زنان، زایمان و نازایی

آیا احتمال بارداری در پریودی وجود دارد؟

امکان بارداری در پریودی یکی از پرسش‌های مهمی است که فکر اغلب زوجین را درگیر می‌کند. زیرا یکی از باورهای رایج درمورد بارداری این است که در طول دوره خونریزی ماهیانه احتمال بارداری وجود ندارد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره تخمک‌گذاری و تاثیر آن بر بارداری در خونریزی ماهیانه را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بارداری چگونه اتفاق می‌افتد؟

پیش از آن‌که به بررسی امکان بارداری در پریودی بپردازیم، لازم است بدانیم بارداری چگونه رخ می‌دهد. شانس بارداری با زمان  تخمک‌گذاری ارتباط مستقیم دارد و در روزهای مختلف سیکل قاعدگی متفاوت است.

با توجه به اینکه چرخه قاعدگی در اکثر خانم‌ها 28 روزه است، روز 12 تا 14 چرخه قاعدگی روز تخمک‌گذاری نامیده می‌شود. یعنی ترشح هورمون‌ها به حدی می‌رسد که تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند. در صورتی که طی مدت زمان آزاد شدن و فعال بودن تخمک، اسپرم هم در رحم باشد، با لقاح اسپرم و تخمک بارداری اتفاق می‌افتد. عمر اسپرم سه روز و تخمک 12 تا 24 ساعت فعال است و قابلیت لقاح با اسپرم را دارد.

 اما مسئله مهم این است که همه خانم‌ها چرخه قاعدگی منظمی ندارند و ممکن است تخمک‌گذاری در وسط چرخه اتفاق نیفتد. بنابراین این افراد نمی‌توانند با پیش‌بینی دقیق زمان تخمک‌گذاری از باردار نشدن در دوران پریود مطمئن باشند.

به طور مثال برخی از خانم‌ها سیکل قاعدگی طولانی‌تر حدود 35 روز و برخی دیگر سیکل کوتاه و 21 روزه دارند که ممکن است با رابطه جنسی در روزهای پریود، بارداری را تجربه کنند.

آیا امکان برقراری رابطه جنسی در دوران پریود وجود دارد؟

با اینکه اغلب افراد گمان می‌کنند، برقراری رابطه جنسی در دوران پریود امکان‌پذیر نیست، اما شواهد علمی این موضوع را تایید نمی‌کند. بر خلاف تصور عموم رابطه جنسی در دوران پریود با کاهش علائم پریود و افزایش لذت از رابطه هم همراه است. البته زوجینی که می‌خواهند در دوران پریودی رابطه جنسی داشته باشند، باید حتما رابطه جنسی محافظت‌شده‌ای داشته باشند. زیرا احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی و بارداری در پریودی وجود دارد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که رابطه جنسی در دوران پریودی، موجب کرامپ عضلانی و انقباض رحم می‌شود و حتی ممکن است حجم خونریزی را بیشتر کند. البته لازم نیست نگران افزایش حجم خونریزی باشید، زیرا تعداد روزهای خونریزی با رابطه جنسی در چرخه قاعدگی کاهش پیدا می‌کند. البته بهتر است رابطه جنسی در روزهای پایانی پریود که میزان خونریزی کمتر است انجام شود.

تیرگی واژن به چه علت رخ می دهد؟ بیشتر بخوانید: تیرگی واژن به چه علت رخ می دهد؟

آیا احتمال بارداری در پریودی وجود دارد؟

با توجه به اینکه در اغلب خانم‌ها زمان تخمک‌گذاری در اواسط سیکل است، احتمال بارداری در خونریزی ماهیانه کم است؛ اما غیر ممکن نیست.

خانم‌هایی که سیکل منظم 28 تا 30 روزه دارند، بین روزهای 11 تا 21 سیکل قاعدگی، تخمک‌گذاری دارند و حداکثر 24 ساعت بعد از تخمک‌گذاری قادر به بارداری نیستند. همچنین هر چقدر از زمان آزادشدن تخمک بگذرد، احتمال بارداری کمتر می‌شود.

اما در مواردی که خانمی به دلایل مختلفی تخمک‌گذاری نامنظم و با تاخیر دارد، امکان لقاح تخمک آزاده شده با اسپرم در دوران قاعدگی وجود دارد.  

به طور مثال رابطه جنسی در دوران پریود برای خانم‌هایی که تخمک‌گذاری را زودتر از زمان آن تجربه می‌کنند و چرخه قاعدگی کوتاهی دارند، همچنین کسانی که طول دوره قاعدگی آن‌ها بیشتر از 5 روز طول می‌کشد، ممکن است منجر به بارداری شود.

 به عبارت دیگر وقتی طول چرخه قاعدگی کوتاه‌تر از معمول است، تخمک‌گذاری زودتر انجام می‌شود و در صورتی که در این بازه زمانی رابطه جنسی برقرار شود و اسپرم داخل رحم باقی بماند، احتمال بارداری در پریودی وجود دارد.

برای کنترل بارداری در دوران قاعدگی به چه مواردی توجه کنیم؟

در صورتی که قصد بارداری ندارید، اما در دوران قاعدگی می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، حتما از کاندوم یا قرص پیشگیری استفاده کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که قرص ضد بارداری در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت مناسبی ایجاد نمی‌کند و لازم است حتما از شریک جنسی خود بخواهید از کاندوم استفاده کند.

جمع بندی

بارداری ناخواسته مشکلات و فشارهای روانی زیادی را به زوجین وارد می‌کند. برخی از زوجین تصور می‌کنند احتمال بارداری در پریودی وجود ندارد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره دلایل و شرایط بروز بارداری در دوران پریود را بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

لیست پزشکان مرتبط:

2 دیدگاه

  1. سلام.
    از نظر شرعی و براساس آیات و روایات و فتوای همه مراجع تقلید از گذشته تا حال، نزدیکی در دوران قاعدگی جایز نیست. و آنچه در آیات و روایات نهی شده است، مضراتی مادی و معنوی بر آن مترتب است.

    منظور نویسنده از این جمله در مقاله بالا چیست: «با اینکه اغلب افراد گمان می‌کنند، برقراری رابطه جنسی در دوران پریود امکان‌پذیر نیست، اما شواهد علمی این موضوع را تایید نمی‌کند.»؟
    آیا شواهد علمی همواره ثابت بوده و هست، یا هر روز با پیشرفت و انجام آزمایشات جدید مشاهدات علمی تغییر می‌کند.
    اینکه تا کنون دانشمندان تجربی نتوانسته‌اند، مضرات چیزی را پی‌ببرند، دلیلی بر ترویج آن کار نیست.
    لطفا به این مسائل بیشتر توجه بفرمایید.
    و هرچه دانشمندان غربی گفتند، صددرصد نپذیرید و نقل نکنید. خودتان این مضرات را کشف کنید و دیگران را پیرو دانش خود کنید.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا