زنان، زایمان و نازایی

دلایل درد زیر شکم در زنان چیست؟ تشخیص و درمان آن

در این مقاله شما خواهید خواند

هر دردی در بدن می‌تواند نشانه مهم باشد که خبر از وجود یک مشکل می‌دهد، بنابراین باید از آنها شناخت پیدا کرد و با دلایل بروز این دردها آشنا بود. درد زیر شکم در زنان یکی از دردهای رایجی است که در بیشتر زنان وجود دارد.

دلایل بسیار زیادی باعث می‌شود در هرسنی این دردها در زنان بروز پیدا کند و این دردها به موارد مختلفی مرتبط است. بنابراین شناخت این دردها برای اینکه به بهترین شکل ممکن آنها را بتوان کنترل کرد اهمیت زیادی دارد. در این مطالب با دلایل بروز دردها و چگونگی درمان و کنترل آنها آشنا خواهید شد.

از آنجا که درد زیر شکم در زنان ممکن است علائم بسیاری از بیماری‌ها باشد بعد از مشاهده این علامت بهتر است به دکتر زنان مراجعه شود.

درد زیر شکم در زنان نشانه چیست؟

بیشتر دردهای پایین شکم که در زنان مشاهده می‌شود نشان دهنده یک بیماری جدی نیست و به طور معمول اگر اشخاص علت این دردهای رایج را بدانند مدیریت و کنترل آنها خیلی راحت می‌شود. با این وجود گاهی اوقات امکان دارد درد زیر شکم در زنان نشانه وجود یک مشکل جدی تر باشد که نیاز دارد بررسی های کامل تری انجام گیرد. انواع مختلف عفونت‌ها و دردهای مرتبط با بارداری و … همه بخشی از انواع دردهای زیر شکمی در زنان هستند.

در نتیجه متخصصان زنان پیشنهاد می‌کنند که اگر تجربه این دردها را داشتید با در نظر گرفتن ناحیه درد، با نحوه مدیریت این دردها آشنایی داشته باشید. نکته مهم آن است که ممکن است این دردها در نواحی مختلفی از زیر شکم حس شوند.

منظور از پایین شکم، بخشی در زیر ناف می‌باشد که در بخش های سمت راست، چپ و یا مرکز مشاهده کرد. دردی که در هر یک از این نواحی مشاهده شود نشانه یک مشکل بخصوص می‌باشد.

منظور از پایین شکم، بخشی در زیر ناف می‌باشد که در بخش های سمت راست، چپ و یا مرکز ناف حس شود.

درد زیر شکم در زنان نشانه چه بیماری‌هایی می‌تواند باشد؟

درد زیر شکم در زنان نشانه چه بیماری‌هایی می‌تواند باشد؟

با وجود اینکه در خیلی از مواقع دردهای زیر شکم نشانه وجود مشکل جدی نیستند ولی برخی از این دردها را نشانه یک بیماری می‌توان در نظر گرفت. دردهای مداوم و همراه با حالت تهوع، امکان دارد نشانه بیماری‌های گوارشی و یا مرتبط با بیماری‌های روده باشند. از نشانه های شایع این وضعیت دل درد می‌باشد.

بیماری‌های دیگری که با درد زیر شکم در زنان مرتبط است شامل موارد زیر است:

  • عفونت دستگاه تناسلی
  • عفونت و التهاب لگن
  • عفونت واژن
  • عفونت معده و روده و آپاندیسیت.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با دردهای شکمی مرتبط است سیستیت بینابینی می‌باشد. در این بیماری شخص از التهاب مداوم مثانه رنج می‌برد و تاکنون علت دقیق آن مشخص نشده است. این مشکل با درد زیر شکم در حین رابطه جنسی نیز می‌تواند مرتبط باشد.

علت درد زیر ناف زنان چیست؟

در زنان دردهای زیر شکمی به دلایل بسیار متفاوت بروز پیدا می‌کند. گاهی مواقع این دردها نشان دهنده مشکل خاصی نیستند و گاهی نیز با یک بیماری مرتبط می‌باشند. رایج‌ترین دلایلی که باعث درد زیر شکمی در زنان می‌شود عبارتند از:

  • درد پریودی
  • درد ناشی از تخمک‌گذاری
  • دردهای عضلانی
  • دردهای بارداری
  • درد ناشی از سقط جنین
  • بارداری خارج رحمی
  • بیماری‌های رحم
  • عفونت مثانه
  • عفونت واژن
  • آپاندیسیت
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • عفونت کلیه
  • عفونت التهابی لگن
  • عفونت‌های گوارشی مانند عفونت روده و معده
  • سنگ کلیه
  • اندومترویوز
  • تومورها
  • کیست رحم و تخمدان
  • فیبروم‌های رحمی
  • انسداد
  • التهاب
  • اختلالات روده.

انواع درد پایین شکم در زنان

انواع درد پایین شکم در زنان

انواع مختلفی از دردهای زیر شکمی در زنان وجود دارد. بعضی از این دردها نتیجه عفونت‌ها و التهابات است و بعضی دیگر در اثر یک سری شرایط مثل قاعدگی یا بارداری بوجود می‌آیند. ممکن است این دردها در یک طرف بدن احساس شوند؛ یا در سمت راست یا در سمت چپ. یا اینکه در اطراف ناف حس شوند. دردهای زیر شکمی ممکن است به سمت پایین و لگن ادامه پیدا کنند و یا اینکه به شکل گسترده در نواحی زیر شکم حس شوند.

۱. درد زیر شکم سمت چپ در زنان نشانه چیست؟

بعضی از مواقع دردهای شکمی فقط در سمت چپ احساس می‌شوند که به دلیل نزدیکی روده در سمت چپ به انتهای دستگاه گوارش می‌باشد. یکی از دلایل دیگر بروز نفخ است. یکی دیگر از دلایل درد در سمت چپ، وجود باد زیاد و نفخ در روده هاست. با بلعیدن هوا یا محصول جانبی باکتری‌های تجزیه کننده‌ی غذا در روده، گاز در دستگاه گوارش تجمع می‌یابد. نفخ زیاد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی برای سلامتی محسوب شود.

بیماری دیورتیکول یا پولیپ نیز در قسمت چپ شکم می‌تواند ایجاد شود و یکی از دلایل بروز درد زیر شکمی در زنان است و حتی دردهای عمومی نیز به دنبال این مشکل می‌تواند ایجاد شود. پولیپ‌ها توده های کوچکی مانند زگیل هستند که در روده قرار دارند که موجب دردهای شکمی می‌شوند. بیماری دیورتیکولار نیز شرایطی است که پولیپ‌های کوچک بسیار ملتهب و دردناکی در روده تشکیل می‌شود.

۲. درد زیر شکم سمت راست در زنان نشانه چیست؟

دردهای شکمی شدیدی در سمت راست نیز ممکن است احساس شود. در سمت راست بخشی از روده که به آن آپاندیس می‌گویند قرار دارد. امکان دارد آپاندیس متورم، ملتهب و عفونی شود. یک اختلال روده‌ای دردناک که باعث دردهای شدیدی در سمت راست پایین شکم می‌شود آپاندیسیت می‌باشد. این دردها ممکن است در قسمت پایین شکم پخش شوند.

۳. درد در اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی در زنان نشانه چیست؟

یکی از دردهای دیگر که در زیر شکم حس می‌شود دردهای اطراف ناف و بالای استخوان شرمگاهی می‌باشد. این دردها به طور معمول دردهای دردهای لگنی هستند که بین ناف و کشاله ران درگیر این درد می‌شوند.

در بعضی از افراد، امکان دارد درد در نواحی گفته شده نشانه تخمک‌گذاری، دردهای پریودی یا مشکلات گوارشی مانند عدم تحمل غذا باشد. گاهی مواقع نیز به علت مشکلات جدی‌تر این دردها ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال عفونت در دستگاه تناسلی، مانند عفونت واژن باعث ایجاد این دردها می‌شود.

۴. درد قاعدگی

در دوران پریودی، معمولا دردهای شکمی دردهایی حالت اسپاسم و گرفتگی هستند که یک احساس سفتی و یا دردی مبهم در نواحی وسط و پایین شکم حس می‌شود که این درد پریودی را رایج‌ترین دلایل درد زیر شکم در زنان دانست. معمولا این درد به قسمت پایینی کمر گسترش می‌یابد. در بیشتر افراد در یک یا دو روز اول سیکل ماهیانه این دردها بروز می‌کند. علت این درد انقباضات رحم می‌باشد که به دنبال ریزش پوشش داخلی رحم اتفاق می‌افتد.

دردهای شکمی که به قاعدگی مربوط هستند ممکن است بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشند. بسیاری از افراد با استفاده از یک سری مسکن ها مثل ایبوپروفن و یا استفاده از کمپرس آب گرم درد را کاهش می‌دهند. ممکن است شدت درد در افراد مختلف، متفاوت باشد و حتی مدتی که درد ادامه پیدا می‌کند نیز در افراد متفاوت است. در بیشتر موارد دردهای زیر شکمی در دختران به علت دردهای سیکل قاعدگی می‌باشد. درد زیر شکم بعد از پریودی نیز وجود دارد که معمولا با تخمک‌گذاری ارتباط دارد.

۳. دردهای شکمی به دنبال عفونت دستگاه ادراری

یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم عفونت واژن یا عفونت ادراری و یا بخش‌های دستگاه تناسلی زنان می‌باشد. دلایل مختلفی باعث ایجاد این عفونت ها می‌شود، این عفونت‌ها علاوه بر علائم عفونت ادراری مثل تکرر ادرار یا درد و سوزش در هنگام ادرار، ممکن است دردهای شکمی را ایجاد کنند. گاهی مواقع نیز اگر عفونت شدیدتر شود بر روی کلیه‌ها نیز اثر می‌گذارد و درد کمر و درد پلو نیز ایجاد می‌کند.

۴. درد زیر شکم در زنان سالمند و یائسه

دردهای زیر شکمی در زنان یائسه و سالمند نیز اتفاق می‌افتد. در بیشتر مواقع این دردها از عوارض یائسه شدن می‌باشد و به مشکل بخصوصی مربوط نیست. در حقیقت گرفتگی‌های عضلات لگن و رحم که در دوران قاعدگی ایجاد می‌شد همچنان بعد از یائسگی  نیز ادامه می‌یابد. البته در بعضی از موارد این دردها ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای از جمله اندومتریوز، فیبروم رحمی، سرطان تخمدان و رحم و یا یبوست باشد. اگر این دردها ادامه دار شدند و مزمن بودند و یا علائمی مثل خونریزی مشاهده شد باید با یک متخصص زنان درباره تشخیص قطعی مشورت شود.

۵. درد عمومی زیر شکم در زنان

دلایل کلی و عمومی نیز می‌تواند باعث درد زیر شکم در زنان شود. در برخی از موارد دردهای عضلانی باعث درد زیر شکم زنان می‌شود. اگر در اثر ورزش یا آسیب کشیدگی عضله ایجاد شود بسیار دردناک است. این دردها یک طرف یا دو طرف بدن یا در قسمت پایین شکم که بیشتر رایج است را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۶. درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درد بعد از رابطه جنسی یکی دیگر از دلایل دردهای زیر شکمی در زنان است. در هنگام انجام رابطه نیز ممکن است شروع شوند و خیلی دردناک باشند. ترشحات بدبو و لکه بینی بعد از رابطه از جمله مواردی است که بعد از دداشتن نزدیکی و و وجود عفونت دستگاه تناسلی یا یک بیماری مقاربتی مشاهده شود. درد زیر شکم زنان و درد هنگام مقاربت از موارد رایجی است که افراد زیادی از آن شکایت دارند.

۷. درد زیر شکم در بارداری

بارداری یکی دیگر از دلایل بروز درد زیر شکم در زنان است. تغییرات عمده در فرم بدن زنان در اثر بارداری باعث رخ می‌دهد و بر اندام‌ها ماهیچه‌های زیر شکم فشار زیادی اندام‌ها و وارد می‌کند. همین مسئله دلیل دلیل عمده برای درد زیر شکم در دوران بارداری می‌باشد. غالبا زنان علاوه بر ناراحتی عمومی در این ناحیه، دردهای زیر شکمی شدیدتری را در مراحل بعدی بارداری یعنی هنگام آماده شدن ماهیچه‌ها برای زایمان تجربه می‎کنند. انقباضات براکستون هیکس دلیل این دردها می‌باشد که در بسیاری از زنان مشاهده می‌شود. بهتر است زنان باردار در این دوران، درباره دردهایی که حس می‌کنند متخصص زنان یا یک ماما مشورت کنند.

بسیاری از این دردها در دوران بارداری طبیعی می‌باشد، به دلیل شرایط حاملگی دردهای زیر شکم در اوایل بارداری و دردهای زیر شکم در ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‌شود. ولی با این حال امکان دارد دردی که در زیر شکم در دوران بارداری مشاهده می‌شود نشانه بروز یک مشکل باشد. در دوران بارداری اگر درد زیر شکم  با لکه بینی و خونریزی همراه باشد باید آن را جدی گرفت و هر چه سریعتر به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

۸. درد زیر شکم سمت چپ در هفته ششم و هفتم بارداری

یکی دیگر از درهای رایج زیر شکمی در زنان باردار، احساس درد در هفته ششم بارداری در سمت چپ می‌باشد. در اکثر مواقع این درد طبیعی است و ممکن است به دلیل تغییرات شرایط بدن ایجاد شود. به عنوان مثال یبوست و نفخ می‌تواند از دلایل بروز این دردها باشد، چون در دوران، دفع با دشواری صورت می‌گیرد و فشاری که به عضلات روده وارد می‌شود باعث دردهای زیر شکمی می‌شود.

البته اگر دردها ادامه‌دار شد و باید با در میان گذاشتن با پزشک آنها را پیگیری کرد. امکان دارد دیورتیکولیت باعث ایجاد این دردها باشد. عفونت‌های دستگاه تناسلی یا مشکلات گوارشی دیگر ممکن است دلیل ایجاد این دردها باشند. اگر این دردها لکه بینی و خونریزی همراه باشد باید بلافاصله جهت معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کرد.

۹. بیماری التهابی لگن باعث درد زیر شکم در زنان می‌شود؟

بسیاری از زنان درگیر درد زیر شکم و التهاب لگن می‌شوند. عفونت دستگاه تناسلی باعث تحت تاثیر قرار قرار دادن تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و رحم شوند. اگر عفونت‌های دستگاه تناسلی درمان نشوند می‌تواند باعث بروز مشکلات طولانی‌مدت شود.

بیشتر التهابات لگنی در اثر یک عفونت مقاربتی زمینه‌ای بوجود می‌آیند. در حقیقت زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، احتمال اینکه به بیماری‌های التهابی لگن و همراه آن درد درد زیر شکم مبتلا شوند بیشتر است. در نتیجه لازم است این افراد، غربالگری‌های سلامت جنسی خود به طور منظم انجام دهند. در این بیماری با ورد باکتری‌های عفونت‌زای به دهانه رحم و باقی ماندن در آنجا باعث ایجاد دردهای زیر شکمی بسیار شدید می‌شوند.

۱۰. درد تخمک‌گذاری زنان به چه شکل است؟

یکی دیگر از دلایل ایجاد دردهای شکمی تخمک گذاری می‌یاشد. اگر در وسط چرخه قاعدگی، درد در یک طرف لگن توسط فرد احساس شود امکان دارد یک تخمک‌گذاری دردناک داشته باشد. دردی که در یک طرف شکم زنان ایجاد می‌شود ممکن است به دلیل تخمک‌گذاری ایجاد شود.

زمان تخمک‌گذاری یک فرد، تخمدان‌ها یک تخمک را به همراه مقداری مایع آزاد می‌کنند. این مایع به همراه تخمک وارد لوله فالوپ و از آنجا وارد رحم می‌شود. در بعضی از مواقع این مایع به حفره شکمی و لگن وارد می‌شود و در نتیجه این کار دردهایی در این قسمت‌ها احساس می‌شود.

درد زیر شکمی که در اثر تخمک‌گذاری ایجاد شده از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و با توجه به اینکه تخمک از کدام تخمدان آزاد شده است درد در هریک از طرفین بدن حس می‌شود. معمولا این دردها موقتی هستند و نیازی به درمان بخصوصی ندارند. با این حال اگر درد شدید باشد با در زمان دیگری از چرخه قاعدگی این اتفاق بیفتد لازم است که با دکتر زنان مشورت کرد.

تشخیص علت درد زیر شکم در زنان به چه صورت است؟

تشخیص علت درد زیر شکم در زنان به چه صورت است؟

تشخیص درد شکمی را می‌توان با یک سری معاینات تخصصی، یک سری آزمایش‌ها، سابقه و تاریخچه پزشکی انجام داد. اگر پزشک معاینات فیزیکی را قبل از انجام آزمایش‌ها انجام دهد کمک زیادی می‎کند. با فشار دادن ملایم روی نواحی مختلفی از زیر شکم، معاینه فیزیکی را می‌توان انجام داد. تا به این شکل حساسیت و تورم احتمالی تشخیص داده شود.

برای تشخیص اینکه دقیقا کدام قسمت درد احساس می‌شود و تا چه میزان درد پیشروی دارد، پزشک از بیمار سوالاتی می‎پرسد. سوالاتی درباره شدت درد، توصیف درد زیر شکم، آیا در حرکت می‌کند یا همیشه در یک قسمت بوده؟ آیا درد به صورت موجی کم و زیاد می‌شود یا ثابت است؟ و سوالاتی از این قبیل، به پزشک در تشخیص مسئله کمک می‌کند. 

تست‌های دیگری که برای تشخیص موثر هستند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI و غیره هستند. در این تست‌ها بررسی بافت‌ها، جزئیات اندام‌ها و ساختارهای شکم صورت می‌گیرد. تا به پزشک در تشخیص التهابات و پارگی‌های احتمالی، توده‌ها و شکستگی‌ها کمک کند. از آندوسکوپی و کونولوسکوپی به منظور تشخیص درد زیر شکم که به دنبال مشکلات دستگاه گوارشی ایجاد شده نیز استفاده می‌شود. در آخر نمونه‌برداری از ادرار، مدفوع و خون به منظور ردیابی عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی صورت می‌گیرد.

تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می افتد؟ بیشتر بخوانید: تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

ممکن است پزشک بعد از معاینه فیزیکی از تست‌های دیگری مثل سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI به منظور تشخیص علت درد زیر شکم در زنان استفاده کند.

برای درمان درد زیر شکم چه کار باید کرد؟

درمان درد زیر شکم بسته به علت ایجاد درد و نوع مشکل متفاوت است. اگر درد به دلایل عمومی مثل درد عضلانی یا قاعدگی ایجاد شده است معمولا می‌توان با استراحت و کیسه آب گرم درمان را انجام داد. در برخی موارد با توجه به نوع مشکل و بیماری، از داروهای تجویز شده می‌توان استفاده کرد. قرص‌ایی که برای درد زیر شکم مصرف می‌شوند از داروهای ضدالتهابی هستند که برای تسکین درد معده ناشی از زخم معده و کاهش مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

اگر شرایط جدی تر باشد مثل تومورها یا سنگ کلیه، درمان کامل تر و شدیدتری نیاز است. ممکن است داروهای تعدیل‌کننده درد و مسکن‌ها نیز در طی درمان تجویز شوند. در بعضی از مواقع که علت درد زیر شکم به بیماری مربوط نیست و جدی نمی‌باشد ممکن است پزشک درمان‌های خانگی و گیاهی را تجویز کند.

بهترین روش درمان گیاهی برای درد زیر شکم زنان چیست؟

در بسیاری از مواقع استفاده از درمان گیاهی برای تسکین درد یا برطرف‌کردن درد زیر شکم موثر باشد. دم‌نوش زنجبیل یکی از این داروهای گیاهی است. از نعناع فلفلی، چای بابونه، سرکه سیب و یک رژیم غذایی حاوی برنج، موز و سیب نیز استفاده می‌شود.

چه زمانی برای درد زیر شکم در زنان باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

چه زمانی برای درد زیر شکم در زنان باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

در زنان دردهای زیر شکمی که به شکل گاه‌به‌گاه احساس می‌شود، امری غیر عادی نیست. بخصوص درد زیر شکم ناشی از پریودی که شایع‌ترین مورد است. بسیاری از دردها را با روش‌های رایج در خانه به راحتی می‌توان تسکین داد. کیسه‌های آب گرم، ورزش ملایم، استراحت کردن باعث تسکین این دردها می‌شود.

با این وجود، اگر دردها شدید و ادامه دار و غیرقابل‌کنترل شدند باید جدی گرفته شوند. وقتی که درد همراه با علائم نگران کننده مثل لکه بینی، خونریزی، استفراغ، حالت تهوع و مدفوع خونی باشد باید به دکتر زنان مراجعه شود. مشکلات ادراری، دردهای روده‌ای، وجود خون در ادرار نیز به پیگیری سریع و دقیق نیاز دارند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هر سنی و در هر شرایطی، درد زیر شکم در زنان می‌تواند بروز کند. دلایل مختلفی با بروز این درها مرتبط است. بعضی از مواقع دردهای زیر شکمی به علت عوامل طبیعی مثل قاعدگی بروز می‌کند که به طور معمول بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می‌شوند. گاهی این دردها با بعضی از بیماری‌ها مرتبط هستند که در این حالت با علائم دیگری از جمله لکه بینی، خونریزی، حالت تهوع، استفراغ و مدفوع خونی همراه هستند. اگر به موقع به پزشک مراجعه کنید از بروز این علائم پیشگیری می‌شود.

پرسش‌های متداول

درد زیر شکم که به کمر می‌زند نشانه چیست؟

اگر درد زیر شکم به کمر برسد، این وضعیت را به دلایل مختلفی می‌توان نسبت داد. گاهی اوقات به دلیل قاعدگی این دردها اتفاق می‌افتد. در برخی موارد نیز عفونت و التهاب لگن باعث ایجاد دردهای زیر شکمی شود که به کمر می‌زند. آپاندیسیت، آندمتریوز و عفونت کلیه نیز از دلایلی هستند که باعث بروز این حالت درد شکمی به همراه کمردرد می‌شوند.

درد زیر شکم و کمر بعد از قاعدگی نشانه چیست؟

اگر درد زیر شکمی همراه با کمر درد بعد از دوران قاعدگی حس شود ممکن است به دلیل تخمک‌گذاری دردناک در میان دوره‌ها باشد.

چه زمانی بیماری‌های کلیه و عفونت کلیه باعث درد زیر شکم می‌شود؟

 بیماری های کلیه از جمله عفونت کلیه، یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم در زنان است. عفونت کلیه باعث درد کمر و پهلو می‌شود و در بیشتر مواقع این دردها تا زیر شکم گسترش می‌یابد. دردهای شکمی ناشی از عفونت‌های کلیه بسیار آزاردهنده هستند و باید به سرعت پیگیری‌های پزشکی برای آنها انجام شود.

درد زیر شکم در زنان همراه با خونریزی و لکه بینی نشانه چیست؟

در صورتی که همراه درد زیر شکم در زنان،  لکه بینی و خونریزی مشاهده شود، آن را علائمی جدی می‌توان دانست. گاهی اوقات خونریزی و لکه بینی همراه با دردهای شکمی به دنبال عفونت دستگاه ادراری یا یک عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این دردها و لکه بینی نشانه سقط جنین در زنان باردار باشد.

آیا دیورتیکولیت علت درد زیر شکم است؟

بله دیورتیکولیت یک بیماری است که در آن در اثر ایجاد پولیپ‌های کوچکی در روده دردهای زیر شکمی ایجاد می‌شود و یکی از نشانه های این بیماری درد سمت چپ شکم در زنان است.

درد زیر شکم زنان همراه با مدفوع خونی برای چیست؟

اگر دردهای پایین شکمی در زنان با اسهال خونی همراه باشد، نشان‌دهنده خونریزی روده‌ها می‌باشد. اگر همراه با دردهای شکمی مدفوع خونی مشاهد شد باید درباره این مسئله حتما با پزشک مشورت شود.

درد زیر شکم در زنان نشانه حاملگی خارج از رحمی است؟

 حاملگی خارج از رحم  یکی از موارد رایجی است که در بارداری‌ها مشاهده می‌شود. اگر حاملگی خارج از رحم اتفاق بیفتد، به دنبال درگیری تخمدان یا لوله فالوپ، درد زیر شکمی در زنان ایجاد می‌شود. ممکن است این درد در یک سمت بدن و در مواردی نیز در هر دو طرف و یا در تمام قسمت‌های پایین شکم احساس شود. عارضه حاملگی خارج از رحم همچنین باعث ایجاد درد عمومی یا مرکزی بسیار شدید در قسمت تحتانی شکم شود. از علائم حاملگی خارج از رحم درد زیر شکمی متمرکز در یک طرف، حالت تهوع، خونریزی واژن، احساس درد و گرفتگی شدید در لگن و سرگیجه می‌باشد.

برای رفع درد زیر شکم پریودی چه‌کار کنیم؟

در دوران پریودی می‌توان از کمپرس آب گرم برای رفع درد زیر شکم استفاده کرد. انجام حرکات ورزشی ملایم، استراحت کردن، مصرف مایعات به میزان کافی و در برخی موارد استفاده از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن باعث کاهش دردهای ناشی از پریودی می‌شود.

چه زمانی درد زیر شکم در زنان نشانه اندومترویوز است؟

زمانی که بافتی که داخل رحم را پوشانده است (اندومتر) در خارج از رحم رشد اندومتریوز اتفاق می‌افتد. در برخی از زنان اندومتریوز باعث درد طولانی‌مدت و مزمن لگن می‌شود. در زمان شروع دوره قاعدگی، پاسخ بافت خارج از رحم به تغییرات هورمونی باعث التهاب و خونریزی در لگن می‌شود. اندومتریوز با دردهای زیر شکمی خفیف تا شدید در زنان می‌تواند ارتباط داشته باشد.

سندروم روده تحریک‌پذیر باعث درد زیر شکم می‌شود؟

سندروم روده تحریک‌پذیر اختلالی روده‌ای است که باعث ایجاد درد و علائمی مثل نفخ، اسهال و یبوست می‌شود. به مرور زمان این علائم بدتر می‌شود و در زمان‌هایی نیز از بین می‌رود. به طور معمول برای سندروم روده تحریک‌پذیر  درمان به‌خصوصی وجود ندارد. این بیماری با درد زیر شکم در زنان می‌توان مرتبط دانست.

درد زیر شکم زنان نشانه آپاندیسیت است؟

آپاندیسیت در واقع التهاب آپاندیس است که اندام کوچکی در سمت راست پایین شکم قرار دارد. اگر فردی دردهای آزاردهنده و شدیدی را در سمت راست پایین شکم خود احساس می‌کند که همراه با علائمی مثل حالت تهوع، تب و استفراغ همراه می‌باشد لازم است به پزشک مراجعه شود. این نوع درد زیر شکم در زنان نشان‌دهنده عفونت آپاندیس است.

درد زیر شکم نشانه بارداری است؟

دردهای زیر شکمی در مواردی می‌توانند با بارداری مرتبط باشند. در زنان باردار به علت شرایط هورمونی و تغییرات وزنی درد زیر شکم نیز ایجاد می‌شود.

درد زیر شکم در دوران بارداری در چه صورتی خطرناک است؟

دردهای شکمی هم در اوایل دوران بارداری و هم در اواخر دوران بارداری به طور معمول طبیعی است. با این وجود اگر شخص تجربه علائمی مثل خونریزی، لکه بینی، حالت تهوع شدید  را داشته باشد این دردها را باید جدی بگیرد. در این وضعیت درد زیر شکم را از خطرات بارداری دانست.

درد زیر شکم و حالت تهوع نشانه چیست؟

در بعضی از مواقع حالت تهوع دردهای زیر شکمی ممکن است به دردهای روده‌ای، زخم معده، آپاندیسیت و سندروم روده تحریک‌پذیر مرتبط است. امکان دارد در هنگام بارداری و بارداری خارج رحمی، درد زیر شکم به همراه حالت تهوع مشاهده گردد. اگر این حالت‎‌ها ادامه دار بودند و شدت یافتند لازم است با یک پزشک مشورت کنید.

عفونت واژن باعث درد زیر شکم در زنان است؟

عفونت واژن باعث بروز درد زیر شکم در زنان بخصوص درد شکم زیر ناف گردد.

درد مثانه علت درد زیر شکم در زنان است؟

یکی دیگر از علت‌های مهم درد زیر شکم در زنان دردهای مثانه است که به دنبال عفونت یا سنگ‌های ادراری اتفاق بیفتد. سنگ‌های تشکیل شده در کلیه و مثانه باعث ایجاد درد کمر یا لگن می‌شوند. به طور معمول به همراه این دردها، خون در ادرار و لکه بینی نیز مشاهده می‌شود.

کیست تخمدان باعث درد زیر شکم در زنان می‌شود؟

زمانی که تخمدان‌ها نتوانند تخمک آزاد کنند کیست تخمدان اتفاق می‌افتد. فولیکول‌ها که نگهدارنده تخمک هستند امکان دارد با مایع مسدود شوند و یا به طور کامل باز نشوند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد توده‌ای ایجاد می‌شود که کیست نام دارد و باعث ایجاد فشار یا درد لگن، نفخ، درد زیر شکم در سمتی که کیست ایجاد شده می‌گردد.

بیماری‌های رحم باعث درد زیر شکم زنان می‌شوند؟

یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم بیماری‌های رحمی می‌باشد. فیبروم‌های رحمی و یا عفونت رحم از این موارد هستند. فیبروم‌ها بافت‌های فیبری و  توده‌های ماهیچه‌ای داخلی رحم هستند که با دردهای زیر شکمی زنان در ارتباط هستند. گاهی مواقع علاوه بر دردی که این فیبروم‌ها ایجاد می‌کنند باعث خونریزی‌های غیرطبیعی نیز می‌شوند.

درد زیر شکم پریودی چه موقع خطرناک است؟

در زمان پریودی دردهای زیر شکمی که ایجاد می‌شود در بیشتر زنان امری طبیعی است. ولی اگر در مواردی دردها به صورت مبهم و یا ادامه دار شدند و خونریزی بیشتر از حد معمول شدت گرفت لازم است مسئله را جدی گرفت و برای بررسی‌های بیشتر معایناتی را انجام داد.

درد زیر شکم در زنان بعد از رابطه جنسی به‌خاطر چیست؟

بعضی از زنان بعد از انجام رابطه جنسی دچار دردهای شدید زیر شکمی می‌شوند. این دردها ممکن است به دلایل مختلفی مرتبط باشد. به عنوان مثال وجود فیبروم در رحم باعث ایجاد درد در حین رابطه جنسی یا بعد از آن گردد. مثال دیگر بیماری‌های مقاربتی هستند که می‌توانند در زنان باعث ایجاد درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی شوند. گاهی مواقع درد به علت التهاب، خشکی واژن و یا عفونت ایجاد گردد. علاوه بر اینها پوزیشن‌هایی جنسی که زوجین با یکدیگر دارند در بعضی از مواقع باعث ایجاد درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی گردد. در بسیاری از مواقع آموزش‌های رابطه جنسی به رفع مشکل و کاهش درد کمک می‌کند.

در چه مواردی درد زیر شکم می‌تواند نشانه وجود تومور باشد؟

در برخی از موارد نادر، ممکن است رشد بدخیم تومور در دستگاه ادراری، دستگاه تناسلی یا دستگاه گوارش دلیلی برای درد زیر شکم در زنان باشد. تومور با توجه به جایی که ظاهر می‌شود ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال، تغییرات ناگهانی در درد، وجود دردهای شدید، بروز تب، استفراغ و تهوع از جمله مواردی است که باید جدی در نظر گرفته شوند و ریشه این مشکلات را با انجام معینات کامل‌تری پیدا کرد. امکان دارد این علائم نشانه وجود تومور باشند.

درد زیر شکم در زنان چه زمانی نشانه زخم معده است؟

اگر دردهای شکمی به شکل موضعی باشند و یا فقط در قسمتی از شکم احساس شود ممکن است نشانه این باشد که در یک اندام خاصی مشکلی پیش آمده است. زخم معده شایع‌ترین دلیل دردهای موضعی در زیر شکم می‌باشد. زخم معده یک نوع زخم باز است که در پوشش داخلی معده بوجود می‌آید. از نشانه‌های دیگر این بیماری دردی مشابه گرفتگی است که با نفخ، یبوست یا اسهال همراه است. وجود خون در مدفوع نیز ممکن است نشانه زخم معده باشد.

عفونت روده و معده باعث درد زیر شکم می‌شود؟

بخش مهمی از دردهای زیر شکمی در ارتباط با دستگاه گوارش است. عفونت‌های انگلی که روده و معده درگیر می‌کنند، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی غالبا باعث برزو دردهای زیادی در قسمت زیر شکم شوند.

درد زیر شکم در زنان چه زمانی نشانه سقط جنین است؟

دردهای زیر شکمی معمولا در زنان رایج می‌باشد. ولی در بعضی از مواقع این دردها ممکن است نشانه سقط جنین باشد. که همراه با درد زیر شکم علائمی مثل لکه بینی و خونریزی نیز باشد. شدید بودن درد و ادامه دار شدن درد اگر با خونریزی‌های غیرطبیعی همراه باشد نشانه سقط جنین در زنان باردار می‌باشد.

آیا تنبلی تخمدان باعث درد زیر شکم در زنان می‌شود؟

وجود تخمدان پلی‌کیستیک باعث ایجاد تنبلی تخمدان می‌شود که در این وضعیت فرد سیک پریودی نامنظم و درد را تجربه می‌کند. همراه با این موراد علائمی مثل درد زیر شکم، درد در ناحیه کشاله ران و لگن، نفخ و درد کمر و دردهای شدید دوران پریودی نیز در تخمدان پلی‌کیستیک  مشاهده می‌شود.

درد زیر شکم زنان نشانه پاره شدن پرده بکارت است؟

اگر پرده بکارت بعد از انجام ولین رابطه جنسی کامل، پاره شود دردهای شکمی نیز ایجاد می‌شوند. پارگی پرده بکارت به طور معمول با درد پایین شکم، لکه بینی، یا خونریزی یا سوزش همراه است. در بعضی از موارد حس گرفتگی نیز در پایین شکم احساس می‌شود.

درد زیر شکم در دوران پی ام اس طبیعی است؟

دوران PMS در حقیقت به سندروم پیش از قاعدگی مربوط می‌شود. در این دوران، افراد شدیدا عصبی و مضطرب هستند و علائمی مثل درد زیر شکم، سردرد، یبوست و نفخ دارند. در دوران pms دردهای شکمی امری طبیعی است.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا