بیماری‌های عفونی

علل، علائم و درمان سرماخوردگی چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز سال تحصیلی، شیوع بیماری های تنفسی به ویژه سرماخوردگی به طور چشمگیری افزایش می یابد. بیدار شدن با نشانه هایی همچون گرفتگی بینی و گلودرد می تواند آغازگر روزی ناخوشایند باشد. با این حال، بروز چندین نوبت سرماخوردگی در طول سال امری کاملا طبیعی و متداول است. اغلب بزرگسالان سالانه ۲ تا ۳ بار و کودکان خردسال به مراتب بیش از این تعداد به این بیماری مبتلا می شوند. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی که شامل بیماری هایی مانند سرماخوردگی می شوند، به طور معمول در اثر فعالیت میکروب ها در ناحیه بینی و گلو ایجاد می شوند.

برای کنترل علائم سرماخوردگی و پیشگیری از گسترش عفونت، مراجعه به پزشک در اسرع وقت توصیه می شود.

سرماخوردگی چیست؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، سرماخوردگی در واقع عفونتی ویروسی است که توسط طیف گسترده ای از ویروس ها ایجاد می شود. شناسایی دقیق نوع ویروس عامل بیماری امری دشوار است، زیرا بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف می توانند منجر به بروز سرماخوردگی شوند. راینوویروس ها، کروناویروس ها، پاراآنفلوانزاویروس ها، انتروویروس ها و آدنوویروس ها از جمله رایج ترین ویروس های مرتبط با این بیماری هستند. هر یک از این ویروس ها ویژگی های منحصر به فردی داشته و الگوی شیوع متفاوتی از خود نشان می دهند.

برای مثال، راینوویروس ها که شایع ترین عامل بروز سرماخوردگی هستند، در فصل های پاییز، بهار و تابستان فعالیت بیشتری دارند و به طور معمول ۱۰ تا ۴۰ درصد موارد سرماخوردگی را به خود اختصاص می دهند. بیماری ناشی از این ویروس ها اغلب خفیف است. در مقابل، کروناویروس ها بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار شیوع دارند و حدود ۲۰ درصد از موارد سرماخوردگی را تشکیل می دهند. ویروس های RSV و پاراآنفلوانزا هم حدود ۲۰ درصد از موارد سرماخوردگی را به خود اختصاص می دهند و در برخی موارد، به ویژه در کودکان خردسال، می توانند منجر به عفونت های شدید مانند ذات الریه شوند.

نشانه های سرماخوردگی

نشانه های سرماخوردگی

به طور معمول چند روز پس از ورود ویروس سرماخوردگی به بدن، اولین علائم خود را نشان می دهد. یکی از شایع ترین این نشانه ها، احساس ناراحتی و خارش در گلو است. بسیاری از افراد مبتلا به سرماخوردگی، این حس ناخوشایند را به عنوان اولین علامت تجربه می کنند. علائم دیگری که امکان دارد در مراحل اولیه بیماری بروز کنند عبارتند از:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی: دلیل ابریزش بینی باید به وسیله دکتر مشخص شود.
  • گلودرد یا خراش
  • سرفه: علت سرفه های مکرر عفونت دستگاه تنفسی است.
  • عطسه کردن
  • به طورکلی احساس ناخوشی می کنید.
  • بدن درد خفیف یا سردرد خفیف
  • تب با درجه پایین
  • ترشحات آبکی از بینی که غلیظ شده و زرد یا سبز می شود.
  • اشک چشم
  • دردهای عضلانی و استخوانی
  • لرز

سرماخوردگی به طور معمول ۲ تا ۳ روز پس از ورود ویروس به بدن علایم خود را نشان می دهد و این نشانه ها از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

نشانه های سرماخوردگی کلیه

در برخی موارد، ویروس سرماخوردگی می تواند بر کلیه ها هم تأثیر بگذارد. از جمله علائمی که امکان دارد در اثر درگیری کلیه ها با ویروس سرماخوردگی بروز کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه پهلوها، کمر و ناحیه تناسلی: احساس درد و ناراحتی در اطراف کمر و پهلوها، به ویژه هنگام لمس کردن، می تواند نشانه ای از درگیری کلیه ها باشد.
  • تب شدید: افزایش شدید دمای بدن همراه با لرز و عرق کردن شدید، از علائم جدی درگیری کلیه ها است.
  • کاهش اشتها و احساس تهوع: از دست دادن اشتها و احساس تهوع و استفراغ، از دیگر علائم همراه با درگیری کلیه ها است.
  • اسهال: علت اسهال ناگهانی می تواند عفونت باشد.
  • لرز و احساس سرمای شدید
  • احساس ضعف یا خستگی بیش از حد
  • احساس بیماری و بی حالی

علت بروز سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهان فرد مبتلا، استنشاق قطرات آلوده در هوا و تماس با سطوح آلوده، از مهم ترین راه های انتقال ویروس سرماخوردگی هستند.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که با سطوح آلوده تماس پیدا کنید یا هوایی را تنفس نمایید که ذرات ریز ویروس سرماخوردگی در آن شناور است. برخلاف باور عموم، هوای سرد عامل اصلی سرماخوردگی نیست. حتی گرمای شدید هم نمی تواند به تنهایی سبب بروز این بیماری شود. پژوهش ها نشان می دهند که عواملی مانند استرس و حساسیت هایی که بر بینی یا گلو تأثیر می گذارند، امکان دارد احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی را بیشتر کنند. عوامل دیگری همچون سن، قدرت سیستم ایمنی بدن، بیماری های زمینه ای و مصرف دخانیات هم می توانند بر میزان ابتلا و شدت علائم بیماری تاثیرگذار باشند.

There is no evidence that you can get a cold from exposure to cold weather or from getting chilled or overheated. webmd هیچ مدرکی قابل قبولی در دسترس نیست که اثبات کند با قرار گرفتن فرد در یک هوای سرد یا سرد شدن هوا یا گرمای بیش از اندازه امکان دارد به سرماخوردگی مبتلا شوید.

سرماخوردگی در دوران بارداری:

دلیل اصلی ابتلای بیشتر زنان باردار به عفونت های ویروسی سرماخوردگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن آن هاست. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن برای محافظت از جنین و حفظ بارداری، عملکرد کمتری دارد. به همین دلیل، زنان باردار مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند.

سرماخوردگی در فصل تابستان:

در فصل گرم سال، شماری از ویروس ها مثل راینوویروس ها شیوع بیشتری دارند. تجمع افراد در فضاهای بسته و استفاده از وسایل خنک کننده مانند پنکه یا کولر موجب می شود که ویروس ها سریع تر در محیط پخش شوند. به همین دلیل، امکان دارد در تابستان هم شاهد شیوع بالای سرماخوردگی باشیم. با این حال، شیوع این بیماری در تابستان نسبت به زمستان کمتر است.

عفونت و التهاب چشم کودکان در سرماخوردگی

یکی از شایع ترین عارضه های همراه با سرماخوردگی، به ویژه در کودکان، التهاب چشم است. ویروس های آدنو به عنوان اصلی ترین عامل ایجاد کننده سرماخوردگی و ورم ملتحمه شناخته می شوند. انتقال این ویروس ها عمدتاً از طریق تماس دست های آلوده به چشم ها صورت می گیرد. بنابراین، شستن مرتب دست ها یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در هنگام ابتلا به بیماری های تنفسی است.

تشخیص سرماخوردگی

تشخیص سرماخوردگی

به طور معمول بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی بر اساس علائم گزارش شده توسط بیمار تشخیص داده می شوند. با این همه، علائم سرماخوردگی امکان دارد با عفونت های باکتریایی، آلرژی ها و سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود. در صورت شدت علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینات لازم، بیماری شما را از سایر بیماری ها متمایز کند.

تفاوت علائم آنفولانزا، سرماخوردگی، حساسیت فصلی و کرونا

بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و کرونا علائم مشابهی دارند که تشخیص دقیق آن ها را مشکل می کند. در جدول زیر تفاوت های اصلی این بیماری ها به طور خلاصه ارائه شده است.

مقایسه علامت های سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و حساسیت فصلی

نشانه‌هاسرماخوردگیآنفلوانزاکروناحساسیت فصلی
سردردداردکم
تب و لرزنادر و خیلی اندکرایج و شدیدرایج و شدیدندارد
گلودرد و گرفتگی گلوسوزش و درد گلو داردرایج و شدیداحتمالا متوسطاحتمال سوزش گلو
بدن دردکمبدن درد شدیدبدن درد شدیدندارد
تهوع و استفراغنداردداردداردندارد
سرفهکمزیاد و خلط دارخشکسرفه خشک
عفونت ریهنداردداردداردندارد
از دست دادن حس بویایی و چشاییکمکمزیادندارد
میزان خطر تهدید کننده زندگیکمزیادزیادندارد
گرفتگی بینیزیادکمکمزیاد
آبریزش بینیداردکمکمزیاد

راه های سرایت و انتقال سرماخوردگی

میکروب سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی وارد بدن می شود. این میکروب می تواند به روش های زیر منتقل شود:

  • قطرات ریزی که هنگام سرفه، عطسه یا صحبت افراد بیمار در هوا پخش می شوند.
  • تماس مستقیم دست با فرد بیمار.
  • اشتراک گذاشتن اشیاء آلوده به ویروس مانند ظروف غذاخوری، حوله، اسباب بازی یا تلفن همراه.
  • لمس چشم، بینی یا دهان با دست آلوده.

درمان سرماخوردگی چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم؟

درمان سرماخوردگی چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم؟

در حال حاضر داروی قطعی برای درمان یا کوتاه کردن مدت سرماخوردگی وجود ندارد و بیشتر موارد سرماخوردگی طی ۷ تا ۱۰ روز خود به خود بهبود می یابند. با این حال، برخی درمان ها می توانند علائم را کاهش دهند. به طور کلی، داشتن یک سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم، تغذیه مناسب، کاهش استرس و خواب کافی می تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشابه کمک کند.

داروهای بدون نسخه مانند مسکن ها و تقویت کننده ها می توانند به کاهش درد، تب و بهبود حالت کلی بیمار کمک کنند. اسپری های بینی هم می توانند گرفتگی بینی را تسکین دهند.

قرص های سرماخوردگی برای بزرگسالان و کودکان

قرص های سرماخوردگی مخصوص کودکان و بزرگسالان می توانند در رفع علائم بیماری بسیار مؤثر باشند. داروهای سرماخوردگی حاوی آنتی هیستامین هایی مانند لوراتادین می توانند سرفه و عطسه را کاهش دهند. قرص های سرماخوردگی بزرگسالان اغلب حاوی ترکیباتی مانند فنیل افرین هیدروکلراید، استامینوفن یا کلرفنیل آمین هستند و تأثیر قابل توجهی در بهبود علائم دارند. پزشک امکان دارد برای رفع گرفتگی بینی داروهایی مانند ژلوفن را تجویز کند که به طور معمول هر شش ساعت یکبار مصرف می شوند.

آیا ناپروکسن برای مقابله با سرماخوردگی موثر است؟

ناپروکسن، دارویی است که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است و به گروه مسکن ها تعلق دارد. این دارو می تواند به کاهش علائمی همچون درد گلو و دردهای عضلانی که اغلب در بیماری سرماخوردگی مشاهده می شود، کمک شایانی کند.

درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان با شربت

برای تسکین سرفه و سایر علائم ناشی از سرماخوردگی در کودکان، می توان از داروهای ضد سرفه و شربت های مخصوص کودکان که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، استفاده کرد.

آیا آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها بر روی ویروس ها تأثیری ندارند. بنابراین، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی نه تنها مفید نیست بلکه می تواند عوارض جانبی هم داشته باشد. تنها در صورتی که عفونت باکتریایی ثانویه ایجاد شود، پزشک امکان دارد تجویز آنتی بیوتیک را ضروری بداند.

تزریق دگزامتازون برای درمان سرماخوردگی

دگزامتازون یک داروی کورتیکوستروئیدی است که به عنوان یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی عمل می کند. در مواردی که علائم سرماخوردگی بسیار شدید باشد و بیمار وضعیت عمومی نامناسبی داشته باشد، پزشک امکان دارد تزریق دگزامتازون را تجویز کند. این دارو با کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی می تواند به تسکین علائم کمک کند. با این حال، تزریق دگزامتازون باید تحت نظر پزشک انجام شود.

درمان های خانگی برای تسکین علائم سرماخوردگی

علاوه بر داروهای تجویزی، برخی درمان های خانگی هم می توانند در تسکین علائم سرماخوردگی مفید باشند. اگرچه اثربخشی همه این روش ها به طور کامل ثابت نشده است، اما استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، غرغره کردن آب نمک و شستشوی بینی با محلول نمکی از جمله روش هایی هستند که می توانند به بهبود سریع تر بیماری کمک کنند.

موز برای سرماخوردگی

banana a cold

موز، سرشار از ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان ها است. مصرف موز می تواند به کاهش التهاب ناشی از سرماخوردگی کمک شایانی کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت نماید.

نارنگی برای سرماخوردگی

نارنگی هم میوه ای مغذی و پرخاصیت است که به دلیل غنی بودن از ویتامین ث، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. به همین دلیل، مصرف آن برای تسکین علائم بیماری توصیه می شود.

سرماخوردگی بیشتر بخوانید: سرماخوردگی چیست؟ علائم و 10 درمان سریع

بخور برای سرماخوردگی

یکی از روش های موثر و سنتی برای درمان سرماخوردگی، استفاده از بخور است. بخور با افزایش رطوبت محیط، خشکی و التهاب مجاری تنفسی را کاهش داده و به باز شدن راه های هوایی کمک می کند.

قهوه برای سرماخوردگی

مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی توصیه نمی شود، زیرا کافئین موجود در آن می تواند باعث خشکی گلو و بینی شده و التهاب را تشدید کند. همچنین، توجه داشته باشید که اثر محرک قهوه می تواند مانع از خواب کافی و استراحت لازم برای بهبودی شود.

 درمان گیاهی سرماخوردگی

گیاهان دارویی از دیرباز برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفته اند. دمنوش های گیاهی، زنجبیل و برخی ترکیبات گیاهی دیگر می توانند در تسکین علائم سرماخوردگی موثر باشند. برای مثال، زنجبیل با خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی، به کاهش درد عضلانی و تسکین حالت تهوع کمک می کند.

 دمنوش برای سرماخوردگی – جوشانده سرماخوردگی

نوشیدنی های گیاهی متنوعی می توانند در بهبود علائم سرماخوردگی موثر باشند. برای نمونه، جوشانده ای از زنجبیل و عسل علاوه بر تأمین آب مورد نیاز بدن، می تواند درد گلو و دردهای عضلانی را تسکین دهد. دمنوش ریشه گیاهی اکیناسه هم به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک شایانی می کند. ترکیب چای سبز، عسل و آب لیمو هم در رفع گرفتگی و خروج خلط بسیار موثر است. سایر گیاهان مفید در این زمینه شامل آویشن، نعناع و اکالیپتوس می شوند.

درمان آبریزش بینی در سرماخوردگی

برای کاهش گرفتگی بینی و باز شدن راه های تنفسی، می توان از پمادهای گیاهی مانند روغن اکالیپتوس و منتول استفاده کرد.

درمان درد گوش ناشی از سرماخوردگی

علاوه بر مصرف داروهای مسکن، کمپرس آب گرم و محلول آب نمک هم می تواند در تسکین درد گوش موثر باشد. روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای و روغن سیر هم درمان های خانگی سریع و موثری برای این مشکل هستند.

درمان بدن درد سرماخوردگی

بهترین راه برای کاهش دردهای ناشی از سرماخوردگی، استراحت کافی و خوابیدن است. حمام آب گرم هم می تواند به کاهش درد کمک کند. نوشیدن مایعات گرم و فراوان هم توصیه می شود.

درمان و مراقبت از نوزادان مبتلا به سرماخوردگی

سرماخوردگی در نوزادان اغلب بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابد. مهم ترین نکته، حفظ رطوبت کافی در محیط اطراف نوزاد و استفاده از دستگاه بخور است. همچنین، باید اطمینان حاصل کرد که نوزاد به اندازه کافی آب بنوشد. برای رفع گرفتگی بینی، پزشک امکان دارد اسپری بینی مخصوص نوزادان را تجویز کند. مصرف داروهای سرماخوردگی برای نوزادان ممنوع است. در صورت تب بالا، می توان از داروهای تب بر تاینول (در نوزادان زیر ۶ ماه) یا شربت ایبوپروفن (در نوزادان بالای ۶ ماه) استفاده کرد. این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند.

درمان فوری سرماخوردگی – بهبود سریع از سرماخوردگی

یکی از روش های مؤثر برای تسکین سریع علائم سرماخوردگی، غرغره کردن آب نمک است. این ترکیب می تواند شدت بیماری را کاهش داده و با گرفتگی بینی و التهاب گلو مقابله کند. علاوه بر این، شستشوی بینی با محلول نمکی هم می تواند کمک شایانی به بهبودی کند. برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف ویتامین C و روی هم می تواند در درمان سرماخوردگی بسیار مفید باشد.

تغذیه مناسب در دوران سرماخوردگی – بهترین خوراکی ها برای سرماخوردگی

تغذیه سالم نقش مهمی در بهبود بیماری دارد. برخی غذاها می توانند به عنوان درمان مکمل برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرند. سوپ مرغ یکی از این غذاهاست که با تقویت سیستم ایمنی و تامین آب مورد نیاز بدن، به بهبود سریع تر کمک می کند. سیر هم یک ماده غذایی قدرتمند با خواص ضد ویروسی است که می تواند شدت بیماری را کاهش دهد.

افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می شوند، بهتر است غذاهای حاوی پروبیوتیک مصرف کنند، زیرا این مواد مغذی می توانند مدت زمان بیماری را کوتاه تر کنند.

مدت زمان انتقال ویروس سرماخوردگی

مدت زمان انتقال ویروس سرماخوردگی

شما می توانید تا دو هفته ویروس سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید. حتی امکان دارد یک یا دو روز قبل از بروز علائم، ویروس را به اطرافیان منتقل کنید. اما بیشترین میزان انتقال ویروس در سه روز اول بیماری و زمانی است که علائم در شدیدترین حالت خود قرار دارند.

پیشگیری از سرماخوردگی

واکسنی خاص برای سرماخوردگی وجود ندارد. با این حال، با رعایت چند نکته ساده می توانید سرعت انتشار ویروس را کاهش داده و از بیماری جلوگیری کنید:

  • دست هایتان را پاکیزه کنید. دست های خود را به طور مرتب و به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی کننده های دست حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. به کودکان خود هم آموزش دهید که دست هایشان را بشویند و از تماس دست های آلوده با چشم ها، بینی یا دهان خودداری کنند.
  • سطوح را ضدعفونی کنید. سطوحی که به طور مرتب با آن ها در تماس هستید را تمیز و ضدعفونی کنید. مطالعات نشان داده است که ویروس های سرماخوردگی می توانند چندین ساعت روی سطوح زنده بمانند.
  • از افراد بیمار دوری کنید. تا حد امکان از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند، خودداری کنید.
  • از ماسک استفاده کنید. در مکان های عمومی، به ویژه در زمان شیوع بیماری، استفاده از ماسک می تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.

Prevention of the common cold involves practicing good hygiene, such as frequent handwashing, avoiding close contact with infected individuals, and maintaining a healthy lifestyle. CDC برای پیشگیری از سرماخوردگی، رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. شستشوی مرتب دست ها، دوری از افراد بیمار و حفظ یک سبک زندگی سالم از جمله راهکارهای موثر هستند.

جمع بندی و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی می باشد که بیشتر از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف می توانند باعث بروز آن شوند. این بیماری ویروسی، علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و سرفه به همراه دارد. این بیماری به طور معمول خود به خود بهبود می یابد اما می تواند آزاردهنده باشد.

اگر علائم سرماخوردگی در شما شدیدتر شد یا مدت طولانی ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین، در مورد کودکان بیمار، حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا تمامی ویروس های عامل سرماخوردگی واگیر دار هستند؟

بله، تمام ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، به سرعت منتشر شده و می توانند تعداد زیادی از افراد را بیمار کنند.

مدت زمان سرماخوردگی چقدر است؟

به طور معمول، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بین ۷ تا ۱۰ روز خوب می شوند.

عوارض بیماری سرماخوردگی چیست؟

برخی بیماری ها و حالات امکان دارد به دنبال سرماخوردگی بروز کنند که از جمله آن ها می توان به عفونت گوش میانی، آسم، التهاب سینوس ها و سایر بیماری های تنفسی اشاره کرد.

آیا سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد مفید است؟

مصرف نوشیدنی های گرم مثل سوپ مرغ، چای یا آب سیب گرم، می تواند تسکین دهنده باشد و احتمالاً با افزایش ترشحات مخاطی، گرفتگی بینی را کاهش دهد.

آیا غذای پلویی برای سرماخوردگی مناسب است؟

خوردن غذای پلویی امکان دارد برای افرادی که سرما خورده اند، چندان راحت نباشد.

آیا قرص ایروکاست برای سرماخوردگی مفید است؟

خیر، این دارو برای پیشگیری از آسم و آلرژی استفاده می شود و نیازی به مصرف آن برای درمان سرماخوردگی نیست.

آیا شیر برای سرماخوردگی مفید است؟

شیر گرم در کاهش التهاب و گرفتگی تأثیر شایانی دارد.

آیا عناب برای سرماخوردگی مفید است؟

برخی پژوهش ها نشان می دهند که مکمل های عناب امکان دارد به کاهش علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و آنفلولانزا کمک نمایند.

آیا سفیکسیم برای سرماخوردگی مفید است؟

خیر، سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها درمان مناسبی برای آن نیستند. با این حال اگر یک عفونت باکتریایی هم همراه سرماخوردگی ایجاد شود، امکان دارد پزشک آنتی بیوتیک هایی مانند سفیکسیم را تجویز کند.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا