داروها

قرص سی لاکس | نحوه مصرف، عوارض و موارد منع مصرف

آیا سیلاکس برای درمان بواسیر موثر است؟

یبوست حالتی است که ممکن است هر شخصی در زندگی آن را تجربه کرده باشد، اما در برخی مواقع بعضی افراد دچار یبوست مداوم هستند. برای پیشگیری و یا حتی رفع ‌یبوست، بهترین راهکار می‌تواند تغییر در روش زندگی باشد. برای این کار بهتر است اگر مشکلی با نوشیدن مایعات از نظر پزشکی ندارید، روزانه ۲ الی ۴ لیوان آب بنوشید و سعی کنید نوشیدنی‌های گرم به صورت ناشتا مصرف کنید. یکی از راهکارهای رفع یبوست استفاده از قرص سی لاکس است که در ادامه با نحوه مصرف، عوارض و موارد منع مصرف آن آشنا خواهیم شد و آیا اینکه سی‌لاکس در درمان یبوست استفاده می‌شود یا خیر؟.

قرص سی لاکس برای درمان چیست؟

این قرص برای درمان یبوست های کوتاه مدت است و تقریبا همه ی پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها با این دارو آشنا هستند زیرا بیش از 30 سال است که این دارو توسط پزشکان برای افرادی که مشکل یبوست یا حتی بواسیر دارند تجویز می‌شود.

افرادی که مبتلا به یبوست و سفتی شکم هستند اغلب از قرص گیاهی سیلاکس که حاوی مواد گیاه سنا است استفاده می‌کنند.

قرص سیلاکس برای رفع یبوست‌های ناشی از تنبلی روده توسط پزشک تجویز می‌شود. 

مصرف مداوم این گیاه باعث تبلی روده می‌شود. در این مطلب سعی داریم قرص سی لاکس را برای شما معرفی کنیم پس با دکتریاب همراه شوید.

ترکیبات قرص گیاهی سی لاکس

زمانی که ترکیبات سنا وارد روده می‌شوند جذب سیستمیک کل بدن نمی‌شوند، بلکه توسط آنزیم‌های باکتریایی که در روده هستند تبدیل به ماده فعال می­‌شوند. این ماده باعث می‌­شود که مایعات بیشتری درون روده ترشح شود و حرکات ماهیچه‌های روده بیشتر شود. و تقریبا بعد از 6 تا 12 ساعت باعث می‌­شود که فرد دفع مدفوع داشته باشد و یبوست برطرف شود.

برگ سنا یکی از گیاهان بسیار پرفایده و دارویی در طب سنتی است که به دلیل خواص برگ آن برای یبوستاستفاده می‌شود. تقریبا معروف‌ترین محصول گیاهی در ایران که داخلش سنا دارد، قرص گیاهی سی لاکس است که به صورت ورقه‌ی 30 عددی یا قوطی‌های 25 عددی در بازار موجود است.

آسپرین و خونریزی مغزی بیشتر بخوانید: آیا آسپرین باعث خونریزی مغزی می‌شود؟

مقدارمصرف قرص سی لاکس

  • بزرگسالان 2-1 قرص در روز
  • كودكان زیر 12سال از شربت سی لاکس استفاده کنند
  • همچنین در طول درمان مصرف مایعات و سبزیجات را افزایش دهید، تحرک داشته باشید، چای پر رنگ، ماست، به، سیب و موز نخورید و آلو، انجیر، نعناع و شیر مصرف کنید.

قرص سی لاکس برای بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید شایع‌ترین عارضه نشیمنگاهی است که در اثر تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگ‌های کانال مقعد ایجاد می‌شود. در اثر این بیماری توده‌های گوشتی از مقعد خارج و قابل مشاهده می‌شود.

بسیاری از افراد دچار به بواسیر گمان می‌کنند که با مصرف قرص سی لاکس می‌توان آن را درمان کرد. این تصور کاملا اشتباه است. زیراکه مصرف سی‌لاکس می‌تواند یبوست را رفع، و از پیشرفت بواسیر جلوگیری کند، اما درمان قطعی برای بواسیر و هموروئید نیست. توده‌هایی که در اثر بواسیر ایجاد شده با هیچ دارویی رفع نمی‌شود، و تنها راه درمان و رفع بواسیر جراحی است.


تداخلات دارویی

مصرف فرآورده های حاوی سنا با گلیکوزیدهای قلبی دیژیتال، ضد آریتمی‌ها، استروژن، ایندومتاسین، نیفدیپین تداخل اثر دارد.

عوارض قرص سی لاکس

 ممکن است این دارو باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای قرمز یا زرد گردد که از لحاظ کلینیکی مهم نمی‌باشد
و در افراد حساس ممکن است باعث بروز درد و اسپاسم در ناحیه شکم شود که در صورت بروز درد توصیه می‌شود با پزشک متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش برای ادامه درمان مشورت شود.

موارد منع مصرف سی لاکس

سیلاکس مانند سایر ملین‌ها در مورد دردهای شکمی با منشا ناشناخته، انسداد روده، بیماری‌های التهابی حاد روده و آپاندیسیت منع مصرف دارد.
در کودکان زیر 2 سال و دوران بارداری و شیر دهی منع مصرف دارد.

احتیاط مصرف قرص سیلاکس

در صورت نیاز روز مره به ملین‌ها باید علت یبوست بررسی گردد زیرا مصرف طولانی مدت ملین‌ها عموما به کمبود الکترولیت‌ها و ویتامین‌های بدن منجر می‌شود.

مصرف بیش از 2 هفته به طور مداوم از فرآورده‌های حاوی سنا توصیه نمی‌شود زیرا مصرف طولانی مدت، پاسخ روده بزرگ را به سنوزیدها کاهش داده و باعث تضعیف عضلات کولون و افزایش دوز اثربخشی دارو و عوارض مربوط به آن می‌گردد، در چنین شرایطی در صورت نیاز می‌توانید با پزشکان متخصص دکتریاب در خصوص یبوست و هموروئید مشورت کنید.

 شرایط نگهداری

در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

3.7/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا