه می شود.

علت درد پاشنه پا و کمر چیست؟

ارتباط دیسک کمر با درد پاشنه پا محتمل است. برخی بیماری های ارتوپدی مانند دیسک کمر یا فتق دیسک در مهره ها و یا حتی سیاتیک می توانند باعث درد در پاها و پاشنه شوند. غفلت از درد کمر همراه با درد پا و پاشنه، توصیه نمی شود.

چه کسانی بیشتر دچار درد پاشنه پا می شوند؟

درد پاشنه در افراد مختلف دیده می شود؛ اما احتمال آن در گروه های زیر بیشتر است:

  • مردان و زنان میانسال
  • ورزشکاران
  • زنان باردار
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاق
  • کودکان بین 8 تا 13 سال (به خصوص پسران)

عوامل خطر دیگر شامل:

  • ایستادن طولانی مدت
  • دویدن زیاد
  • کفش نامناسب
  • صافی کف پا
  • آرتروز مچ پا

درد پاشنه پا نشانه چه بیماری است؟

التهاب کف پا، شکستگی استخوان پا و حتی بیماری هایی مانند نقرس می توانند عامل ایجاد آن باشند.

در صورت عدم درمان درد پاشنه پا چه می شود؟

عدم درمان به موقع، می تواند منجر به درد مزمن کف پا، پارگی تاندون، عود بیماری و نیاز به روش های پیچیده درمانی و حتی عمل جراحی شود.

آیا درد پاشنه ریشه عصبی دارد؟

آسیب به هر یک از شاخه های عصبی می تواند منجر به احساس درد شود. استرس باعث گرفتگی عضلات و در نهایت احساس درد در نقاط مختلف بدن از جمله پاشنه می شود. همچنین دردهای عصبی ناشی از اعصاب نخاعی می توانند به پاها نیز سرایت کنند.

چه درمان هایی برای درد پاشنه وجود دارد؟

داروهای مختلفی برای کاهش درد وجود دارد، از جمله داروهای مسکن و ضد التهاب که می توانند به کاهش درد پاشنه کمک کنند. تزریق کورتیزون نیز برای کاهش التهاب بسیار موثر است؛ البته باید به عوارض جانبی مصرف داروها نیز توجه داشت.

درمان قطعی درد پاشنه چیست؟

روش های مختلفی برای درمان این درد وجود دارد. درمان قطعی درد پاشنه به علت آن بستگی دارد و باید توسط متخصص ارتوپد تعیین شود.

علت درد پاشنه چپ و راست چیست؟

درد پاشنه چپ یا راست می تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات دردهای عصبی، التهاب فاشیای کف پا، آسیب تاندون ها، ضربه و خار پاشنه می تواند از علت های درد پاشنه سمت چپ باشد. علل درد پاشنه راست نیز مشابه موارد ذکر شده برای درد پاشنه چپ است.  علاوه بر این، اضافه وزن، پوشیدن کفش نامناسب و آسیب فیزیکی نیز می توانند از دیگر علل درد پاشنه راست باشند. 

علت درد پاشنه پا و کمر چیست؟

ارتباط بین دیسک کمر و درد پاشنه پا یک امر اثبات شده است. برخی از بیماری های ارتوپدی مثل دیسک کمر یا فتق دیسک، و همچنین سیاتیک، می توانند باعث درد در پاها و پاشنه شوند. اگر کمردردتان با درد پا و پاشنه همراه است، به هیچ وجه آن را نادیده نگیرید.

چه کسانی بیشتر در معرض درد پاشنه پا هستند؟

هر کسی ممکن است دچار درد پاشنه پا شود؛ اما افراد زیر بیشتر در معرض این آسیب هستند:

  • مردان و زنان میانسال
  • ورزشکاران
  • زنان باردار
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاق
  • کودکان بین 8 تا 13 سال (به خصوص پسران)

از دیگر عوامل خطر درد پاشنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایستادن طولانی مدت
  • دویدن زیاد
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • صافی کف پا
  • آرتروز مچ پا

آیا درد پاشنه خطرناک است؟

اگر درد پاشنه کوتاه مدت باشد (یعنی بعد از یک تا پنج روز تسکین یابد) جای نگرانی نیست. البته این در صورتی است که ماهانه بیش از یک یا دو بار اتفاق نیفتد. اما اگر درد بیشتر از 2 یا 3 بار در ماه تکرار شود و ساعت ها به طول بیانجامد، باید به پزشک مراجعه کرد. اگر درمان به موقع انجام نشود، ممکن است تاندون پا دچار کشیدگی و در نهایت پارگی شود که در این صورت، جراحی تنها راه حل خواهد بود. دقت داشته باشید که علت درد پاشنه در 40% موارد آسیب به تاندون است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا