مغز و اعصاب

درمان خانگی سیاتیک | 4 روش موثر

شاید شما هم از دوستان و آشنایان خود درباره روش­های خانگی برای درمان سیاتیک و دیسک کمر شنیده باشید. اگر نمی‌دانید درمان خانگی سیاتیک چه معنایی دارد و نمی­توانید برای تجربه یکی از این روش­ها انتخابی داشته باشید، ما از شما حمایت می­کنیم؛ زیرا بعضی از این روش­‌ها بر پایه علم نیستند و ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کنند. در این مطلب می­‌خواهیم اثربخشی درمان­‌های خانگی برای درمان این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم و درباره چند روش درمان خانگی سیاتیک پا راست که توسط پزشکان تأیید شده‌­اند بحث کنیم این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

میزان تاثیر درمان خانگی برای سیاتیک

میزان تاثیر درمان خانگی برای سیاتیک

بعضی از افراد که دانش یا تجربه ای درباره دردهای سیاتیک و دیسک کمر دارند، روش­‌های خانگی برای درمان سیاتیک را پیشنهاد می­‌کنند. بعضی دیگر هم فکر می‌­کنند با فشار بر این عصب درمان خانگی سیاتیک موثرتر از مشاوره با متخصص مغز و اعصاب است. به همین خاطر می‌­شود که بیمار به جای مراجعه به پزشک متخصص، درمان خانگی سیاتیک را سرچ می‌­کند و بر اساس نظراتی که در آنجا داده شده است راه درمان خود را پیش می‌­برد.

هیچ متخصص تغذیه و متخصص مغز و اعصابی روش‌های خانگی برای درمان سیاتیک زانو و پا را نمی­گوید، اما همه متخصصان معتقدند هر کاری که در خانه برای درمان انجام می­شود باید تحت نظر پزشکان متخصص باشد؛ زیرا گاهی اوقات روش­های درمان خانگی عصب سیاتیک پای راست شرایط بیمار را وخیم­تر می­‌کند.

۴ روش درمان خانگی عصب سیاتیک

اگر کمی درباره روش­های خانگی برای درمان سیاتیک شدید تحقیق کرده یا از افراد مختلفی پرسیده باشید، می‌­فهمید که این روش­‌ها زیاد هستند. در واقع هر کس بر اساس تجربیاتی که دارد و چیزهایی که از منابع و سایت­های مختلف مطالعه کرده است پیشنهاد متفاوتی به شما می‌­دهد. در اینجا سعی کرده­ایم روش‌­هایی که مورد تایید پزشکان است را معرفی کنیم. توجه کنید که با شروع هر کدام از این روش­ها نباید توصیه­‌ها و درمان­‌هایی که متخصص به شما توصیه کرده است را رها کنید.

۱- درمان خانگی عصب سیاتیک با ورزش:

ورزش­هایی مانند شنا، یوگا، پیاده روی و تای چی می¬توانند برای درمان سیاتیک بسیار موثر باشد. همچنین برای درمان سیاتیک با ورزش خانگی برخی از حرکات کششی را نیز می­توان انجام داد. اما به یاد داشته باشید تمامی این حرکات باید طبق نظارت یک فرد متخصص حرکت درمانی یا پزشک فیزیوتراپ انجام شود. همچنین لازم است زمانی که دردتان به خوبی درمان نشده است از انجام ورزش­های سنگین مانند برداشتن وزنه، اسکوات، کشش شدید همسترینگ و شکم خودداری کنید.

سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آن بیشتر بخوانید: سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

۲- استفاده از کمپرس آب گرم و یخ درمانی:

برخی از روش­های درمان خانگی سیاتیک کمر و پا، کارهایی هستند که می­توان آن­ها را در خانه برای کاهش درد انجام داد. در این میان هم یک کیسه آب گرم و هم کمپرس آب سرد یا یخ درمانی می­تواند باعث کاهش درد شود. به این صورت که یخ به کاهش التهاب کمک می­کند و گرما با افزایش جریان خون در ناحیه دردناک، باعث تسریع بهبودی می‌شود. در کل هر دوی این­ها می­توانند باعث کاهش اسپاسم عضلانی شوند. برای این منظور می­توانید هر یک ساعت یکبار کیسه یخ و هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار کیسه آب گرم را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل درد قرار دهید.

۳- تغییر حالت مداوم بدن:

یکی دیگر از روش­های درمان خانگی سیاتیک کمر و پا اینست که خود را از حالت­های یکسان دور کنید. به­طور کلی نباید مدت زیادی در یک حالت یکنواخت باشید. برای این منظور لازم است هر ۲۰ دقیقه یکبار وضعیت خود را تغییر دهید. به‌طور مثال اگر خوابیده­اید باید هر ۲۰ دقیقه یکبار شکل خوابیدن خود را تغییر دهید یا اگر نشسته­اید باید کمی تغییر در شکل نشستن خود بدهید. اینکار به کاهش درد شما و کاهش فشار روی عصب کمک می‌کند.

۴ استراحت کافی:

اگر رگ سیاتیک کمرتان گرفته است، یکی از راه‌های درمان خانگی آن است که به خود استراحت بدهید. اما این استراحت به معنی خوابیدن زیاد نیست؛ بلکه به معنی این است که از نشستن طولانی مدت روی صندلی، انجام کارهای سنگین و حمل وسایل سنگین خودداری کنید. چون این کارها می‌توانند وضعیت بیماری شما را بدتر کنند و باعث شوند که بهبودی شما طولانی‌تر شود. همینطور تحرک کم نیز ممکن است مانع از بهبودی کامل شما شود.

چه زمانی نیاز است درمان خانگی سیاتیک پای راست را متوقف کرد؟

چه زمانی نیاز است درمان خانگی سیاتیک پای راست را متوقف کرد؟

هر کدام از روش­های درمان سیاتیک یا دیسک کمر در منزل را که انتخاب کرده باشید، باید به نشانه‌­های بیماری خود توجه کنید. اگر با استفاده از این روش­ها بهبودی شما سریع شد، خوشبختانه. اما اگر هر یک از نشانه‌­های زیر را مشاهده کردید، باید فوراً درمان خانگی و ورزش برای سیاتیک را متوقف کرده و به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  • درد سیاتیک شما بعد از دو هفته درمان خانگی همچنان شدید باشد.
  • درد سیاتیک شما با آغاز هر یک از این روش‌های درمان خانگی بدتر شود.
  • بی حسی، گزگز یا ضعف در پا احساس کنید.
  • کنترل مثانه و روده خود را از دست بدهید.

پاسخ سوالات رایج در درمان خانگی سیاتیک

پاسخ سوالات رایج در درمان خانگی سیاتیک

در این بخش به برخی از سوالاتی که درباره درد سیاتیک و روش­های درمان آن مطرح می­شوند، جواب می­دهیم. این سوالات می­توانند به شما برای فهمیدن بهتر این بیماری و راه­های مقابله با آن کمک کنند.

  • آیا سیاتیک با طب سنتی درمان پذیر می­‌باشد؟  بیماران سیاتیک پای چپ و راست ممکن است با درمان گیاهی این بیماری آشنا شوند. درمان گیاهی سیاتیک عمدتاً شامل استفاده از ضمادهایی از پوست گردوی سبز، برگ کلم، جوانه شالک برای کم کردن درد و ماساژ با روغن‌های گرم می­شود. اما قبل از انجام هر یک از روش­های درمان خانگی سیاتیک طب سنتی باید با پزشک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.
  • آیا درد سیاتیک پای راست با طب سوزنی درمان پذیر است؟  گیاهان دارویی برای درمان کمردرد سیاتیک گزینه‌ای است که برخی از مردم پیشنهاد می‌کنند. اما بعضی دیگر فکر می‌کنند که راه حل نهایی برای سیاتیک، طب سوزنی است. این روش درمانی ممکن است حتی توسط پزشکان سیاتیک نیز برای شما پیشنهاد شود. زیرا طب سوزنی با کاهش التهاب در بدن، داشتن اثرات مسکن و ضد تشنج، بهبود گردش خون و تحریک سیستم عصبی، می‌تواند درد سیاتیک را کم کند و به درمان این مشکل کمک کند. البته باید توجه داشت که طب سوزنی فقط باید توسط پزشکان مجرب و متخصص انجام شود.
  • چه فعالیت‌هایی باعث جلوگیری از ایجاد درد سیاتیک می­‌شود؟ سیاتیک یک مشکل پر رنج است که هر فردی ممکن است با آن مواجه شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید رعایت کنیم که چه کارهایی برای سلامتی خود انجام دهیم. از جمله این کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید؛ زیرا چاقی می‌تواند عاملی برای ایجاد سیاتیک باشد.
    • ورزش را جزئی از زندگی خود کنید. حتی راه رفتن معمولی در طول روز نیز می‌تواند از پیش آمدن سیاتیک جلوگیری کند.
    • در انجام فعالیت‌های روزمره خود مانند نشستن، برداشتن اشیا، حرکت دادن وسایل و خم شدن، مراقب باشید.
    • ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین B12 را در غذاهای خود مصرف کنید.

لیست پزشکان مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا